Gå til innhold

Hvordan skriver DU disse ordene?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Veninne er en samnorskvederstyggelighet. Jeg skriver riksmål, og da heter det veninde.

Veninde er dansk. Skal du skrive riksmål heter det venninde.

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veninne er en samnorskvederstyggelighet. Jeg skriver riksmål, og da heter det veninde.

Venninne, mener du vel. Hverken veninne, veninde eller venninde (for den saks skyld) finnes i bokmålsordboka. Er nok rett som Pingting sier. :)

Skriver selv venninne, heisann (skriver det bare når jeg skriver dialekt uansett) og digg.

Endret av Wind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Hva skriver dere,

Venninne eller venninde?

Heisann eller heisan?

Digg eller dig?

(Det er jo klart det er venninne, heisann og digg som er det korrekte, men har sett sååå mange eksempler på feilskriving på disse ordene)

Kort fortalt... Om det er dobbelt konsonant etter en vokal, så betyr det at vokalen er kort. Om det er enkelt konsonant etter en vokal, så blir vokalen lang. Tenk på ord som:

Mann - man

Stutt - stut

Idéelt sett skal man derfor skrive "heisann" og "digg", om ordene skriftlig skal lyde som man uttaler dem. Med mindre man da sier "diiiig" og "heisaaaan".

Ang. venninne/venninde, så henger det igjen fra danskinfluert riksmål (eller det man i Norge kalte "klokkerdansk"). Det er utdøende å holde på D'en i dette ordet, men ikke galt per se. Personlig synes jeg det er en hyggelig stavemåte, men bruker den ikke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veninne er en samnorskvederstyggelighet. Jeg skriver riksmål, og da heter det veninde.

Åh, gidamegen, skriver De riksmål, ja, da må De være umåtelig viktig, De, da.

Riksmål utgikk for en god stund siden. I dag skriver vi bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Gjest Maria av Oslo Vest
Åh, gidamegen, skriver De riksmål, ja, da må De være umåtelig viktig, De, da.

Riksmål utgikk for en god stund siden. I dag skriver vi bokmål.

Den provoserte meg. Jeg er faktisk 16 år gammel og bruker aktivt riksmål og flere av mine venninder gjør også det. I min familie er alle medlemmer av Riksmålsforbundet. Mulig det er mindre riktig for deg men, i privat sammenheng, som dette, kan jeg skrive så mye riksmål jeg vil. Hadde jeg skrevet en skolestil hadde det vært noe annet. Da måtte jeg ha sløyfet venninden min og farven på genseren. (men selvfølgelig holdt på en-endelsene) Du kan ikke si at riksmål utgikk. Riksmål er ikke gyldig, det lever ennå. Dessuten er det moderate bokmålet og riksmålet er så og si identiske. Venninne er også gyldig innenfor riksmål. Så ofte kan du skrive riksmål og moderat bokmål, fordi du kan justere det slik at det blir det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...