Gå til innhold

noka


Gjest gutt 19

Anbefalte innlegg

Gjest gutt 19

hei. jeg er en gutt på 19 år som nå snart skal begynne med noka. jeg sitter her og gleder meg til å begynne på noka dietten, men jeg gruer meg litt også. jeg gleder meg til å gå ned i vekt, men jeg er livredd for å sprekke. jeg lurer på om hvis jeg tar 1000-1200 kcal til dagen, vil jeg ødelegge muskelmassen eller vill den bli stabil som den er? er det noen med erfaring, som har noen gode råd, om hvor mye jeg skal drikke noka til dagen med sun middag for å beholde muskelmassen?

lurer også på om noen vet om en god webside med oppskrifter til sunne middager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei. jeg er en gutt på 19 år som nå snart skal begynne med noka. jeg sitter her og gleder meg til å begynne på noka dietten, men jeg gruer meg litt også. jeg gleder meg til å gå ned i vekt, men jeg er livredd for å sprekke. jeg lurer på om hvis jeg tar 1000-1200 kcal til dagen, vil jeg ødelegge muskelmassen eller vill den bli stabil som den er? er det noen med erfaring, som har noen gode råd, om hvor mye jeg skal drikke noka til dagen med sun middag for å beholde muskelmassen?

O.O 1000-1200 kalorier om dagen for en gutt??

Hvor mye veier du?

Hvordan har du funnet på dette her, har du snakka med lege om det?

Med det kostholdet vil jeg tro du vil bli underernært som pokker, i alle fall hvis du har tenkt å gjøre noe annet enn å sitte helt i ro.

Muskelsvinnet vil bli vesentlig, kansje 50% av vektnedgangen? I alle fall mye.

Skal du holde muskler i hevd mens du går ned i vekt må du spise masse protein, 2 gram per kilo kroppsvekt per dag, og trene styrke på riktig måte. Og går du ned i vekt for fort mister du muskler uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
hei. jeg er en gutt på 19 år som nå snart skal begynne med noka. jeg sitter her og gleder meg til å begynne på noka dietten, men jeg gruer meg litt også. jeg gleder meg til å gå ned i vekt, men jeg er livredd for å sprekke. jeg lurer på om hvis jeg tar 1000-1200 kcal til dagen, vil jeg ødelegge muskelmassen eller vill den bli stabil som den er? er det noen med erfaring, som har noen gode råd, om hvor mye jeg skal drikke noka til dagen med sun middag for å beholde muskelmassen?

lurer også på om noen vet om en god webside med oppskrifter til sunne middager?

Det er et stort kaloriunderskudd, så sannsynligheten for muskeltap er der jo. For ikke å snakke om så nitrist det er å drikke shaker hele dagen, men det blir jo en annen sak ;) Men igjen, jeg vet ingenting om din vektsituasjon, aktivitetsnivå, om dette er i samråd med lege, og i det hele tatt.

Det er jo ikke verre enn å begynne på f.eks. 2000 kcal om dagen en periode (nå aner jeg ikke hva du veier, så dette er et tall plukket ut av løse luften) og dersom man ikke går ned i vekt så kan man trene litt mer/kutte enda mer på kaloriene, og fortsette slik til det løsner.

Sunne middager er ikke så vanskelig, du kan trikse sammen av de delene her:

magert protein (eggehvite, tunfisk, kyllingfilet, kalkunfilet, etc. etc.)

eller fet fisk (eks. laks)

Omtrent på størrelse med knyttneven er en grei størrelse

Grønne grønnsaker, er mest som vomfyll å regne og kan spises i ganske store mengder for å hjelpe på metthetsfølelse (broccoli er usannsynlig sunt og i tillegg lavt på kcal, f.eks)

Litt fett, dersom man ikke spiser fet fisk

Karbohydrater må man også ha. Man kan spise dem til middagen, eller ha f.eks. en frukt til dessert i stedet og bare spise protein og grønne grønnsaker til middag.

Bare noen tanker herfra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...