Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2008 #1 Skrevet 7. desember 2008 (endret) Jeg driver selv barnehage og vet hvor vanskelig det kan være å få kabalen til å gå opp. Vi tar imot barn fra 1-6. Av de tre ettåringene vi har, er det ingen som er der fulltid. Jeg hadde nesten sagt: Selvfølgelig ikke. Selv om vi har et tilbud om fulltid for alle, så anbefaler vi det ikke. Det er selvsagt ikke noe ønske at en ettåring skal være fem fulltidsdager i barnehagen i uka, men vi legger selvsagt til rette for det. Min personlige mening? At en ettåring ikke bør ha flere enn tre fulltidsdager hver uke, eventuelt fem korttidsdager. Du trenger ikke å angripe andre som forsvarer at et så lite barn har det aller best hjemme hos foreldrene sine i deltid de første to årene, men det betyr ikke at de lider i barnehagen Endret 7. desember 2008 av Scorpina
Kylling Skrevet 7. desember 2008 #2 Skrevet 7. desember 2008 Det som skremmer meg her er at vedkommende som mener at ettåringer ikke har noe å gjøre i barnehagen 5 dager i uka, selv driver barnehage. Tviler på det er så lett å skjule slike holdninger ovenfor de foreldrene som velger å la barna ha fulltidsplass. Du har ettåringer på deltidsplass nå, men fra neste opptak kan det endre seg. Hva er det med barnehagen din som gjør at du mener de tar skade av å være der? Selv ser jeg bevis hver eneste dag på at ettåringer trives sammen i barnehagen. Også de som har full plass. De leker, koser seg, utvikler seg, ler og har masse samspill. De har tillit til oss voksne, smiler og vinker til mamma og pappa ved levering og løper gledesstrålende imot dem når de kommer tilbake.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2008 #3 Skrevet 7. desember 2008 Det som skremmer meg her er at vedkommende som mener at ettåringer ikke har noe å gjøre i barnehagen 5 dager i uka, selv driver barnehage. Tviler på det er så lett å skjule slike holdninger ovenfor de foreldrene som velger å la barna ha fulltidsplass. Du har ettåringer på deltidsplass nå, men fra neste opptak kan det endre seg. Hva er det med barnehagen din som gjør at du mener de tar skade av å være der? Selv ser jeg bevis hver eneste dag på at ettåringer trives sammen i barnehagen. Også de som har full plass. De leker, koser seg, utvikler seg, ler og har masse samspill. De har tillit til oss voksne, smiler og vinker til mamma og pappa ved levering og løper gledesstrålende imot dem når de kommer tilbake. Hei. Jeg vil gjerne svare på dette. Jeg mener at det optimale er maksimum tre fulle dager i løpet av en uke, eventuelt flere korttidsdager. Når de er så små! Det betyr ikke at de har det fælt i barnehagen, selvsagt har de ikke det! Vi gjør vårt ytterste for å møte alle barns behov og har stort fokus på de aller minste. Men jeg kjenner faktisk ingen foreldre som har en ettåring på en fulltidsplass! Som sagt, her i barnehagen er det tre ettåringer, og ingen av dem er her hele uka. Det optimale mener jeg, og de andre pedledere jeg kjenner, at et så lite barn ikke er 40 timer i barnehagen hver uke. Du leser innlegget mitt som djevelen leser bibelen, hvor tar du det fra at jeg mener det er skadelig for barnet å være der? Jeg mener at det ikke er OPTIMALT. Stor forskjell det Vi gjør hva vi kan, selvsagt. Men det er ingen tvil om at et så lite barn har større behov for å være sammen med sine nærmeste enn for å sosialiseres i åtte timer hver dag. Jeg var på seminar i høst, hvor en fortalte om en barnehage hvor de hadde en ettåring som ble levert kl 07.15 hver morgen og ikke ble hentet igjen før kl 17 på ettermiddagen. Om DET er skadelig for barnet? Ja, det tror jeg faktisk. Her blir for det første barnet vekket og revet opp av sengen, det får ikke sove så lenge som det trenger. Så blir det plassert i barnehagenm, og er ikke hjemme igjen før sent på ettermiddagen. Og får kanskje to timer med sine foreldre før hun/han blir pakket i seng igjen. Jo, i slike tilfeller mener jeg at barnehagen ikke er det beste for barnet...
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2008 #4 Skrevet 7. desember 2008 10 timer i barnehagen om dagen er helt klart i overkant hvis det er standarden hver dag i uken. Men en fulltidsplass er vel normalt ikke så mange timer om dagen. At en barnehageansatt ikke kjenner til noen som har en 1-åring i barnehagen full tid høres helt utrolig ut. Da må du være ganske fersk i jobben, eller bo et spesielt sted. Alle mine venner har barna sine full tid i barnehagen hvertfall. Hvis vi får barn en dag kommer nok det til å bli tilfelle for oss også. At en av foreldrene skal jobbe i tilsvarende 60% stilling i TO ÅR for å dekke din definisjon av å være gode foreldre er drøyt. Hvis man da er så syndig og får flere barn blir det fort mange år i redusert stilling. Folk flest har ikke råd til slikt. At du likestiller deg å ha barnet i fulltidsstilling med omtrent å være dårlige foreldre er et horribelt utsagn, og jeg hadde blitt rasende hvis jeg hadde blitt møtt med slike holdninger i barnehagen.
Umuriel Skrevet 7. desember 2008 #5 Skrevet 7. desember 2008 (endret) 10 timer i barnehagen om dagen er helt klart i overkant hvis det er standarden hver dag i uken. Men en fulltidsplass er vel normalt ikke så mange timer om dagen. At en barnehageansatt ikke kjenner til noen som har en 1-åring i barnehagen full tid høres helt utrolig ut. Da må du være ganske fersk i jobben, eller bo et spesielt sted. Alle mine venner har barna sine full tid i barnehagen hvertfall. Hvis vi får barn en dag kommer nok det til å bli tilfelle for oss også. At en av foreldrene skal jobbe i tilsvarende 60% stilling i TO ÅR for å dekke din definisjon av å være gode foreldre er drøyt. Hvis man da er så syndig og får flere barn blir det fort mange år i redusert stilling. Folk flest har ikke råd til slikt. At du likestiller deg å ha barnet i fulltidsstilling med omtrent å være dårlige foreldre er et horribelt utsagn, og jeg hadde blitt rasende hvis jeg hadde blitt møtt med slike holdninger i barnehagen. Ingen barn har lov til å være i barnehagen mer enn ni timer om dagen uansett. Endret 7. desember 2008 av Scorpina
Kylling Skrevet 7. desember 2008 #6 Skrevet 7. desember 2008 Hei. Jeg vil gjerne svare på dette. Jeg mener at det optimale er maksimum tre fulle dager i løpet av en uke, eventuelt flere korttidsdager. Når de er så små! Det betyr ikke at de har det fælt i barnehagen, selvsagt har de ikke det! Vi gjør vårt ytterste for å møte alle barns behov og har stort fokus på de aller minste. Men jeg kjenner faktisk ingen foreldre som har en ettåring på en fulltidsplass! Som sagt, her i barnehagen er det tre ettåringer, og ingen av dem er her hele uka. Det optimale mener jeg, og de andre pedledere jeg kjenner, at et så lite barn ikke er 40 timer i barnehagen hver uke. Du leser innlegget mitt som djevelen leser bibelen, hvor tar du det fra at jeg mener det er skadelig for barnet å være der? Jeg mener at det ikke er OPTIMALT. Stor forskjell det Vi gjør hva vi kan, selvsagt. Men det er ingen tvil om at et så lite barn har større behov for å være sammen med sine nærmeste enn for å sosialiseres i åtte timer hver dag. Jeg var på seminar i høst, hvor en fortalte om en barnehage hvor de hadde en ettåring som ble levert kl 07.15 hver morgen og ikke ble hentet igjen før kl 17 på ettermiddagen. Om DET er skadelig for barnet? Ja, det tror jeg faktisk. Her blir for det første barnet vekket og revet opp av sengen, det får ikke sove så lenge som det trenger. Så blir det plassert i barnehagenm, og er ikke hjemme igjen før sent på ettermiddagen. Og får kanskje to timer med sine foreldre før hun/han blir pakket i seng igjen. Jo, i slike tilfeller mener jeg at barnehagen ikke er det beste for barnet... Jeg blander kanskje gjestene her (ikke så rart når dere ikke vil bruke nicket deres;)), for en eller annen gjest her skrev at barn tar skade av å være så mye i barnehagen, og jeg trodde det var deg. Beklager. Jada, det er lov å mene hva som er optimalt. Jeg mener også at det ikke er optimalt for ettåringer å være i barnehagen 10 timer daglig (og i kommunale barnehager er heller ikke dette lov). Det optimale er etter mitt syn barnehage 5 dager i uka, med 6 timer pr dag pluss minus. Heller dette enn 3 dager i uka hvor de er der 9 timer. Kanskje er vi ikke så uenige likevel. Men samtidig ser jeg at de barna som er i barnehagen 8-9 timer daglig slettes ikke mistrives eller har det vondt, så om foreldrene er nødt til å ha slike lange dager for dem så skal de ikke ha dårlig samvittighet. Du skriver at det er en selvfølge at foreldre ikke sender barna på fulltidsplass fra de er ett år. Hvorfor er det det? Fordi du mener det? Hva gjør du for at disse holdningene ikke skal skinne gjennom når du kommuniserer med foreldre og kolleger? Ettåringer som er i barnehagen fulle dager sover gjerne 2-3 timer i løpet av dagen, så den våkne tiden i barnehagen er ikke så fryktelig lang likevel.
nanya Skrevet 7. desember 2008 #7 Skrevet 7. desember 2008 Min erfaring fra småbarnsavdeling tilsier at det beste for de minste barna er å gå fem dager i uka, og så får man heller forsøke å få til litt korte dager hvis det er mulig. Små barn som kun går i barnehagen to eller tre dager i uka bruker SÅ mye lenger tid på å venne seg til barnehagen, fordi det å være i barnehage er unntaket heller enn regelen. Ikke blir de så godt kjent med de voksne i barnehagen, og ikke blir de vant til å være borte fra mammaen sin.
Umuriel Skrevet 7. desember 2008 #8 Skrevet 7. desember 2008 Min erfaring fra småbarnsavdeling tilsier at det beste for de minste barna er å gå fem dager i uka, og så får man heller forsøke å få til litt korte dager hvis det er mulig. Små barn som kun går i barnehagen to eller tre dager i uka bruker SÅ mye lenger tid på å venne seg til barnehagen, fordi det å være i barnehage er unntaket heller enn regelen. Ikke blir de så godt kjent med de voksne i barnehagen, og ikke blir de vant til å være borte fra mammaen sin. Denne er jeg enig i. Forutsigbarhet og kontinuitet i hverdagen er det viktigste.
Gjest nbp Skrevet 7. desember 2008 #9 Skrevet 7. desember 2008 Ingen barn har lov til å være i barnehagen mer enn ni timer om dagen uansett. 9,45 faktisk, det er lange dager uten en pause alene det (for de som ikke sover)
Umuriel Skrevet 7. desember 2008 #10 Skrevet 7. desember 2008 9,45 faktisk, det er lange dager uten en pause alene det (for de som ikke sover) Kan ikke forestille meg at noen barn er i barnehagen i 9,45 timer. Barnehagen vår er ikke åpen så lenge engang.
Gjest Gjest_Tonje_* Skrevet 7. desember 2008 #11 Skrevet 7. desember 2008 9 timers regelen ble fjernet for en god stund siden, og det ser vi ofte konsekvensene av, spesielt nå i disse juletider. Å bli levert kl 7 og hentet kl 16.30(og helst litt etter den tid) er lange dager for smårollinger.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2008 #12 Skrevet 7. desember 2008 9 timers regelen ble fjernet for en god stund siden, og det ser vi ofte konsekvensene av, spesielt nå i disse juletider. Å bli levert kl 7 og hentet kl 16.30(og helst litt etter den tid) er lange dager for smårollinger. Og så da? Vi betaler tross alt for plassene
Sun Mei Skrevet 7. desember 2008 #13 Skrevet 7. desember 2008 Og så da? Vi betaler tross alt for plassene Det der er ett av de verste argumentene jeg hører. Det argumentet sier mye om hvordan du tenker om en barnehageplass kontra det å være sammen med dine egne barn
Gjest nbp Skrevet 7. desember 2008 #14 Skrevet 7. desember 2008 Og så da? Vi betaler tross alt for plassene jepp og tenk hvor sliten du er etter 7,30 timer på kontoret, ungen er i et veldig støyete miljø med mye som skjer osv. du betale for det men at det er bra for barnet og være i bhg fra 07,00 til 16,50, noe mange faktisk er, det er en annen diskusjon. det sier meg vel at du tenker mere på deg selv enn hva som er best for barnet når du kommer med slike meldinger. jeg har forståelse for at noen desverre bare må ha det slik pga reisetid osv,men og bruke det kunn fordi du betaler for det, det viser vel tydelig hva du tenker på først her i livet:-)
Gjest WildRider Skrevet 7. desember 2008 #15 Skrevet 7. desember 2008 9 timers regelen ble fjernet for en god stund siden, og det ser vi ofte konsekvensene av, spesielt nå i disse juletider. Å bli levert kl 7 og hentet kl 16.30(og helst litt etter den tid) er lange dager for smårollinger. Jeg bor 10 meter unna en barnehage, barnehagen åpner klokka 7.30 og barna kommer dit. Den stenger 16.30, og barn blir hentet. Da er de der 9 timer, er det lov? Nå er den barnehagen veldig langt ute på bygda,men ja..
Dåsa Skrevet 7. desember 2008 #16 Skrevet 7. desember 2008 Jeg bor 10 meter unna en barnehage, barnehagen åpner klokka 7.30 og barna kommer dit. Den stenger 16.30, og barn blir hentet. Da er de der 9 timer, er det lov? Nå er den barnehagen veldig langt ute på bygda,men ja.. Det vil jo si at det er det da.
Dåsa Skrevet 7. desember 2008 #18 Skrevet 7. desember 2008 Og så da? Vi betaler tross alt for plassene Men i all verden? Mener du at siden du synes plassen er litt dyr så skal barna dermed være der lenge for å utnytte plassen godt nok? Nei, det blir feil måte å argumentere på! Skal du argumentere så må det i alle fall være saklig.
Gjest WildRider Skrevet 7. desember 2008 #19 Skrevet 7. desember 2008 Det vil jo si at det er det da. Ah, jeg misforsto, trodde det var nevnt her at det ikke var lov for barn å være 9 timer i barnehagen, jeg..
Chiquita Skrevet 7. desember 2008 #20 Skrevet 7. desember 2008 I bhg hvor jeg jobber så har vi åpent fra 6.45-16.30 (altså over 9 timer) hver dag, og der er det ingen regel om at barna kan være der max 9 timer hver dag. Vi har 3 barn som blir levert 6.45 og hentet ca 16.25 - hver dag. Dette fordi foreldrene jobber langt unna, og de har ikke sjanse til å levere senere, eller hente tidligere. Og barna har det veldig fint! I vår barnehage er det også flere 1-åringer som går fulltid i barnehagen, med minst 8 timers dag - hver dag... De har det kjempefint de også, gitt. Jeg har selv en 1-åring som går fulltid i barnehagen, og jeg mener at det er det beste for ham/oss. For dersom han skulle gått mindre i barnehagen, så måtte jeg eller mannen jobbet mindre, og da hadde det blitt mindre penger inn. Og da hadde vi ikke greid å opprettholdt en levestandard som vi har nå (hadde ikke greid å betjene lån og daglige utgifter dersom en av oss skulle gått ned 40%) Jeg tror da det er bedre at vi begge jobber 100% og kan gi barna stort hus og god mat, enn at vi måtte inn i en liten leilighet og "snu på hver krone"... Men det er hvordan vi velger da - hver sin lyst, og hvert sitt valg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå