Gå til innhold

Voldtekt?


-Fisken-

Anbefalte innlegg

Da jeg sto på togstasjonen i formiddag, satt det to med dows syndrom rett i nærheten av meg. En gutt og en jente, begge i 20-årene. Jenta var kjempe søt, ordentlig uskyldig med fregner og rødt hår.

Hun hadde på seg en lang, si sommerkjole med splitt foran.

Plutselig drar kjolen over på siden, slik at hele det ene låret kommer til syne. Hun pekte på låret og lo. Så dro hun den fra på andre siden, slik at hun nå ikke hadde noe på seg lenger.. Hadde man stått foran henne da, hadde man sett det som var å se, for å si det sånn. Heldigvis dro hun på kjolen etter en liten stund.

Men det var en tanke som slo meg. Det er ikke rarrt at voldtekter på tilbakestående personer skjer.. Jeg mener, de har jo ikke helt peiling på hvordan man skal oppføre seg.. Hadde det vært mørkt, og kanskje bare en annen person på perongen, hvem vet hva som ville skjedd da? det tilbakestående vennen hennes hadde neppe klart å hjelpe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Poirot

Korrekt.

Men det er ikke så mange fler voldtekter på dem enn oss andre tror jeg, dette fordi de er omringet av folk store deler av døgnet. Den største faren er i så måte ev personell, og folk som utnytter dem.

Og å bli utnyttet er ikke det samme som å bli voldtatt, selv om det er meget umoralsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rart at voldtekt av tilbakestående skjer ... sier du.

En voldtekt kan ikke forklares eller bortforklares slik. Det er vold mot et annet menneske.

Og skjer like gjerne mot barn som mot kvinner som mot psykisk utviklingshemmede. Og også mot menn.

Det er overgriper som er den ansvarlige - og kan ikke unnskyldes med naken hud, at en psykisk utviklingshemmet må ha hjelp i dusjen, at en kvinne går i mini ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke ment slik i det hele tatt, det var bare et eksempel.. Jeg mener, en tilbakestående klarer ikke beskytte seg på samme måte som en frisk person ville ha gjort. Og jeg er helt enig med deg, en voldtekt kan ikke bortforklares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte det - men måtte bemerke det likevel, menn leser jo her, og kan misforstå...

Enig med Don Pedro - de fleste overgrep mht. psykisk utviklingshemmede foretas av de som skal beskytte dem. Det er heller ikke sikkert vedkommede vil føle dette som et overgrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så sint når jeg tenker på sånt! At noen kan være så ondskapsfulle at de gjør noe sånt:s Det er rett og slett motbydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Det er ikke rart at voldtekter på tilbakestående personer skjer.. Jeg mener, de  har jo ikke helt peiling på hvordan man skal oppføre seg.. ..

Jeg anbefaler deg å se litt på hvordan du formulerer deg!! Det er noe med fordommene dine som jeg ikke liker.... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rarrt at voldtekter på tilbakestående personer skjer.. Jeg mener' date=' de har jo ikke helt peiling på hvordan man skal oppføre seg.. ..[/quote']

Er det virkelig mulig å uttale seg så tankeløst som dette?

Jeg har selv et mannlig familiemedlem med downs syndrom - og han ble voldtatt av en mann som brøt seg inn i leiligheten hans mens han sov. Denne mannen forgrep seg på det groveste.

INGEN ofre for voldtekt skal noen sinne måtte forsvare seg selv verbalt fordi omverdenen rundt tviler på sannhetsgehalten. Ingen ofre for voldtekt skal bli klandret for overgrepet - grunnet t.d. "feil" bekledning.

Det er ikke for ingenting at så få voldtekter faktisk blir anmeldt - og det er heller ikke uten grunn at anmeldelser også noen ganger blir trukket tilbake. Det å måtte stå i en eventuell rettssak som voldtektsoffer - og måtte forklare sin "uskyld" (voldtektsofre blir faktisk i mange tilfeller fremstilt som den skyldige) - er noe jeg ikke unner min verste fiende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, ok, det var ikke ment fordomsfull på noen måte.. Æsj, det var jo bare en liten hendesle jeg fortalte om, og kjenner faktisk mennesker med dows syndrom selv, og vet hvordan det er! Og jeg er absolutt enig i at bekledning ikke har noe å si når det kopmmer til voldtekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd at det skjer voldtekter. tror det er like ille for den som blir utsatt for det uannsett. det er kanskje lettere og forgripe seg på en med downs, eller annen pu, fordi de kanaskje ikke blir trodd,er lettere og lure med seg og sånn. det er veldig trist at samfunnet vårt ikke har kommet lenger enn at man misbruker mennesker som kanskje har mindre resusser enn de fleste.

men nå er jo voldtekt alltid et overgrep som vel har som mål og fornedre den man voldtar.men jeg tror at de fleste som blir voldtatt blir det av noen de kjenner godt, kanskje den de bor sammen med, men disse sakene blir nok aldri anmeldt. men hva skal vi gjøre for og unngå voldtekter da? tror det er det man må jobbe for, at folk viser hverandre så mye respekt at slike overgrep ikke skjer mot noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Kanskje litt generell uttalelse, men mye sant i det. Har selv jobbet med å trene ungdommer til å IKKE gjøre følgende hendelser ute blant andre mennesker:

Ta på puppene til andre,

Gni skrittet mot alt mulig

Onanere med penis ute av buksen

Ha på morgenkåpe utenpå undertøy hvis man skal vise seg

Ha puppene innenfor t-skjorten

Ta opp truse og bukse etter toalettbesøk

Slik oppførsel kan gjøre at slemme mennesker letere kan utnytte dem. Jeg forsvarer ikke slemme mennesker, jeg bare påpeker et faktum. Slike mennesker finnes. En annen sak er at pu må lære seg å ta vare på sin egen verdighet, dvs tilpasse seg visse normer i samfunnet. Det er lov å være annerledes, men ikke på bekostning av trygghet og stolthet. Og det er ikke vanlig å vise seg naken uten. Dermed basta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
INGEN ofre for voldtekt skal noen sinne måtte forsvare seg selv verbalt fordi omverdenen rundt tviler på sannhetsgehalten. Ingen ofre for voldtekt skal bli klandret for overgrepet - grunnet t.d. "feil" bekledning.

Så du mener at jenter ikke skal ta ansvar for seg selv ved å la være å opptre/kle seg provoserende?

Det går ikke å si at det er min rett til å kle meg som jeg vil, når faktum er at enkelte vil la seg provosere til overgrep på ei "småfull flørtete halvnaken jente på vei hjem fra byen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot
Det går ikke å si at det er min rett til å kle meg som jeg vil, når faktum er at enkelte vil la seg provosere til overgrep på ei "småfull flørtete halvnaken jente på vei hjem fra byen"

Dumt? ja

Min rett? JA!!

Man kan ikke legge ansvaret for uønskede handlinger fullt og helt over på offeret.

Men det er en annen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til Fisk!!!!!!!!!!!

Din tankemåte skremmer meg. Fysj!!!

Jeg syns det ville være en plikt for deg når du oppfattet så mye som du gjorde, gå bort til jenta og rettledet henne med engang, men du ventet til hele seansen var ferdig. For så å komme her å skrive ned dine tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...