Mamma1 Skrevet 8. desember 2008 #1 Skrevet 8. desember 2008 (endret) Hvordan går man frem når man finner ut at en ansatt ved en ungdomsskole tar i elevene (vrir øret o.l.) Dette er ikke en lærer, men en assistent. Hva kan man kreve? Endret 8. desember 2008 av Mamma1
Gjest WildRider Skrevet 8. desember 2008 #2 Skrevet 8. desember 2008 (endret) Fysisk avstraffelse er forbudt ved lov i Norge, så vedkommende kan sikkert få seg en real skrape med eventuelt sparken til avslutning. Edit: Du bør snakke med skolens rektor, for å svare på spm ditt.. Endret 8. desember 2008 av WildRider
Mamma1 Skrevet 8. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 8. desember 2008 Ja, jeg har kontaktet rektor, men er usikker på om det får noen andre konsekvenser enn en liten skrape.. Syns det er synd at de ansetter tullinger uten utdannelse i skolen..
Gjest78 Skrevet 8. desember 2008 #4 Skrevet 8. desember 2008 Hvis personen ikke skjerper seg etter å ha fått skrape er vel neste mulighet å gå til politiet.
Gjest WildRider Skrevet 8. desember 2008 #5 Skrevet 8. desember 2008 Ja, jeg har kontaktet rektor, men er usikker på om det får noen andre konsekvenser enn en liten skrape.. Syns det er synd at de ansetter tullinger uten utdannelse i skolen.. Syns ikke utdannelse har så mye å si i denne saken. Dersom man trenger å ta en utdanning for å forstå at fysisk avstraffelse er straffbart, så har man ingenting å gjøre i en jobb der det kreves kontakt med mennesker.
Mamma1 Skrevet 8. desember 2008 Forfatter #6 Skrevet 8. desember 2008 Nei, jeg er enig. Det med utdannelse kunne jeg katt være, la oss kalle det dannelse:)
Gjest WildRider Skrevet 8. desember 2008 #7 Skrevet 8. desember 2008 Nei, jeg er enig. Det med utdannelse kunne jeg katt være, la oss kalle det dannelse:) Ja, det er en helt egen ting, og det burde vært utdannelse for å sikre at alle har dannelse Men seriøst, dersom vedkommende bare får seg en liten skrape, og ikke endrer sin oppførsel så syns jeg faktisk politiet er på sin plass å kontakte.. Ingen skal måtte oppleve slikt, uansett hvor fæl oppførselen er.
Mamma1 Skrevet 8. desember 2008 Forfatter #8 Skrevet 8. desember 2008 Nei, ikke var oppførselen særlig fæl heller.. Det var en kommentar (æsj) som ble slengt om et fag på skolen, ikke et banneord engang.. Det har skjedd to ganger med samme elev.. Bare bagateller som ble sagt/gjort.
Gjest WildRider Skrevet 8. desember 2008 #9 Skrevet 8. desember 2008 Nei, ikke var oppførselen særlig fæl heller.. Det var en kommentar (æsj) som ble slengt om et fag på skolen, ikke et banneord engang.. Det har skjedd to ganger med samme elev.. Bare bagateller som ble sagt/gjort. Forstå meg rett, jeg støtter absolutt ikke fysisk avstraffelse, men jeg forestilte meg mer at situasjonen begynte å komme ut av kontroll og assistenten i ett svakt øyeblikk foretok seg handlingen. Ikke at det bare var på grunnlag av litt grunnløs syting..!
Mamma1 Skrevet 8. desember 2008 Forfatter #10 Skrevet 8. desember 2008 Nei, det er det som er så uforståelig. Hadde de fått han skikkelig forbanna og vært helt umulige så kunne man tross alt forstått at det klikka, men det var bare bagateller.. Andre gangen hadde han eleven tråkka på skoen hans, slik at han gikk ut av skoen. Bare tull altså..
Gjest WildRider Skrevet 8. desember 2008 #11 Skrevet 8. desember 2008 Nei, det er det som er så uforståelig. Hadde de fått han skikkelig forbanna og vært helt umulige så kunne man tross alt forstått at det klikka, men det var bare bagateller.. Andre gangen hadde han eleven tråkka på skoen hans, slik at han gikk ut av skoen. Bare tull altså.. Dette må meldes til rett instanse før han tar livet av den første som sier "fy faen" så han hører det....
