Gjest Nope Skrevet 8. desember 2008 #1 Skrevet 8. desember 2008 Har jobbet lenge som renholder før jeg gikk over i en annen stilling.(har fagbrevet i renhold) Men så flyttet jeg og er arbeidsledig nå. Har vært innom de fleste plasser og drevet renhold,og dessidert de verste plassene er sykehus.For mer nedlatende holdning som sykepleier har skal en lette lenge etter..."jeg er sykepleier så jeg er mye bedre enn deg" Er det noe jobb å gå å vaske opp dritten en andre da? spurte en sykepleier? for det første jeg SKAL IKKE ta piss,dritt,oppkast eller blod fra gulvet,DET er din jobb.Eneste dritten jeg må ta etter mennesker er fraktisk etter dere SYKEPLEIERE i garderoben deres,for der flyter det av dritt..brukte bind i dusjen,dritt langt opp etter doskåla..vet dere hva en dokost er? Fikk hun til svar....og svaret jeg fikk tilbake var men jeg er jo sykepleier... En annen gang skulle jeg inn å vaske pauserommet til fast avtalt tid,(da vi vasker flere poster og avd)nei kunne ikke få vaske der nå,de skulle ha møte,men dere har eget møterom.Nei vi skal drikke kaffe og spise kake (ja helt ok) og derfor skal vi sitte her,du kan komme igjen etter på.Ok sa jeg og gikk og tok det andre jeg skulle på den posten.Ferdig og var gått inn på en annen post,da kommer hun ene etter meg å sier at nå kan jeg gå å vaske pauserommet ders,nei sier jeg jeg er ferdig på posten deres.Hun ble helt paff og sa men det er så rotete der nå.Jeg gikk til min sjef og skrev rapport. Merklig nok så har legene et helt annet syn på renholdere,de ser nødvendigheten og inkluderer renholdere.Det beste var faktisk han legen som sa at renholdere er like viktig som oss andre,for de sørger for at det er rent,slik at vi kan redde liv.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2008 #2 Skrevet 8. desember 2008 En utrolig arrogant holdning! Hvis det kan være noe trøst så er det ikke bare renholdere sykepleiere ser ned på. De ser til og med ned på ansatte innen deres eget felt, men med litt lavere utdanning; hjelpepleiere og omsorgsarbeidere. Eller pleiemedhjelpere som ikke har utdannelse i hele tatt, men som til gjengjeld har jobbet kanskje 40 år i faget, og som mest sannsynlig til og med gjør en mye bedre jobb enn en nyutdannet sykepleier. Har hørt nok av historier fra ansatte innen helsefaget som daglig blir tråkket på av arrogante sykepleiere. Selv er de mest opptatt av hva de IKKE skal gjøre. Og de få tingene de gjør kan neppe kalles omsorg iallefall! For de er for høyt utdannet til å drive med sånt... Dette gjelder nok selvsagt ikke alle sykepleiere, men til de det gjelder: Skam dere. Alle oppgaver på et sykehus/aldershjem er like viktige. Hvis ikke hadde ikke dere kunnet gjøre deres jobb, og da tenker jeg det ville blitt ramaskrik ja! Og for å ha det sagt; jeg ser absolutt ikke noe mer opp til dere enn til noen andre som gjør et ærlig arbeid!!
Abraxas Skrevet 8. desember 2008 #3 Skrevet 8. desember 2008 (endret) ..... Endret 19. juni 2009 av Abraxas
Gjest Gjest_Hallo_* Skrevet 8. desember 2008 #4 Skrevet 8. desember 2008 Da må jeg som sykepleier få komme med noen ord. Når man møter på slike personer som i Nope`s innlegg, får jeg bare lyst til å si at det er nok ikke fordi de er sykepleiere at de oppfører seg på den måten, de hadde nok gjort det uansett hva de hadde jobbet med. Noen har bare en så lite innsiktsfull måte å være på. Slike er egentlig bare å le av... Alle som jobber i helsevesenet har en rolle å fylle, og sammen får vi hjulene til å gå rundt. Alle er avhengige av hverandre. Jeg personlig synes det er kjempefint å se en renholder som faktisk er stolt over jobben vedkommende gjør. En kjempeviktig jobb! Tenk om ingen hadde gjort den, da hadde det stoppet opp på mange plan. Håper du snart får en jobb igjen der du møter "normale" mennesker i alle yrkesgrupper :-)
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2008 #5 Skrevet 8. desember 2008 Ok... Nå tar dere alle over en kam. Fordet om sykepleiere er høyt utdannede betyr det ikke at vi ser ned på andre, f eks hjelpepleier eller omsorgsarbeider, men klart at det er forskjeller på en med videregående utdanning og en med høgskoleutdanning! Det må dem som velger å bli hjelpepleier eller omsorgsarbeider skjønne. Jeg er selv spesialsykepleier (intensiv) og jobbet som renholder på flyplass da jeg gikk på VGS, og fikk en del dritt da. Men ofte har yrkesutøvere i såkalte "lavstatusyrker" som hjelpepleier eller renholder en tendens til å forsterke det negative og bli litt bitre. Hvorfor vet jeg ikke. Men ikke kom her å si at alle sykepleiere på sykehus ser ned på alle andre og at LEGER er så fantastisk mye bedre! Ærlig talt! Ps; Denne sykepleieren bruker ikke en treårs høgskoleutdannelse til å vaske gulv.
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2008 #6 Skrevet 11. desember 2008 Ok... Nå tar dere alle over en kam. Fordet om sykepleiere er høyt utdannede betyr det ikke at vi ser ned på andre, f eks hjelpepleier eller omsorgsarbeider, men klart at det er forskjeller på en med videregående utdanning og en med høgskoleutdanning! Det må dem som velger å bli hjelpepleier eller omsorgsarbeider skjønne. Jeg er selv spesialsykepleier (intensiv) og jobbet som renholder på flyplass da jeg gikk på VGS, og fikk en del dritt da. Men ofte har yrkesutøvere i såkalte "lavstatusyrker" som hjelpepleier eller renholder en tendens til å forsterke det negative og bli litt bitre. Hvorfor vet jeg ikke. Men ikke kom her å si at alle sykepleiere på sykehus ser ned på alle andre og at LEGER er så fantastisk mye bedre! Ærlig talt! Ps; Denne sykepleieren bruker ikke en treårs høgskoleutdannelse til å vaske gulv. Dette handler ikke om status og høyere utdannelser.Det handler om normal folkeskikk,og om å resepektere hverandres fagfelt og arbeidsoppgaver.Når en hel gjeng avdelingsansatte sitter henslengt på et vaktrom lenge etter rapportmøtet uten noe grunn, hører det med til normal dannelse at man spør "Skal vi flytte oss slik at du får vasket"? når renholderen kommer inn i rommet.
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2008 #7 Skrevet 11. desember 2008 Ja, og som sagt kjenner jeg meg veldig igjen i det, siden jeg selv har jobbet som renholder i mange år, både på flyplass og restaurant. Jeg svarer bare på det trådstarter sier. Selvfølgelig skal en ha normal folkeskikk uansett yrke og sosial sit.
Mamma1 Skrevet 11. desember 2008 #8 Skrevet 11. desember 2008 En sykepleier er da ikke høyt utdannet?
Gjest Gjest_Hmmm_* Skrevet 11. desember 2008 #9 Skrevet 11. desember 2008 En sykepleier er da ikke høyt utdannet? Og poenget ditt var...kun for å provosere?
Mamma1 Skrevet 11. desember 2008 #10 Skrevet 11. desember 2008 Nei, jeg syns bare det er rart at en sykepleier kaller seg høyt utdannet, så får det provosere hvem som helst.
Gjest pinkbunni Skrevet 12. desember 2008 #11 Skrevet 12. desember 2008 Jeg er sykepleierstudent og har gått "trinnene" mine innenfor helsevesenet. Jeg er utdannet hjelpepleier, og har jobbet sommre som renholder, så tror ikke jeg kommer til å ha samme holdningen når jeg er ferdig utdannet.. Snakk om å skjære alle over en kam
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2008 #12 Skrevet 12. desember 2008 Under forrige finanskrise hadde vi en vaskejobb på kveldstid for å komme eventuelle økonomiske problemer litt i forkant. Vi jobbet på akkord og vasket som små (store?) helter. Jobben ble på en måte trening for oss, og jammen gikk vi ned og kom i god form også. Ei venninne av min svigermor fikk nyss om denne grusomme ekstrajobben vår, og syntes det var svært nedverdigende at vi kunne jobbe med noe sånt. (Her snakker vi forresten om ei skikkelig fin dame som bodde i rekkehus, kjørte Fiat Uno, hadde jobb som ordremotaker på et mekanisk verksted og som handlet så godt som alt hun eide på Ellos. Ikke noe galt i noe av dette, men det er sjeldent den type folk oppfører seg som ufordragelige snobber). Jeg spurte henne hva som var forskjellen på at hun gjorde rent hjemme hos seg selv kontra vi som gjorde rent et annet sted, rent utover den forskjellen at vi fikk godt betalt for den jobben vi gjorde mens hun vasket gratis. Hun hadde ikke noe svar til meg gitt. Dumme kråka. Så renholdere: dere gjør en kjempeviktig jobb. Hadde det ikke vært for dere, så kunne ikke vi andre gjort jobbene våre. Dvs. klart vi kunne gjort jobbene våre, men da måtte vi jo ha vasket først.
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2008 #13 Skrevet 12. desember 2008 En sykepleier er da ikke høyt utdannet? Å joda. En sykepleier har gått høyskole, og det anses som høyere utdannelse. Hva er høy utdannelse for deg da? Taktekker? Pilot? Stillasemontør?
Mamma1 Skrevet 12. desember 2008 #14 Skrevet 12. desember 2008 Nei, det er kanskje riktig. Jeg rekner bare ikke tre år på skole som høyt utdannet.
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2008 #15 Skrevet 12. desember 2008 Ok... Nå tar dere alle over en kam. Fordet om sykepleiere er høyt utdannede betyr det ikke at vi ser ned på andre, f eks hjelpepleier eller omsorgsarbeider, men klart at det er forskjeller på en med videregående utdanning og en med høgskoleutdanning! Det må dem som velger å bli hjelpepleier eller omsorgsarbeider skjønne. Jeg er selv spesialsykepleier (intensiv) og jobbet som renholder på flyplass da jeg gikk på VGS, og fikk en del dritt da. Men ofte har yrkesutøvere i såkalte "lavstatusyrker" som hjelpepleier eller renholder en tendens til å forsterke det negative og bli litt bitre. Hvorfor vet jeg ikke. Men ikke kom her å si at alle sykepleiere på sykehus ser ned på alle andre og at LEGER er så fantastisk mye bedre! Ærlig talt! Ps; Denne sykepleieren bruker ikke en treårs høgskoleutdannelse til å vaske gulv. Du høres faktisk ut som en av de.. Jeg ser heller ikke på sykepleiere som spesielt høyt utdannet. De har gått 3 år på høyskole ja, men det er vel ikke de vi snakker om når vi snakker om høyt utdannede personer... (Da har du siktet feil, hvis det var det som var målet ditt.) Jeg blir også rystet hvis du regner hjelpepleiere for "lavstatusyrker" De har tross alt gått 3 år på videregående + praksis. Tror nok de kan gjøre en SVÆRT viktig jobb, og ser på ingen måte på det som lavstatusyrke. Når det gjelder en renholdsarbeider (eller en omsorgsarbeider) med fagbrev, så har de faktisk gått to år på videregående og to år i lære. Det er bare to år mindre enn deg i opplæring. Selvsagt tar du ikke vaskejobb når det er sykepleier du er utdannet som. Jeg tar heller ikke på meg sykepleierjobb siden jeg er utdannet økonom. Forresten hadde du ikke visst hvordan du skulle vasket på et sykehus, for det er faktisk mye man må vite om både kjemikalier, smitte, overflater der man vasker osv. før man er kvalifisert til det. Regner med du vasker hjemme hos deg selv, og at du ikke ser på det som nedverdigende, eller unødvendig arbeid.. Og til deg/dere som mente at alle blir skjært over en kam: Jeg sa i mitt første innlegg at dette gjelder selvsagt ikke alle. Så de som mener det ikke gjelder dem, se bort i fra desse innleggene. (Men gå litt i deg selv før du konkluderer med at du ikke er en av dem).
Gjest Nope Skrevet 12. desember 2008 #16 Skrevet 12. desember 2008 Jeg har vært innlagt på sykehus,hatt barn som har vært innlagt på sykehus.Og jeg har enda ikke truffet en høflig hjelpsom sykepleier. Men jeg har truffet utrolig herlige og hjelpsomme hjelpepleiere,assistenter og leger.Som har vist at de bryr seg,og gjort det beste de kunne. Det har faktisk vært ganger der en faktisk kvir seg til å spørre om hjelp,for en får et surt og tvert svar. Har en venninne som er utdannet sykepleier,før hun begynte på utdannelsen så var hun kjempeartig,og en av oss.Men etter utannnelsen så ble vi ikke god nok,hun hele tiden hoverte... så hun fikk spørsmålet :Lærte du og andre å bli drittsekker på skolen? For det virker som at (noen)sykepleiere tror de er bedre enn alle andre..
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2008 #17 Skrevet 12. desember 2008 Alt jeg mener er at en ikke skal si; "jeg lå på sykehus i to uker og møtte 3 slemme og frekke sykepleiere. Alle sykepleiere er frekke og slemme." Jeg ser ikke logikken i det. Sykepleierutdannelsen er en høyere utdanning, 3 år. Jeg tar utdannelsen på universitet. Går nok ikke ann å sammenligne hjelpepleien med sykepleierutdanningen. Hjelpepleien er en fagutdannelse, men sykepleien er et høgskole/univ.utdannelse. Går ikke nærmere inn på hvilke forskjeller det finnes mellom disse to, da det ikke er relevant for debatten. Men jeg reagerer veldig på at mange sier at leger har så mye mer respekt for renholdere enn sykepleiere. Hvem trur dere lærer mest om sykehushygiene på skolen? Jo, sykepleierne. Renhold og hygiene er livsviktig for at en sykepleier skal kunne utføre sin profesjon på en riktig og god måte. Hvis en sykepleier sier det motsatte, vel, da blir jeg rett og slett flau på hans/hennes vegne og mener at slike ikke er spesielt reflekterte sykepleiere. jeg er ihvertfall veldig stolt av jobben min, og blir litt sjokkert over hvilke holdninger folk har til mennesker som redder liv, behandler, forebygger og lindrer menneskers sykdommer og tilstander i sitt arbeid - jeg lurer på hva dere vil tenke hvis dere selv vil trenge sykepleie senere i livet? Tror dere vil få en med ydmyk holdning og større respekt for oss.
Gjest Annen gjest Skrevet 12. desember 2008 #18 Skrevet 12. desember 2008 Alt jeg mener er at en ikke skal si; "jeg lå på sykehus i to uker og møtte 3 slemme og frekke sykepleiere. Alle sykepleiere er frekke og slemme." Jeg ser ikke logikken i det. Sykepleierutdannelsen er en høyere utdanning, 3 år. Jeg tar utdannelsen på universitet. Går nok ikke ann å sammenligne hjelpepleien med sykepleierutdanningen. Hjelpepleien er en fagutdannelse, men sykepleien er et høgskole/univ.utdannelse. Går ikke nærmere inn på hvilke forskjeller det finnes mellom disse to, da det ikke er relevant for debatten. Men jeg reagerer veldig på at mange sier at leger har så mye mer respekt for renholdere enn sykepleiere. Hvem trur dere lærer mest om sykehushygiene på skolen? Jo, sykepleierne. Renhold og hygiene er livsviktig for at en sykepleier skal kunne utføre sin profesjon på en riktig og god måte. Hvis en sykepleier sier det motsatte, vel, da blir jeg rett og slett flau på hans/hennes vegne og mener at slike ikke er spesielt reflekterte sykepleiere. jeg er ihvertfall veldig stolt av jobben min, og blir litt sjokkert over hvilke holdninger folk har til mennesker som redder liv, behandler, forebygger og lindrer menneskers sykdommer og tilstander i sitt arbeid - jeg lurer på hva dere vil tenke hvis dere selv vil trenge sykepleie senere i livet? Tror dere vil få en med ydmyk holdning og større respekt for oss. Det er fint at du har yrkesstoltet.Men:sykepleierutdannelsen er IKKE en universitetsutdannelse.Selv om du for eks. tar din spl-utd.ved Universitetet i Stavanger,så er selve sykepleierutdannelsen likevel en høyskoleutdanning som du tar ved Universitetet i Stavanger,og IKKE en universitetsutdanning i seg selv.I det akademiske gradsystemet er bachelorgraden en utdanning av såkalt LAVERE grad".
Teriyaki Skrevet 12. desember 2008 #19 Skrevet 12. desember 2008 Jeg skal bli sykepleierstudent til høsten, og synes dette høres bra dumt ut. Kjæresten min er renholder han. Han jobber på temp.avd. og av og til smitte. Jeg ser overhode ikke ned på han. Faktisk, så er jeg stolt av han, ettersom han er veldig flink på jobben sin, og har vunnet månedens ansatt en av de to gangene det har blitt arrangert det. Jeg kommer aldri, aldri til å bli en sånn sykepleier som dere beskriver her. Å være sykepleier handler ikke bare om å ta seg av pasientene fysisk, men det handler om å være et medmenneske, å være der for pasientene på det psykiske planet også.
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2008 #20 Skrevet 13. desember 2008 Jeg skal bli sykepleierstudent til høsten, og synes dette høres bra dumt ut. Kjæresten min er renholder han. Han jobber på temp.avd. og av og til smitte. Jeg ser overhode ikke ned på han. Faktisk, så er jeg stolt av han, ettersom han er veldig flink på jobben sin, og har vunnet månedens ansatt en av de to gangene det har blitt arrangert det. Jeg kommer aldri, aldri til å bli en sånn sykepleier som dere beskriver her. Å være sykepleier handler ikke bare om å ta seg av pasientene fysisk, men det handler om å være et medmenneske, å være der for pasientene på det psykiske planet også. Korrekt Helt enig med deg. Og jeg gir egentlig blanke i om sykepleierutdannelsen min er universitets eller høgskole! Akkurat samme innhold. Så ikke kom her med en nedlatende tone takk
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå