Gå til innhold

Min historie - tips til de som bor i Bergen

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Jeg har hatt vestibulitt i 3 år. I begynnelsen var det helt forferdelig vondt. Kunne nesten ikke gå uten at jeg kjente svie og ubehag. Smerten kom nesten som kastet på meg over natten, jeg skjønte virkelig ikke hva som feilte meg. Det var i denne perioden jeg startet "reisen" min som kasteball fra den ene lege/spesialist til neste lege/spesialist. Jeg vet ikke hvor mange offentlige leger/spesialiseter og private leger/spesialister jeg har vært innom både på vestlandet og østlandet. Alle kom med forskjellige tips og flesteparten hadde ikke tilstrekkelig kjennskap til vestibultt/vaginisme. Jeg ble rett og slett en liten prøvekanin. Jeg har vært innom de utroligste salver,alt fra hydrokortison til xylocain, stellesalve for baby til babyolje. You name it....

Jeg er testet for sopp ca 9 ganger uten resultat. Jeg er testet for de utroligste bakterier uten reslultat. Prøvene mine er sendt inn til de utroligste labratorier uten resultat. Jeg er testet for det meste jeg kan testes for, alt fra det opplagte til bakterier jeg ikke kan uttale. Felles for alle testene og kremene, ikke noe resultat for meg !!!! Jeg ble ikke merkelig nok helt fortvilet. Jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre eller tro. Jeg kunne ikke skjønne årsaken til jeg hadde fått dette.

Jeg gikk nå over i neste fase, jeg begynte å lese ALT jeg kom over på nettet om tilstanden. Jeg ble min egen lille ekspert. Jeg fant mange gode sider på engelsk og svensk. Så et tips til dere jenter: Gå inn på google.se - søk på "vestibulit"....Sverige ligger foran oss på vestibulittfakta. De har egene forskere, støttegrupper etc.. samme med england. Informasjonen er bedre enn det du finner på norsk.Mange av de norske sidene gjorde meg bare urolig og jeg satt igjen med enda fler spørsmål ubesvart enn før jeg begynte å lese teksten.

Tilfeldigvis kom jeg over Kjersti Hatlebrekke (www.bekkenbunnen.no) i Bergen for litt over 1 år siden. Hun har kjennskap til tilstanden. Jeg fikk henvisning fra legen min og begynte hos henne. Hun lærte meg knipeøvelser og øvelser som skulle få meg til å slappe av. Samtidig fikk jeg beskjed om å massere med xylocain salven (som jeg allerede hadde liggende i skapet fra tidligere i prossessen, men uten hell den gangen) om kveldene. Hun forklarte meg hvordan ting hang sammen med nerver o.l. Etter en rekke behandlinger hos henne var jeg bedre. Jeg hadde også gått til inskaffelse av en vibrator etter tips fra Kjersti. Den brukte jeg direkte på der hvor jeg hadde vondt- jeg trodde jeg skulle dåne av smerte i begynnelsen...men det gikk gradvis over. Det siste jeg gjorde før jeg sluttet hos Kjersti var å slutte på p-pillene.

Jeg gikk nå over i en periode hvor jeg ikke hadde vondt hele tiden lenger. Det gikk stadig flere timer uten at jeg kjente noe til brenning/svie (før hadde jeg vondt uansett). Jeg kunne til og med gå på spinning en gang hver andre uke, jeg kunne trene normalt igjen, ha på meg de klærne jeg ville. Stooooor fremgang for min del. Jeg fortsatte med vibrator øvelsene mine samtidig som jeg kom over en svensk jente som har opprettet en vestibulit blogg:

http://vestibulit.blogspot.com/2005/10/tes...handlingar.html

Jeg brukte enkelte av hennes tips og erfaringer og det gikk sakte, men sikkert fremover. Jeg kuttet ut xylocain salven og gikk over på glidemiddel. Brukte vibratoren på områdene som gjorde vondt, gradvis var det som om områdene godtok vibrasjon/berøring (snakker om mnd. her). Samleie var fremdeles vondt, men langtfra smertefullt som det var helt på førsten. Avsto fra sex da jeg hadde svie...kjæresten min forstod det, og var med på det. (TIPS- snakk med kjæresten deres, forklar og fortell...la han delta i prosessen, del tankene dine. Det er ikke bare bare å være på den andre siden heller. Han trenger innsikt og forståelse).

Høsten 2008 hadde jeg minimalt med plager, men manglet den siste kneiken på å kunne kalle meg helt frisk. Kjente fremdeles litt svie rett før mesen og ved tampongbruk...litt svie om sexakten ble for langvarig.

Noe jeg har funnet ut er at jeg merker svie da jeg stresser, da mener jeg indre stress. Jeg kan sitte helt stille i en stol og det kan se ut som jeg ikke stresser, føler heller ikke at jeg stresser....men tankene mine jobber på høygir...alt jeg må huske og alt jeg må gjøre, og alt jeg burde ha gjort osv...Dette påvirker faktisk min vestibulitt..alle de små tankene jeg har....

Jeg har sluttet å lese alt jeg kommer over på nettet, merket jeg tok til meg så mye av det negative i det folk skrev. Tenkte hele tiden : jeg blir helt sikkert ikke frisk, hvorfor har jeg fått dette? kremen min virker jo ikke,den fungerte for andre osv... Men jeg er innom på denne siden, ikke like ofte som før, men jeg må jo følge med:) Det var her inne jeg fikk tipset om akupunktur og en artikkel basert på forskning om vestibulitt og akupuntur.

Jeg tok kontakt med akupunktør Hillebjørg Igland i Bergen og sendte henne linken med "oppskriften" på nålebehandling. Jeg har nå hatt 7 behandlinger hos henne. Jeg har blitt kvitt UVI symptomene mine med ( er testet for det, ble aldri påvist UVI hos meg) svie i området rundt urinåpningen, svie da jeg tisset og jeg er mindre rød generelt, og jeg er helt blitt kvitt svien i skjedeåpningen. Hillebjørg anbefales. Det er tydlig jeg har hatt en ubalanse i kroppen...energien har ikke gått dit jeg har trengt den mest...underlivet. Nålene har vært med på å rette opp i ubalansen - Hillebjørg er flink til å forklare. Hun kjenner til akupunktur opp mot problemer i underlivet.

Per i dag kan jeg kjenne svie da jeg har mye å tenke på og mye å gjøre. Da er det som den lille sviien er et tegn på at...nå må jeg roe ned. Jeg jobber for å få tilbake et normalt sexliv igjen. Jeg forbinder sex med å få vondt etter alle de misslykkede nedturene hvor jeg hadde håpet på at en krem skulle ha kurert meg. Jeg har ikke smerter lenger ved penetrering, men jeg kan kjenne litt ubehag av og til. Spesielt om jeg begynner å kjenne etter, det er å en uvane jeg har lagt meg til etter jeg fikk vestibulitt...men som jeg jobber med å bli kvitt.

Jeg håper noen av mine tips kan bidra til noen nye ideer dere kan teste ut. Det er faktisk belastende å gå rundt å ha vondt uten at legene helt vet hva de skal gjøre eller si. Ergo skriver de ut alt fra piller til kremer som ikke alltid bidrar til noe i det lange løp. Det virker som det er individuelt hva som hjelper for hver og en. Men ved å prøve det jeg har prøvd skader ihvertfall ikke, det er ikke noe som er basert på medikamenter , annet enn xylocain, men det kan jo brukes på insektstikk/brannsår etc. og kan kjøpes uten resept....Jeg er skeptisk til legemidler :)

Jeg har gått fra å ikke kunne bruke jeans eller ha beina i kryss uten å dåne av smerte til å kunne spinne en time på spinningsykkel (noe som i utgangspunktet gjør vondt for de uten vestibulitt). Før kunne kjenne svien bare jeg satt stille på stolen. Så da finnes det håp......:-)

Kort oppsummert, ikke les og ta til deg alt det negative som finnes skrevet der ute om tilstanden. Det sinker deg i prosessen mot å bli helt frisk :)

Innlegget er endret iht. Kvinneguidens regler. Skya (mod)

Endret av Skya

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...