Gå til innhold

Teste seg for sykdommer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Håper noen kan svare :)

Hvordan testes jenter for kjønnsykdommer? Holder det med urinprøve? Og eventuelt blodprøve? Eller må man ha gynekologisk undersøkelse :haar:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å teste seg for alle sykdommene må man ha GU. Greit å få en sjekk at alt står bra til alikevel? Ta stamcelleprøve i samme slengen.

Men hvis du er redd for HIV og sånn så må du ta en blodprøve og..

Skrevet

Testing for klamydia gjøres som regel ved urinprøve, også tar de GU etter medisinering for å sjekke at alt er i orden. De fleste andre krever vel GU.

Skrevet

Takk for svar :)

Man må det altså ja, sukk... Så da må jeg altså gå til fastlegen og få henvisning til gynekolog,,, Det kan kanskje ta sin tid... noen som vet? Jeg har aldri vært hos gynekolog før....

Skrevet

Akkurat det vet jeg ikke. Men på mange små steder er fastlege også gynekolog - så kanskje du er heldig? Min fastlege tok "alt på en gang" - veldig kjekt :)

Skrevet

Tror de fleste legene kan ta sånne tester ja. Jeg fortrekker å gå til en fremmed gynokolog. Jeg ringte direkte og fikk time..

Skrevet

Ahh, du sier noe der, kan godt være at min fastlege kan ta seg av slike undersøkelser for på kontoret så har jeg lagt merke til sånn benk med benholder.. men han er jo mann, og han er den som jeg må gå til med alle andre ting også, så vet ikke om jeg da vil være komfortabel med det senere hvis jeg vet han har vært der nede og rotet... hmm

Skrevet
Ahh, du sier noe der, kan godt være at min fastlege kan ta seg av slike undersøkelser for på kontoret så har jeg lagt merke til sånn benk med benholder.. men han er jo mann, og han er den som jeg må gå til med alle andre ting også, så vet ikke om jeg da vil være komfortabel med det senere hvis jeg vet han har vært der nede og rotet... hmm

Enig. Alle sier jo "men han han jo gjort det hundredevis av ganger og bryr seg ikke om det", men det er jo ikke HAN jeg er redd for skal føle seg ukonfortabel :ler:

Skrevet

celleprøve fra livmorhalsen, ikke stamcelleprøve :P

Skrevet

Fastelegen min fortalte meg at det ikke koster noe å teste seg for kjønnssykdommer, annet enn kanskje utstyret for prøvetakning. Nå vet jeg jo ikke om det er kun hos fastlegen dette er gratis, eller om det gjelder en eventuell gynekolog også. Personlig trives jeg mer hos fastlegen min, da det er litt mer trygt der enn hos en gynekolog man aldri har møtt før..

Skrevet

Hvis legen din er på et legesenter med andre leger kan du jo ringe å be om å få komme til hos en annen lege. Hvis du sier at du ønsker en kvinnelig lege til å utføre gu, så vil jeg tro at du får komme til hos en, hvis det finnes kvinnelig lege på legekontoret.

Det gjorde jeg og det var ingen problem ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...