Gjest Fugl Fønix Skrevet 8. desember 2008 #1 Skrevet 8. desember 2008 Vi har nylig kjøpt hus. Det er ikke søkt om ferdigstillelse, men vi har midlertidig brukstillatelse. Dette er en enebolig, som ikke skal benyttes til annet (altså ingen utleie eller lignende). Fikk høre fra megler at ferdigstillelseattest/varig brukstillatelse ikke egentlig kreves for vanlige hus. Jeg har aldri vært borti dette før, men er veldig usikker. Vet noen om dette kreves? Eventuelt hva som er konsekvensene av å ikke ha dette? Har søkt meg halvgal på internett, men klarer ikke å finne noe om reglene rundt dette..
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2008 #2 Skrevet 9. desember 2008 Det er mange hus som mangler ferdigattest av ulike grunner, så hvor viktig det er vet jeg ikke (selv om jeg burde vite det). Skal se om jeg finner noe på nett. Det som er mer viktig er hvorfor det bare er søkt om midlertidig brukstillatelse og ikke ferdigattest med en gang. Det vil i prinsippet si at det gjenstår arbeid på huset. Dersom huset er bygd etter 1997 (etter nye søknadsregeler) eller det er utført søknadspliktig arbeid (f.eks. tilbygg) etter da, er det den som søkte om arbeidet som må søke om ferdigattest også.
Utleier Skrevet 9. desember 2008 #3 Skrevet 9. desember 2008 Midlertidig brukstillatelse kan f. eks. gis når det gjenstår mindre arbeider, men bygget likevel kan brukes som forutsatt. Kanskje mangler det gulvbelegg, listing og maling innvendig, men man har ikke noe annet sted å bo i de gjenværende månedene. Da kan man søke om midlertidig brukstillatelse. Men det kan være langt mer alvorlige ting også. Det hender at folk bygger et hus ferdig, men man får ikke tomten ferdig før vinteren, så søker man om midlertidig brukstillatelse. Da kan det eksempelvis mangle avkjørsel og parkeringsplasser. Når neste sommer kommer, gidder man ikke gjøre noe med det, og parkerer i stedet i gaten. Men i slike saker kan det ligge hunder begravet. Kanskje hele tomten må dreneres for å kunne etablere avkjørsel? Eller vil avkjørselen gå under en skrent som må rassikres? Er det nabostrider? Dette må du ta svært alvorlig. Megleren lyver deg opp i ansiktet når dette bagatelliseres. Ta kontakt med kommunen og se gjennom papirene. På bygg som ble søkt bygget før 1998, skal kommunen ha foretatt befaring før attesten ble utstedt. Der vil alle de gjenværende detaljene være opplistet. Essensen er at når det bare foreligger midlertidig brukstillatelse gikk ett eller annet galt under byggeprosessen, enten økonomisk eller teknisk. Det vil det bli opp til kjøper å rette opp.
Gjest Gjest_Rødvinspiken_* Skrevet 14. desember 2008 #4 Skrevet 14. desember 2008 Man har ikke lov til å flytte inn i en bolig hvor det ikke foreligger midlertidig brukstillatelse. Du skriver at huset det gjelder har dette. På denne vil det stå hva som mangler for at en ferdigattest kan utstedes. Det er bare å gå igjennom listen for å se hva som er oppført som mangler. Dersom manglene er utbedret så kan ferdigattest utstedes. Du trenger da en kvalifisert persom som bekrefter (skriftlig) ovefor kommunen at manglene er utbedret og de vil utstede en ferdigattest. Dersom manglene ikke er utbedret må dette selvsagt ordnes først. Du kan fint bo i et hus hvor det kun er midlertidig brukstillatelse. Det er det veldig mange her i landet som gjør. Men du kan ikke bo i et nytt hus hvor dette mangler. Unntak: Gamle hus som ble bygget før ferdigattest/midlertidig brukstillatelse eksisterte.
Gjest Fugl Fønix Skrevet 26. desember 2008 #5 Skrevet 26. desember 2008 Huset er velig gammelt. Det er oppført i -34. Vi har søkt ferdigstillelse nå, siden alle mangler er fikset opp i. Aner ikke hvor lang tid det vil ta å få svar, men..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå