Gå til innhold

Herpes, hypotetisk spm

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har hørt at nesten alle er bærere av viruset Herpes type 1, altså det viruset man er smittet av dersom man har hatt munnsår noen gang. Dersom man tar en blodprøve vil de fleste få det påvist i kroppen.

Men spørsmålet mitt er; vil herpes da finnes i alle sår man har i kroppen, dersom man tar prøver for dette?

Eller er det et utbrudd dersom man finner det i et sår?

Jeg fikk nemlig et sår i underlivet for en uke siden, og fikk tilbake test idag på at de fant herpes 1 i såret, ikke type 2. (Type 2 = kjønnsherpes).

Hjelp! Er det noen leger der ute?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foresten....

Vet ikke om det kom klart nok frem, jeg lurer altså på om det jeg har var et herpesutbrudd, eller om det kan ha vært et annet sår som tilfeldigvis har viruset i seg.

(Var hos legen forrige uke og de kunne ikke se noe blemmer eller noe som minnet om herpes, men trodde derimot det var et sår pga overdreven tørking etter toalettbesøk og for mye såpebruk; en slags "fissur". Jeg hadde alle symptomer på dette, ikke herpes).

Skrevet (endret)

Herpes finnes ikke i alle sår på kroppen. Innimellom utbrudd ligger viruset lagret på nervene lenger inne i kroppen, og ikke i sår/utenpå hud og slimhinner.

MEN, viruset kan også komme frem og kunne smitte, uten at det blir et utbrudd med merkbare symptomer. Om det er en fissur som tilfeldigvis inneholder herpesvirus fra tidligere smitte akkurat da prøven ble tatt, eller et et sår som er laget av et herpesutbrudd, men som ikke ser typisk ut, finner du ikke ut av. Men du er i hvertfall smittefarlig nå mens du har det såret hvor viruset er påvist. Og i mye mindre grad smittefarlig resten av tiden.

Du er smittet med herpes 1 i underlivet. Det gir vanligvis ikke gjentatte utbrudd. Siden de fleste er smittet (på munnen), og derfor ikke får utbrudd, eller lightvariant av utbrudd hvis de får ny smitte, er ikke dette noe som trenger å bekymre deg så veldig, selv om du bør ta hensyn med beskyttelse hvis du føler deg sår og irritert, i forhold til sex.

Endret av men
Skrevet

Ja da har jeg vel herpes da :(

Tusen takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...