Mamma1 Skrevet 8. desember 2008 Forfatter #12 Skrevet 8. desember 2008 Ja, du kan så si. Det er jo ikke bare at han tar i denne eleven, men det er jo mobbing også. I og med at det bare går seg utover en elev. I etterkant av den ene episoden så hadde han til og med spurt eleven om han var "sår på ørene" i en heller såydig tone.
Gjest WildRider Skrevet 8. desember 2008 #13 Skrevet 8. desember 2008 Det kan da ikke bare være du som har lagt merke til dette?? Holder han på så alle ser det, så er jeg overrasket over at det ikke har blitt meldt før..
Gjest78 Skrevet 8. desember 2008 #14 Skrevet 8. desember 2008 Det er jo tydelig at du virkelig må følge opp dette, sånne lærere/assistenter i skolen kan jo gjøre ubotelig skade på elever. Vet foreldrene til eleven om at dette har skjedd? Jeg ville hatt en ordentlig samtale med rektor, og høre om hva som kommer til å skje videre i saken. Deretter bør det tas opp i foreldreråd (uten at navnet på eleven blir nevnt). Og hvis du føler at det ikke skjer noen ting, eller at det han gjør blir enda mer alvorlig må du virkelig gå til politiet.
Mamma1 Skrevet 8. desember 2008 Forfatter #15 Skrevet 8. desember 2008 Ja, det er min sønn det er snakk om.. Utrolig vondt og vanskelig. Han har alltid vært en snill gutt, aldri noe styr med han på skolen e.l. Dette sier alle lærene. Han har mange venner, så han er godskjelov ikke noen einstøing. Har ringt rektor og snakket med han og han forsikret meg om at det ikke skulle skje igjen. Syns ikke det er nok at han bare får muntlig tiltale.
Dåsa Skrevet 8. desember 2008 #16 Skrevet 8. desember 2008 Nei, det er det som er så uforståelig. Hadde de fått han skikkelig forbanna og vært helt umulige så kunne man tross alt forstått at det klikka, men det var bare bagateller.. Andre gangen hadde han eleven tråkka på skoen hans, slik at han gikk ut av skoen. Bare tull altså.. Så eleven sier "æsj" den ene gangen og tråkker på skoen hans den andre gangen? Forstod jeg det rett nå? I så fall synes jeg at det hører ut som eleven kan ha gått inn for å plage han som gjorde det. Ikke at jeg støtter fysisk avstraffelse, men dersom det er tilfelle og man blir fortvilet så forstår jeg på en måte reaksjonen også.
Mamma1 Skrevet 8. desember 2008 Forfatter #17 Skrevet 8. desember 2008 Det kan da ikke bare være du som har lagt merke til dette?? Holder han på så alle ser det, så er jeg overrasket over at det ikke har blitt meldt før.. Det har skjedd to ganger, alltid bare med sønnen min. Han er stygg i kjeften til andre også, men har aldri tatt i han. Jeg tror nok de har fått flere klager på oppførselen til denne assistenten.
Mamma1 Skrevet 8. desember 2008 Forfatter #18 Skrevet 8. desember 2008 Så eleven sier "æsj" den ene gangen og tråkker på skoen hans den andre gangen? Forstod jeg det rett nå? I så fall synes jeg at det hører ut som eleven kan ha gått inn for å plage han som gjorde det. Ikke at jeg støtter fysisk avstraffelse, men dersom det er tilfelle og man blir fortvilet så forstår jeg på en måte reaksjonen også. Forstår du at en assisten blir så forbannet at han vrir om øret på en elev fordi denne eleven sier "æsj" om faget de skal ha? Forøvrig dans i en gymtime, og han sa det til en kamerat som sto ved siden av seg. Uheldigvis så hørte denne assistenten dette. Andre gangen gikk de en hel gjeng bak denne assistenten inn i et klasserom, da eleven tråkket bak på hælen på skolen slik at den kippet av han.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2008 #19 Skrevet 8. desember 2008 Hva er det denne assistenten har gjort da? Fysisk avstraffelse er jo et ganske vidt begrep. Snakker vi om å ta i armen, slå eller hva?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå