Gjest Gaby Skrevet 7. desember 2008 #1 Skrevet 7. desember 2008 Hmm, trodde jo dette skulle være enkelt og greit. Ull+grønnsåpevann+gnu = bare tull Jeg hadde kjøpt isoporkuler for å ha noe å tove rundt - men uansett hvor mye jeg gnudde på ulla så ville den ikke feste seg fast til seg selv. Fikk til å lage noen individuelle flak - men klin umulig å få dem sammen. Prøvde å legge ulla rundt kula i ulike retninger, både med mye og lite ull. Tenkte at det kanskje var isoporkula som gjorde det vanskelig - så jeg prøvde å begynne fra scratch med å rulle/gni ulla til ei kule. Det gikk bra - helt til størrelsen ble på over 1 cm i diameter. Da ble det en kule med geip, uansett hva jeg gjorde. Noen flittige husmødre som kan fortelle meg hva jeg gjør feil her? Ulla er 100% ull som er beregnet til toving ifølge pakken.
Pingting Skrevet 7. desember 2008 #2 Skrevet 7. desember 2008 Jeg er ikke veldig erfaren, men de gangene jeg har tovet har jeg fort skjønt at ALL ulla som skal sitte sammen må gjøre det fra begynnelsen av! Det er omtrent klin umulig å tove fast en ny bit etter at underlaget er sammentovet. Det er viktig å gå veldig forsiktig fram, litt og litt. Finn all ulla du trenger, ta på litt og litt vann, og pass på at den hele tiden har formen du vil ha. Øvelse gjør mester!
Gjest Gaby Skrevet 7. desember 2008 #3 Skrevet 7. desember 2008 Åh. Hmm.... Bare litt og litt vann altså? Ikke gjennomvått fra starten av? Og hvordan blir det tovet "innerst" da hvis jeg tar på all ulla med en gang? :klø:
Pingting Skrevet 7. desember 2008 #4 Skrevet 7. desember 2008 Åh. Hmm.... Bare litt og litt vann altså? Ikke gjennomvått fra starten av? Og hvordan blir det tovet "innerst" da hvis jeg tar på all ulla med en gang? :klø: Jeg synes det fungerer best å ta pålitt og litt vann ihvertfall, men det kan jo hende det ikke er alle som gjør det. Da synes jeg ihvertfall at jeg har mer kontroll på hvordan ulla ser ut. Legge på ull - ta på litt vann - "dytte ned" ulla - se etter at det ikke er noe som stikker ut - ta på vann ved siden av - og så videre. Før man begynner å gni, går det an å legge på flere lag med ull, men da må man være forsiktig. Og det blir garantert tovet innerst også! Hvis du stadig påfører mer varmt såpevann og gnir godt (det skal man gjøre ganske lenge), burde det gå helt fint. Se her: http://www.norsknettskole.no/fag/ressurser...v01/261-Toving/
Gjest Gaby Skrevet 7. desember 2008 #5 Skrevet 7. desember 2008 :strix: Måtte prøve med en gang, jeg! Og denne gangen funket det jo helt perfekt! Trikset var altså å balle inn isoporkula med ullflak, og så gnu. Ble jo knallbra, har lagd to allerede! Juhuu! Da var et par av julegavene berget, hihi Tuuuusen takk!
Pingting Skrevet 7. desember 2008 #6 Skrevet 7. desember 2008 :strix: Måtte prøve med en gang, jeg! Og denne gangen funket det jo helt perfekt! Trikset var altså å balle inn isoporkula med ullflak, og så gnu. Ble jo knallbra, har lagd to allerede! Juhuu! Da var et par av julegavene berget, hihi Tuuuusen takk! Så fint!!! Hmh, nå fikk jeg jammen lyst til å begynne med det selv igjen...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå