kitekatt Skrevet 7. desember 2008 #1 Skrevet 7. desember 2008 (endret) Jeg pleier å bruke fløtesaus med ribbefett i...men hva bruker dere andre? Sorry! ser samme spørsmålet er stilt lengre nede Endret 7. desember 2008 av kitekatt
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2008 #2 Skrevet 8. desember 2008 Vi bruker bare ribbefett. Synes det er best.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2008 #4 Skrevet 8. desember 2008 Lager en glutenfri brunsaus som base, oppi der har vi ribbefettet, litt ekstra krydder, og rognebærgele som gir en nydelig søtsmak.
Plym Skrevet 8. desember 2008 #5 Skrevet 8. desember 2008 Jeg ville definitivt styrt unna fløtesaus. Synes ikke det passer i det hele tatt. Men det kan være godt med en litt skarp sjysaus med en del av fettet, litt kraft, bruning og smakt til med litt sennep.
Kanutten Skrevet 8. desember 2008 #6 Skrevet 8. desember 2008 Jeg lager jevning av mel og godt smør. Lager saus av jevningen med kraft, ribbefett, litt brunost, senep, salt og pepper. Synes det blir kjempegodt.
prinsessa Skrevet 9. desember 2008 #7 Skrevet 9. desember 2008 Jeg syns sausen til ribbe er vanskelig å få god. Tar og lager jevning av smør og mel som jeg lar blir brunt og deretter tar jeg og koker ut langpanne jeg har hatt ribba i. Men jeg kunne godt tenke meg å bare få med smaken og ikke alt fettet i pannen. Fettet skiller seg så veldig. Jeg syns faktisk sausen er bedre dagen etter. Da har fettet lagt seg oppe på sausen og kan tas bort med en skje. Men da må man jo lage ribba dagen i forveien.
Nilma Skrevet 10. desember 2008 #8 Skrevet 10. desember 2008 Jeg syns sausen til ribbe er vanskelig å få god. Tar og lager jevning av smør og mel som jeg lar blir brunt og deretter tar jeg og koker ut langpanne jeg har hatt ribba i. Men jeg kunne godt tenke meg å bare få med smaken og ikke alt fettet i pannen. Fettet skiller seg så veldig. Jeg syns faktisk sausen er bedre dagen etter. Da har fettet lagt seg oppe på sausen og kan tas bort med en skje. Men da må man jo lage ribba dagen i forveien.Du kan jo helle sjyen i et litermål og la det stå bare en liten stund, da er det ganske enkelt å helle av fettet som samler seg på toppen før du har selve sjyen i sausen. Jeg synes uansett det som regel blir for lite saus med bare sjyen, så jeg bruker annen god kraft til å lage sausen i utgangspunktet, så tilsetter jeg litt sjy til slutt.
prinsessa Skrevet 10. desember 2008 #9 Skrevet 10. desember 2008 Det var lurt Nilma, skal prøve dette neste gang.
Gjest Elastica Skrevet 10. desember 2008 #10 Skrevet 10. desember 2008 Vi pleier kun å ha sjy og ribbefett. Fløtesaus høres ikke fristende ut, men det er mulig det bare er jeg som ikke er vant til det.
Brunhilde Skrevet 10. desember 2008 #11 Skrevet 10. desember 2008 Vi pleier å ha en skikkelig god og krafig brun saus, men uten fløte.
Icicle Skrevet 11. desember 2008 #12 Skrevet 11. desember 2008 Mannen min bruker Hellstrøms oppskrift som inneholder bl.a. sjalottløk og hvitløk. Jeg var litt skeptisk til sistnevnte ingrediens i ribbesausen men synes den er utrolig god. Ellers synes jeg Mayes versjon med sennep og brunost hørtes spennende ut.
Pia Sava Skrevet 12. desember 2008 #13 Skrevet 12. desember 2008 Vi pleier å ha en skikkelig god og krafig brun saus, men uten fløte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå