Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2008 #1 Skrevet 9. desember 2008 Hei. Skal lage greske kjøttboller til en fest. En av festdeltakerne har cøliaki og jeg vil gjerne at hun skal kunne forsyne seg av alle retter hun også........... I alle kjøttbolle oppskriftene jeg har funnet skal det være loffsmuler i... Hva kan jeg erstatte dette med for å unngå hvetemelet? Supert hvis noen har en god ide??
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2008 #2 Skrevet 9. desember 2008 Jeg har aldri loff i mine kjøttboller. Varierer litt med ingrediensene, men basen er karbonadedeig, egg og muligens noe potetmel. Utover det varierer jeg med ulike krydder, løk osv.
Mixelite Skrevet 9. desember 2008 #3 Skrevet 9. desember 2008 Hei. Skal lage greske kjøttboller til en fest. En av festdeltakerne har cøliaki og jeg vil gjerne at hun skal kunne forsyne seg av alle retter hun også........... I alle kjøttbolle oppskriftene jeg har funnet skal det være loffsmuler i... Hva kan jeg erstatte dette med for å unngå hvetemelet? Supert hvis noen har en god ide?? Hvis vedkommede cøliaker tåler hvetestivelse, er det ikke noe problem å få tak i glutenfritt brød. Eller enda enklere; spør cøliakeren. Hun har sikkert ikke noe imot å gi deg det brødet du trenger og så får hun ekstra grunn til å glede seg til festen din. Det å legge tilrette for at alle kan spise maten virker så lite, men duverden så mye det betyr for oss som ikke er vant til å kunne forsyne oss fritt av matbordet!
Mixelite Skrevet 9. desember 2008 #4 Skrevet 9. desember 2008 Jeg har aldri loff i mine kjøttboller. Varierer litt med ingrediensene, men basen er karbonadedeig, egg og muligens noe potetmel. Utover det varierer jeg med ulike krydder, løk osv. Det skal være loff/brød i greske kjøttboller. Jeg innbiller meg at det ikke blir greske kjøttboller hvis det ikke er brød i dem ;-)
Gjest Gjest_nessi_* Skrevet 9. desember 2008 #5 Skrevet 9. desember 2008 Jeg ville kjøpt en pakke med fine glutenfrie rundstykker - tørket de litt i ovnen og brukt smulene av dem. De som blir igjen kan du jo fint spise selv. Jeg bruker slike rundstykker eller hjemmelaget glutenfri loff når jeg skal lage glutenfrie kjøttboller med loffsmuler.
Gjest nextlife Skrevet 9. desember 2008 #6 Skrevet 9. desember 2008 Mosede kokte poteter er ypperlig å erstatte loffen med
Gjest Gjest_hanne_* Skrevet 9. desember 2008 #8 Skrevet 9. desember 2008 Takk for svar. Skal fikse dette nå!!! Absolutt ikke nødvendig å bruke brød i!! Jeg har lagd greske kjøttboller mange ganger, uten hvetemel! Pleier å smuldre litt fetaost i karbonadedeigen...... og litt potetmel.. og krydder. NAM
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå