Tenshi Skrevet 9. desember 2008 #1 Skrevet 9. desember 2008 Hei! Jeg er ei jente på 19 år. Er 172 cm over bakken og veier 64 kg. Er slapp heletiden. Bare det å lage meg mat er et ork. Går powerwalk alt fra 2-6 ganger i uka. Etter tur spiser jeg havregrøt eller to knekkebrød med godt pålegg. Spiser ikke mye godteri og sukkerinnholdig brus. Spiser mye kylling filet og sånneting. Men alt er som sagt bare slitsomt. Om jeg fikk valget kunne jeg ligget hele dagen på sofaen. Men dette er ikke et valg jeg vil velge. Skulle ønske jeg hadde mer energi. Om noe skal gjøres må jeg presse meg selv. Holder på å sovne heletiden. Skjønner det ikke. Har blitt noe verre i det siste. Utslitt fra jeg står opp til jeg legger meg. Sover ca 7-8 timer om natten. Jobber i en barnehage å det er et ork å dytte på ungene i huska til og med. Tar også vitaminer hver dag. Noen som har tips?! Trenger desperat.
¤Pernille¤ Skrevet 9. desember 2008 #2 Skrevet 9. desember 2008 Hei! Jeg er ei jente på 19 år. Er 172 cm over bakken og veier 64 kg. Er slapp heletiden. Bare det å lage meg mat er et ork. Går powerwalk alt fra 2-6 ganger i uka. Etter tur spiser jeg havregrøt eller to knekkebrød med godt pålegg. Spiser ikke mye godteri og sukkerinnholdig brus. Spiser mye kylling filet og sånneting. Men alt er som sagt bare slitsomt. Om jeg fikk valget kunne jeg ligget hele dagen på sofaen. Men dette er ikke et valg jeg vil velge. Skulle ønske jeg hadde mer energi. Om noe skal gjøres må jeg presse meg selv. Holder på å sovne heletiden. Skjønner det ikke. Har blitt noe verre i det siste. Utslitt fra jeg står opp til jeg legger meg. Sover ca 7-8 timer om natten. Jobber i en barnehage å det er et ork å dytte på ungene i huska til og med. Tar også vitaminer hver dag. Noen som har tips?! Trenger desperat. Har du vært hos legen i det siste? Jeg synes du skal bestille en time og be om å få tatt prøver for stille lungebetennelse. Jeg har slitt med dette flere ganger hvert år, har blitt behandlet med antibiotika, men ettersom dette er en sykdom som er en blanding av bakterie og virus så tar medisinen bare bakteriedelen. Dermed går jeg i flere måneder etterpå og føler meg slapp og sliten. Hvis det skulle ha seg sånn at du hadde dette, så er det jo ikke bra å trene voldsomt, så jeg synes du burde ta det med ro inntil du har snakket med en lege!
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 9. desember 2008 #3 Skrevet 9. desember 2008 Gå til legen og få tatt en utvidet blodprøve. sjekk for b12 og jernmangel. Du beskriver meg for 2 år siden, og jeg hadde mangel på b12 og jern, og det hjalp utrolig fort. Ellers kan det jo være som hun over beskriver, en infeksjon elller lignende i kroppen. Men en blodprøve vil nok gi svar.
Tenshi Skrevet 9. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 9. desember 2008 Har veldig dårlig imunforsvar. Har hatt halsbetennelse 4 eller 5 ganger siste tre åra. Blir fort syk. Men idag føler eg meg sinnsykt dårlig. Måtte gå ut litt nettopp pga eg blei så kvalm og svimmel. Har legetime 22 desember. Med fastlegen min. Så da skal eg ta det opp med han. Orker ikke å være sånn lenger. er slitsomt.. om man kan si det. hehe
nerinna Skrevet 9. desember 2008 #5 Skrevet 9. desember 2008 Jeg kjenner meg veldig igjen her. Jeg har alt for lavt jerninnhold i blodet. Så jeg har tatt duroferon nå i 2 mnd ca etter råd fra legen, og nå er det 1 mnd siden jeg slutta. Og nå er jeg tilbake der jeg var igjen, har ikke fått tatt noen kontroll test, men skal gjøre det nå før jul. For meg er det et skikkelig ork å lage mat bl.a, det hender ofte med at jeg ikke lager meg mat i det hele tatt. Så fra lunsj på jobb i 13-tiden til jeg legger meg i 23 tiden så spiser jeg ingenting. Kan ikke tro at det hjelper så veldig på men. Og samtidig som jeg vet at jeg har mye jeg må gjøre hjemme, f.eks oppvask, gjøre rent osv. så orker jeg ikke. :S Slitsomt..
Chimamanda Skrevet 9. desember 2008 #6 Skrevet 9. desember 2008 (endret) Hmm.. tror jeg skal ta meg en tur til legen jeg og, sliter med omtrent det samme som deg... Men har du mye stress i livet ditt? Mye aa tenke paa? Endret 9. desember 2008 av Chimamanda
nerinna Skrevet 9. desember 2008 #7 Skrevet 9. desember 2008 Hmm.. tror jeg skal ta meg en tur til legen jeg og, sliter med omtrent det samme som deg... Men har du mye stress i livet ditt? Mye aa tenke paa? Jeg tenker alt for mye i tillegg. Tenker mye negativt og er det ikke negativt, nei da gjør jeg det negativt Flink til å lage meg problemer som ikke har oppstådt eller som på noen som helst måte har tenkt til det heller. Gjør alt jeg kan for å ikke stresse, så det gjør jeg ikke så ofte.
venus_ Skrevet 9. desember 2008 #8 Skrevet 9. desember 2008 Har det på samme måte som deg. Føler meg sliten hele tiden. Beundrer de som har energi til å gå ut på kvelden å finne på ting med venner etter jobb/skole. Har tidligere hatt jernmangel, men ikke nå lenger. Så skjønner ikke hvorfor jeg har det slik..
nerinna Skrevet 9. desember 2008 #9 Skrevet 9. desember 2008 Jeg sov meg igjennom hele videregående, utrolig at jeg fikk karakter i det hele tatt. Jeg orker heller ikke noe på kveldene, helt utslitt etter jobb. Så de dagene jeg finner på noe med venner er de dagene jeg har fri stortsett..
Tenshi Skrevet 16. desember 2008 Forfatter #10 Skrevet 16. desember 2008 Hmm.. tror jeg skal ta meg en tur til legen jeg og, sliter med omtrent det samme som deg... Men har du mye stress i livet ditt? Mye aa tenke paa? Er sånn som tenker veldig mye på alt mulig rart. Å stressa litt. Er manisk depressiv. Slet med endel ting før. Har kun en vikar jobb. Så er ikke mye jobbing. så burde være uthvilt liksom.
Kamikatze Skrevet 16. desember 2008 #11 Skrevet 16. desember 2008 Pokker. Etter et langt innlegg ble jeg kasta av nettet før postings... Hei! Lege er lurt. Det må til. For meg høres dette ut som en vinterdepresjon. Den behøver ikke gi seg til kjenne ved at du blir deppa, men kan like gjerne utmatte deg. Prøv et heksebrygg av ølgjær, taremel, ginsengekstrakt og rosenrot. Ta sol, og lån deg en dagslyslampe. Slike kan du kjøpe i en butikk med 30 dagers fornøydhetsgaranti, og få pengene tilbake, hvis den ikke hjelper. Får du ikke merkbar endring innen andre uka, er det ikke den det står på. Og merker du bedring, trenger du den jo. Ja og så drikk minst 2-3 liter vann daglig. Lag ei mugge med isbiter og sitronskive, slik at det frister å nippe til, uten å behøve å tvinge det ned. Få i deg frukt. Tørket og fersk. Gjerne i biter. Er ikke så nøye med den der fem om dagen greia. Litt er bedre enn ingenting. Du sier ikke noe om hvor lang tid hver kraftvandringsøkt varer. Men jeg forutsetter at den er over halvtimen. Du bør være i fysisk aktivitet en time daglig. Utenom husarbeidet; ) Gå til butikken, sett på musikk, dra for gardinene og dans med deg sjølv. Noe annet jeg tenkte på. Kan du få overdose av inntrykk fra barnehagen? Vet at noen manisk depressive ikke stenger ute endel inntrykk som bakgrunnstøy, og kan tillegge uvesentligheter høy signifikans. Ofte kan dette være vanskelig å oppdage, fordi for den manisk depressive er jo alt fullstendig "som normalt". Bit deg merke i hvordan tilstanden din er etter jule- og vinterferie, og andre avbrekk i barnehagearbeidet. Føler du deg piggere når du får den mer på avstand i tid? Da kan det være en indikasjon. Men sannsynligvis er du ei helt vanlig jente med en lett vinterdepressjon, som følge av dagslysmangel. Og da er det heksekuren som gjelds.
Gjest Gjest_fargegla82_* Skrevet 21. desember 2008 #13 Skrevet 21. desember 2008 Heihei! Har dere sjekket stoffskiftet,dere slitne?var min første tanke..Alle kan være slitne i perioder,men..ved unormalt stort søvnbehov,tunge tanker og vektøkning (ofte til tross for moderat/lite spising) er typiske symptomer for lavt stoffskifte!spes om en har det slik over tid..En snikende sykdom som kan ha titalls ulike symptomer/plager som ikke alle leger er like obs på,dessverre..Nå sier ikke jeg at det er det det dere har,men absolutt verdt å sjekke ut. Ved spm-send meg gjerne pm. Hilsen en som blir behandla for lavt stoffskifte fargegla82
Tenshi Skrevet 26. desember 2008 Forfatter #14 Skrevet 26. desember 2008 Pokker. Etter et langt innlegg ble jeg kasta av nettet før postings... Hei! Lege er lurt. Det må til. For meg høres dette ut som en vinterdepresjon. Den behøver ikke gi seg til kjenne ved at du blir deppa, men kan like gjerne utmatte deg. Prøv et heksebrygg av ølgjær, taremel, ginsengekstrakt og rosenrot. Ta sol, og lån deg en dagslyslampe. Slike kan du kjøpe i en butikk med 30 dagers fornøydhetsgaranti, og få pengene tilbake, hvis den ikke hjelper. Får du ikke merkbar endring innen andre uka, er det ikke den det står på. Og merker du bedring, trenger du den jo. Ja og så drikk minst 2-3 liter vann daglig. Lag ei mugge med isbiter og sitronskive, slik at det frister å nippe til, uten å behøve å tvinge det ned. Få i deg frukt. Tørket og fersk. Gjerne i biter. Er ikke så nøye med den der fem om dagen greia. Litt er bedre enn ingenting. Du sier ikke noe om hvor lang tid hver kraftvandringsøkt varer. Men jeg forutsetter at den er over halvtimen. Du bør være i fysisk aktivitet en time daglig. Utenom husarbeidet; ) Gå til butikken, sett på musikk, dra for gardinene og dans med deg sjølv. Noe annet jeg tenkte på. Kan du få overdose av inntrykk fra barnehagen? Vet at noen manisk depressive ikke stenger ute endel inntrykk som bakgrunnstøy, og kan tillegge uvesentligheter høy signifikans. Ofte kan dette være vanskelig å oppdage, fordi for den manisk depressive er jo alt fullstendig "som normalt". Bit deg merke i hvordan tilstanden din er etter jule- og vinterferie, og andre avbrekk i barnehagearbeidet. Føler du deg piggere når du får den mer på avstand i tid? Da kan det være en indikasjon. Men sannsynligvis er du ei helt vanlig jente med en lett vinterdepressjon, som følge av dagslysmangel. Og da er det heksekuren som gjelds. Har vært hos legen nå rett før jul. Tok tre blodprøver. Blodprosent, stoffskifte og jern. For siden eg ha slanket meg en del trodde han kanskje det kunne være en av de delene. Så skal ringe i mårra å høre om det e noe. Glede meg litt. Men om det ikkje vise nåke der så ka da. ?! hehe. Eter som regel bra sunt. Å beveger meg. Barnehagen e skikkelig koslig. Å ikkje så veldig utmattendes. Kose meg der mest igrunn. Heile jula ha eg vært enda slappere. men det e pga inntaket av snop og masse mat. Vil eg tro
Gjest meg Skrevet 24. september 2010 #15 Skrevet 24. september 2010 Jeg er en jente på 16 som sliter med akkurat det samme... er sinnsykt sliten når jeg kommer hjem fra skolen og orker ikke egentlig å være noe særlig sosial eller øve til prøver, etc. Jeg trener akkurat passe, spiser passe sunt osv. har en følelse av at jeg er sliten i hele kroppen noe som er sinnsykt kjipt for da orker jeg ikke gjøre noe. Vil gjerne trene osv, men orker ikke. Kunne gjort utrolig mye for litt mere energi, men etter å ha lest her så tror jeg nesten jeg må ta meg en tur til legen..
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2010 #16 Skrevet 8. oktober 2010 Anbefaler å drikke Aloe Vera Power Juice, som er rik på enzymer og vitaminer (inneholder bl.a. det sjeldne vitaminet B12!) Etter 2-3 flasker med denne vil en være mye mer rystet for høsten og dens influensasesong. Jeg har en søster som, etter at hun fikk barn, stadig var syk. Guttungen kom hjem med det ene og andre fra barnehagen, og søstera mi fikk det alt, stakkar. Etter at hun begynte på juicen har hun ikke vært syk en gang :D Mye mer info her: http://www.cosmopharmas.com/produkter/800-Aloe-Vera-Power-Juice?tillh_konsulent=NO64504 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå