Gjest Gjest_BB_* Skrevet 8. desember 2008 #1 Skrevet 8. desember 2008 Jeg har samvær med barnet mitt 50% av tiden, og i år er det min tur å ha barnet (7 år) til jul. Men uke 52 er barnemors uke, og nå mener hun at jul kun regnes fra formiddag den 24. til formiddag den 26. Utenom det skal hun ha barnet på sine vanlige dager. Dette resulterer i at "halve julen" går med til transportering mellom de 2 hjemmene, og ingen får egentlig sjansen til å slappe av og kose seg i julen. Forrige jul var den første etter bruddet, og da hadde hun barnet både jul og nyttår (hele juleferien), uten noen protester fra min side. Jeg antok det ville bli omvendt dette året, og da jeg forsto at barnemoren synes dette var for lenge uten sønnen sin hjemme foreslo jeg at han kunne komme hjem til henne den 27. eller 28. og være til over nyttår. Men hun vil ikke gå med på noe annet enn det hun selv foreslår, og som kun "samværsforelder" har jeg ikke noe annet valg enn å danse ette hennes pipe. At dette med ferier ikke er skikkelig definert i barneloven fører til at man er avhengig av hva den med hovedomsorgen til enhver tid "synes er best", som igjen gir økt konfliktsnivå. Hva synes folk her inne?
Gjest regine ii Skrevet 8. desember 2008 #2 Skrevet 8. desember 2008 Dere må tydeligvis ha en mer detaljert avtale. Når ungen er annenhver uke hos hver, så må dere enten definere det slik at da er det alltid sånn, uavhengig av jul/andre helligdager. Eller dere har unntak for jul etc - men da definert etter enighet. Hos oss er jul definert fra 23. - 27. desember og nyttår fra 27.12 - 2.01. Alltid vært sånn, og aldri forsøkt å endret på. Vi har skriftlig avtale på dette - og dermed er det aldri noe problem, fordi når far forsøker på endringer så kan jeg bare vise til avtalen. Dere har ikke laget en skikkelig avtale - da kan du heller ikke bli sur på mor fordi hun mener noe annet enn deg. Når samværet er 50% så lever barnet i praksis med delt bosted. For at dette skal funke for BARNET, så MÅ dere som foreldre faktisk greie å bli enige om detaljer som dette.
Gjest Gjest nå Skrevet 8. desember 2008 #3 Skrevet 8. desember 2008 At dette med ferier ikke er skikkelig definert i barneloven fører til at man er avhengig av hva den med hovedomsorgen til enhver tid "synes er best", som igjen gir økt konfliktsnivå. Hva synes folk her inne? Dersom dette hadde vært definert i lovverket ville det skapt vesentlig økt konflikt for vår del- og det fra samværsforelder. H*n jobber turnus så helger og ferier kan variere fra periode til periode. Og som h*n sier; "jeg har jo rett på litt fritid jeg også". Ergo er samværshelger/ferie kun rettet etter denne personens ønske/behov. Hadde dette vært bestemt i et lovverk ville det definitivt blitt slutt på fleksible løsninger fra hoverdomsorgsperson for å unngå bråk. Og hvem taper om det blir bråk? Jo- barnet! Med hilsen fra en hovedomsorgsperson som for sitt bare liv skulle ønske samværeforelder ville gjøre litt mer for å se og være sammen med sitt barn.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2008 #4 Skrevet 8. desember 2008 Jeg synes det lukter egoisme lang vei fra mor her. Hun har vel angst for å være uten barnet i jula, og så sørger hun for å få ting til slik hun selv ønsker å ha det.
Far til 2 Skrevet 8. desember 2008 #5 Skrevet 8. desember 2008 (endret) Jeg har samvær med barnet mitt 50% av tiden, og i år er det min tur å ha barnet (7 år) til jul. Men uke 52 er barnemors uke, og nå mener hun at jul kun regnes fra formiddag den 24. til formiddag den 26. Utenom det skal hun ha barnet på sine vanlige dager. Dette resulterer i at "halve julen" går med til transportering mellom de 2 hjemmene, og ingen får egentlig sjansen til å slappe av og kose seg i julen. Forrige jul var den første etter bruddet, og da hadde hun barnet både jul og nyttår (hele juleferien), uten noen protester fra min side. Jeg antok det ville bli omvendt dette året, og da jeg forsto at barnemoren synes dette var for lenge uten sønnen sin hjemme foreslo jeg at han kunne komme hjem til henne den 27. eller 28. og være til over nyttår. Men hun vil ikke gå med på noe annet enn det hun selv foreslår, og som kun "samværsforelder" har jeg ikke noe annet valg enn å danse ette hennes pipe. At dette med ferier ikke er skikkelig definert i barneloven fører til at man er avhengig av hva den med hovedomsorgen til enhver tid "synes er best", som igjen gir økt konfliktsnivå. Hva synes folk her inne? For å være helt ærlig har jeg ALDRI hørt en så begrenset definisjon av juletiden. Hos oss defineres julen slik: Fra siste arbeidsdag kl.16.00 før julaften (julaften regnes ikke som arbeidsdag) og til og med 3.juledag kl. 16.00. Nyttår regnes fra 3.juledag kl.16.00 til første arbeidsdag etter nyttår kl. 08.00 Samværet i disse periodene veksler annethvert år mellom jul/nyttår - mor/far. Fordelingen tilsier at "nyttårsperioden" blir noe lenger enn jul, men dette er gjort fordi det i juletiden er litt mer atraktivt å ha barnet enn nyttår. dessuten byttes som kjent dette annethvert år. Som overnevnte innlegg fra første svar vil jeg si at mekler i dette tilfellet har gjort en slett jobb, noe som ikke er uvanlig og som skaper mye konflikter. Jeg synes du bør be om mekling, for en så begrenset samværsperisode i denne for barna viktige høytiden synes jeg er urimelig. Men vær oppmerksom på at sosionomer er opplært til å ivareta mors rett til å bestemme fremfor å ivareta barnets rett til samvær. Du kan derfor møte motstand hos "MEKLER" (om det er en sosionom), men jeg synes det samværet mor nå begrenser det til er så lite at de vil med stor sansynlighet få gjennom mer samvær om du "går helle linja ut". Endret 8. desember 2008 av Far til 2
Gjest Hovedinlegger Skrevet 8. desember 2008 #6 Skrevet 8. desember 2008 Takk for alle synspunkter. For å svare på et par av kommentarene: Jeg vet at vi har en for dårlig avtale. Den ble meklet fram etter bruddet, og sier kun jul/nyttår annet hvert år, uten nærmere spesifisering. Jeg har bedt barnemor om en ny avtale med flere avklaringer (ikke bare julen), men hun vil ikke høre snakk om det. Jeg ønsker å definere jul/nyttårssamvær som nevnt her (bytte 27. eller 28.) Hun vil at vi skal være "fleksible", noe jeg sa meg enig i, men i praksis betyr det at jeg må være fleksibel. Jeg får meg ikke til å inkalle til ny mekling, men kanskje jeg burde det? I og med at de fleste årene har 52 uker, vil det ikke fungere med å ha normalt ukesamvær i jula, da dette vil medføre at den ene får jula 4 år på rad. Far til 2: Hva mener du med "hele linja ut?" Mener du det er bortkastet å gå til mekling?
Gjest SiBa Skrevet 8. desember 2008 #7 Skrevet 8. desember 2008 Men hva sier mor om neste år da? Vi har gjort det på akkurat samme måte. Juleuken er min uke, men barna skal være hos far juleaften. De drar da til fra (3 min med bil) på julaften formiddag, og kommer hjem engang på 1. juledag. I nyttårsuken er det motsatt. Neste år vil dette bli motsatt. Jeg ser ikke noe galt i det du skisserer, hvis det blir motsatt neste år. Da blir det jo likt. En annen ting er hvis reiseveien er lang, og samværet da går bort i mye reising, men iom dere har 50/50 er vel det tvilsomt...
Lizzee Skrevet 8. desember 2008 #8 Skrevet 8. desember 2008 Vi har hatt 50/50 omsorg og da har vi alltid gjort det slik at vi har delt jule-ferien til ungene på to. Juleferien er jo ca. 2 uker. I fjor så var de hos far den første uken i juleferien (slik at han hadde de julaften) og jeg hadde de den andre uken (slik at jeg hadde de nyttårsaften). Også bytter vi annethvert år. Hvis dette ikke har passet helt med ukene våre resten av året så har ikke det vært noe problem. Litt slingringsmonn har vi også hvis det er slik at vi har vært ute å reist i julen.
Gjest Gjest_Gyda_* Skrevet 8. desember 2008 #9 Skrevet 8. desember 2008 Vi har hatt 50/50 omsorg og da har vi alltid gjort det slik at vi har delt jule-ferien til ungene på to. Juleferien er jo ca. 2 uker. I fjor så var de hos far den første uken i juleferien (slik at han hadde de julaften) og jeg hadde de den andre uken (slik at jeg hadde de nyttårsaften). Også bytter vi annethvert år. Hvis dette ikke har passet helt med ukene våre resten av året så har ikke det vært noe problem. Litt slingringsmonn har vi også hvis det er slik at vi har vært ute å reist i julen. Jamen, hvis du har hatt hatt uka rett før jul. Har du de to uker i strekk da? Hvis de skal være hos deg den første juleuka? Blir ikke det litt feil?
Lizzee Skrevet 8. desember 2008 #10 Skrevet 8. desember 2008 Jamen, hvis du har hatt hatt uka rett før jul. Har du de to uker i strekk da? Hvis de skal være hos deg den første juleuka? Blir ikke det litt feil? Feil nei. Ikke for oss. Vi regner med at slike ting jevner seg ut gjennom året uansett. Også når vi bytter om og deler på andre ferier. Strekker oss så langt vi kan (så lenge det passer for alle og ungene synes det er greit) Og i jula så er det jo bare snakk om 4 uker totalt som man må stokke om på annethvert år. Dvs. at nå i år så skal de være hos faren i jula. De er også hos faren sin (ifølge avtalen) uken før jul. Det betyr at de er hos far 2 uker sammenhengende. Når de så kommer til meg andre uken av juleferien så blir de hos meg i to uker. Og så er vi i rute igjen! Ingen problem.
Far til 2 Skrevet 8. desember 2008 #11 Skrevet 8. desember 2008 Takk for alle synspunkter. For å svare på et par av kommentarene: Jeg vet at vi har en for dårlig avtale. Den ble meklet fram etter bruddet, og sier kun jul/nyttår annet hvert år, uten nærmere spesifisering. Jeg har bedt barnemor om en ny avtale med flere avklaringer (ikke bare julen), men hun vil ikke høre snakk om det. Jeg ønsker å definere jul/nyttårssamvær som nevnt her (bytte 27. eller 28.) Hun vil at vi skal være "fleksible", noe jeg sa meg enig i, men i praksis betyr det at jeg må være fleksibel. Jeg får meg ikke til å inkalle til ny mekling, men kanskje jeg burde det? I og med at de fleste årene har 52 uker, vil det ikke fungere med å ha normalt ukesamvær i jula, da dette vil medføre at den ene får jula 4 år på rad. Far til 2: Hva mener du med "hele linja ut?" Mener du det er bortkastet å gå til mekling? Vår samværsavtale baserer seg på uke nummer (at f.eks. jeg har ungen uke 1 og mor har ungene helga uke 2 (jeg har daglig omsorg). Men høytider som jul, nyttår, vinterferie, bursdager, påske, 17.mai, sommerferie, høstferie, etc, etc går ikke på ukenummer. Det kan medføre at barna er 3 ! uker i strekk hos den ene forelderen, men vi har valgt en slik løsning. Om mor vil endre dette vil jeg sikkert gi etter for noen av hennes ønsker. Om barna skulle ønske mer samvær med mor vil jeg akseptere dette umiddelbart (våre barn er sansynligvis eldre enn deres barn) Forøvrig er jeg 100% sikker på at du må be om ny mekling. Barn har juridisk rett til samvær med begge foreldrene, og det er nå større trykk enn noen gang for at foreldrene skal bli mer likeverdig. Det betyr at du skal ha like stor mulighet til å påvirke situasjonen som mor, - selv om du er mann. Med "å gå hele linja ut" mener jeg rettsak om nødvendig. Men jeg vil utvilsomt anbefalle å finne en løsning før det går så langt ettersom en rettsak bare vil eskalere konfliktene. Men OM det skulle bli rettsak vil du med rimelig stor sikkerhet få frem en MYE BEDRE samværsavtale.
Gjest mor med barn Skrevet 8. desember 2008 #12 Skrevet 8. desember 2008 Jeg har samvær med barnet mitt 50% av tiden, og i år er det min tur å ha barnet (7 år) til jul. Men uke 52 er barnemors uke, og nå mener hun at jul kun regnes fra formiddag den 24. til formiddag den 26. Utenom det skal hun ha barnet på sine vanlige dager. Dette resulterer i at "halve julen" går med til transportering mellom de 2 hjemmene, og ingen får egentlig sjansen til å slappe av og kose seg i julen. Forrige jul var den første etter bruddet, og da hadde hun barnet både jul og nyttår (hele juleferien), uten noen protester fra min side. Jeg antok det ville bli omvendt dette året, og da jeg forsto at barnemoren synes dette var for lenge uten sønnen sin hjemme foreslo jeg at han kunne komme hjem til henne den 27. eller 28. og være til over nyttår. Men hun vil ikke gå med på noe annet enn det hun selv foreslår, og som kun "samværsforelder" har jeg ikke noe annet valg enn å danse ette hennes pipe. At dette med ferier ikke er skikkelig definert i barneloven fører til at man er avhengig av hva den med hovedomsorgen til enhver tid "synes er best", som igjen gir økt konfliktsnivå. Hva synes folk her inne? Mener du med samvær 50% av tiden at dere har delt omsorg 50/50? Gå for en sånn løsning som Lizzee sier da! Annethvert år så vil det i jula bety at ukene går helt som vanlig og annethvert år så vil dere måtte ha to uker i strekk hver. Det er ingen som får mer eller mindre samvær. Begge får annenhver jul og annenhver nyttår. Det er lettere å forholde seg til i f.m. ferie/fri fra jobb osv. Del juleferien til gutten på to og bytt annethvert år. Jeg er mor og synes slik løsning er kjempefint. Men jeg strir med en eksmann som ikke vil ha for mye samvær/omsorg. Han mener også at det er begrenset med antall feriedager han skal ha med ungene våre i året. Slik at om han har hatt de 3 uker om sommeren så kan han ikke ha de så mange dager i jula. Forstå det den som kan. Blir litt oppgitt. På den ene siden så argumenterer han med at han betaler for mye i bidrag og at han ser ungene sine lite. Men når jeg forslår en løsning som tilsier at han ser ungene mer og betaler mindre - nei da ser du, da blir plutselig fritiden hans veldig viktig å ha for seg selv... Og det er ikke barebare å ha ungene mer allikevel. Forstå det den som kan.... Kunne ønske vi hadde 50/50 og at vi også delte alle ferier og høytider 50/50 også.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2008 #13 Skrevet 8. desember 2008 Men hva sier mor om neste år da? Vi har gjort det på akkurat samme måte. Juleuken er min uke, men barna skal være hos far juleaften. De drar da til fra (3 min med bil) på julaften formiddag, og kommer hjem engang på 1. juledag. I nyttårsuken er det motsatt. Neste år vil dette bli motsatt. Jeg ser ikke noe galt i det du skisserer, hvis det blir motsatt neste år. Da blir det jo likt. En annen ting er hvis reiseveien er lang, og samværet da går bort i mye reising, men iom dere har 50/50 er vel det tvilsomt... Er det sånn at juleuken er din i henhold til 50/50 omsorgsdeling? Dere må jo ikke følge den annenhver uke planen slavisk i høytider eller ferier? Det året som det faller på deg å ha ungene i jula så bytter dere slik at de er hos deg den uka. I nyttårshelg uka som er de så hos den andre. Det må jo bli et forferdelig pes hvis man f.eks. har tenkt å reise bort eller noe? Fryktelig stress og oppdelt juleferie for alle parter om ungene skal til den andre foreldren på julaften når de egentlig er hos den andre den uka.....
gullet76 Skrevet 8. desember 2008 #14 Skrevet 8. desember 2008 Gud altså.. Hvorfor skal enkelte gjøre det så vanskelig for samværsforeldren? Jeg forstår virkelig ikke. Man må da kunne være litt mer fleksibel. Hvordan i alle dager får man en 50/50 løsning til å fungere uten å være fleksibel. Hvis du skal følge hennes pipe å ha 24. - 26. så må hun da innfinne seg med at da gjelder det samme for henne neste år.
Gjest hovedinlegger Skrevet 8. desember 2008 #15 Skrevet 8. desember 2008 Mener du med samvær 50% av tiden at dere har delt omsorg 50/50? Gå for en sånn løsning som Lizzee sier da! Annethvert år så vil det i jula bety at ukene går helt som vanlig og annethvert år så vil dere måtte ha to uker i strekk hver. Det er ingen som får mer eller mindre samvær. Begge får annenhver jul og annenhver nyttår. Det er lettere å forholde seg til i f.m. ferie/fri fra jobb osv. Del juleferien til gutten på to og bytt annethvert år. Nei, jeg mener 50% samvær. Barnemor har hovedomsorg og vil ikke gå med på delt omsorg. Så jeg er en "samværsforelder" pr definisjon (som selvsagt innebærer bidrag), men i praksis har vi delt omsorg. Det er akkurat det som du og Lizze beskriver jeg vil prøve å få til. For meg virker det uten tvil som det beste alternativet for både barnet og de voksne.
Villa2000 Skrevet 9. desember 2008 #16 Skrevet 9. desember 2008 Dersom moren har hovedomsorgen så bestemmer hun. Uansett hva avtaler dere har eller hvor mange meklinger dere har vært på så har det null og niks å si. Jeg har vært på flere meklinger men det hjelper absolutt ingenting. Det er kun en ting som hjelper og det er rettsak. Dersom du ikke vil gå til rettsak så bestemmer hun. Dette er fakta! Min eks bryter avtalen som det passer og det er absolutt ingenting jeg kan gjøre med dette. Det blir ord mot ord i en mekling så der er man like langt. Min eks nektet meg å ha sønnen min i fjor jul og jeg får neppe ha ham i år heller. Er ikke noe man kan gjøre med det, med mindre eksen er så "dum" at du klarer å innbilde henne at du har noen rettigheter på dette punktet. Slik jeg ser det så er du forbannet heldig som for ha barnet på julen. Misunner deg.
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2008 #17 Skrevet 9. desember 2008 Er det sånn at juleuken er din i henhold til 50/50 omsorgsdeling? Dere må jo ikke følge den annenhver uke planen slavisk i høytider eller ferier? Det året som det faller på deg å ha ungene i jula så bytter dere slik at de er hos deg den uka. I nyttårshelg uka som er de så hos den andre. Det må jo bli et forferdelig pes hvis man f.eks. har tenkt å reise bort eller noe? Fryktelig stress og oppdelt juleferie for alle parter om ungene skal til den andre foreldren på julaften når de egentlig er hos den andre den uka..... Nei vi må ikke følge noe slavisk, men barna foretrekker at det ikke går så veldig mye lenger enn en uke hos hver, da det fort blir lengsel når en uke er gått. Problemet med reising tar vi når/hvis det blir aktuelt. Der heller ikke at det skal bli mer stress enn at julaften feires hos en tante eller bestemor med overnatting til neste dag, har vi ofte gjort tidligere år. Selvfølgelig kan det dukke opp trøbbel med denne ordningen, men i vårt tilfelle er kommunikasjonen ok, så det ordner seg nok. Jeg var vel helst ute etter å belyse at det går an å dele samværet i jula uten å ha hele uka. Men da må det være likt. Synes mor det er en ok ordning iår, bør hun mene det neste år også.
Gjest hovedinlegger Skrevet 9. desember 2008 #18 Skrevet 9. desember 2008 Nei vi må ikke følge noe slavisk, men barna foretrekker at det ikke går så veldig mye lenger enn en uke hos hver, da det fort blir lengsel når en uke er gått. Problemet med reising tar vi når/hvis det blir aktuelt. Der heller ikke at det skal bli mer stress enn at julaften feires hos en tante eller bestemor med overnatting til neste dag, har vi ofte gjort tidligere år. Selvfølgelig kan det dukke opp trøbbel med denne ordningen, men i vårt tilfelle er kommunikasjonen ok, så det ordner seg nok. Jeg var vel helst ute etter å belyse at det går an å dele samværet i jula uten å ha hele uka. Men da må det være likt. Synes mor det er en ok ordning iår, bør hun mene det neste år også. I fjor synes mor det var en ok ordning at hun hadde han jul og nyttår. I år synes hun ordningen jeg beskrev over er ok. Til neste år er det hennes jul og uke 52 er hennes uke, så da synes hun det er ok å bare følge vanlig samvær. Hva hun synes er ok i 2010 er det ingen som vet. For guttens skyld synes jeg ikke denne oppstykkingen av julen er ok: 15.-21. hos far 21.-24. -mor 24.-26. -far 26.-28. -mor 28.-04. -far Det er nemlig dette som er resultatet av at mor krever "sin uke", og ikke går med på en fornuftig deling av jul og nyttår. Det er kun 5 min. mellom hjemmene, men dog. Villa 2000: Jeg ser det er finnes folk i en verre situasjon enn meg. Du har min sympati.
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2008 #19 Skrevet 9. desember 2008 Da jeg var hos mekler, og også var hos advokat, ble jeg fortalt at det var en uskrevet regel at julesamværet var fra formiddag julaften kl 12 til andre juledag...
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2008 #20 Skrevet 10. desember 2008 For guttens skyld synes jeg ikke denne oppstykkingen av julen er ok: 15.-21. hos far 21.-24. -mor 24.-26. -far 26.-28. -mor 28.-04. -far Det er nemlig dette som er resultatet av at mor krever "sin uke", og ikke går med på en fornuftig deling av jul og nyttår. Det er kun 5 min. mellom hjemmene, men dog. Jeg skjønner faktisk ikke problemet. Hvorfor mener du at en slik løsning er mindre fornuftig enn det du vil? Du sier dere bor 5 minutter fra hverandre, og da skjønner jeg virkelig ikke problemet. Denne løsningen vil jo gi barnet mulighet til å oppleve jul hos begge foreldrene, samtidig som også begge foreldrene får tilbringe juletid med barnet. Jeg tror du bør se etter løsninger og ikke bare problemer. Det er ikke slik at mor er vrang bare fordi hun ikke er enig med deg.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå