Gå til innhold

Slitsomt med sykepleierutdanningen?

Fremhevede innlegg

Gjest Slitsomt med sykepleirutdanninge
Skrevet

Hei folkenZZZ!

Studerer nå for tiden i ingeniørretningen, men er svært misfornøyd, så lurer på om jeg ikke heller skal begynne på sykepleierutdanningen.

Har i denne forbindelsen dessverre hørt litt rare ting om sykepleire, dårlig lønn ( er vel sant?), masse lesing ( kan det være mer enn ved andre studier?), slitsomme praksisperioder. Men, egentlig har jeg absolutt lyst til det, og hadde tenkt å begynne til neste høst. ... Men, det er jo litt sånn, at hvis man hører så mange rare ting, begynner man å tenke litt over det, og den utdanningen. Siden jeg har alerede vald "feil" en gang, vil jeg være sikker på neste. ... Håper derfor på mange tilbakemeldinger, hvordan det føles under utdanningen, hvordan det faktisk er å jobbe som sykepleier, hvordan pensum og praksisperioder er organisert.

TAKK allerede på forhånd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du forberedt på å måtte vaske nakne gamle rumper og tissemenn? Det gjorde at en bekjent av meg sluttet tvert på sykepleierutdanningen, for hun var IKKE det! :ler:

Skrevet
Er du forberedt på å måtte vaske nakne gamle rumper og tissemenn? Det gjorde at en bekjent av meg sluttet tvert på sykepleierutdanningen, for hun var IKKE det! :ler:

Ja, det har jeg hørt om flere som ikke var forberedt på:) merkelig synes jeg. Vil anbefale å ta noen ekstravakter på et sykehjem bare for å se litt hva det går ut på, da får du i hvertfall jobbe tett innpå mennesker som du må som sykepleier, nesten uansett hvor du jobber. (selv om det er mange, mange forskjellige ting du kan jobbe med).Tror ikke sykepleierstudiet er noe mer slitsomt enn andre studier, men du må jobbe jevnt og trutt og det hjelper å være interessert i fagene. Prøv om du kan finne pensumliste og lån noen sykepleiebøker og se om det er noe for deg. Hvordan studiet er organisert er veldig forskjellig fra skole til skole.

Lykke til, kanskje blir det sykepleier av deg også:)

hilsen sykepleierstudent

Skrevet
Hei folkenZZZ!

Studerer nå for tiden i ingeniørretningen, men er svært misfornøyd, så lurer på om jeg ikke heller skal begynne på sykepleierutdanningen.

Har i denne forbindelsen dessverre hørt litt rare ting om sykepleire, dårlig lønn ( er vel sant?), masse lesing ( kan det være mer enn ved andre studier?), slitsomme praksisperioder. Men, egentlig har jeg absolutt lyst til det, og hadde tenkt å begynne til neste høst. ... Men, det er jo litt sånn, at hvis man hører så mange rare ting, begynner man å tenke litt over det, og den utdanningen. Siden jeg har alerede vald "feil" en gang, vil jeg være sikker på neste. ... Håper derfor på mange tilbakemeldinger, hvordan det føles under utdanningen, hvordan det faktisk er å jobbe som sykepleier, hvordan pensum og praksisperioder er organisert.

TAKK allerede på forhånd!

Hei, jeg er sykepleierstudent.

Jeg jobber en del med skolen, ja. En må det hvis man vil ha gode karakterer og bli en god sykepleier. Slik som på andre studier. Noen tar fysiologi og anatomi fagene lett, mens andre sliter med det sykepleiefaglige og mellommennesklige.

Har ganske stort pensum og mye og komme gjennom, så du burde være forberedt på å jobbe hvis du vil bli sykepleier!

Stell er bare en liten del av sykepleierfaget, men absolutt krevende, særlig ifht eldre pasienter. Dem som ikke takler dem, takler sannsynligvis heller ikke mer krevende medisinske situasjoner, så det er vel like greit at slike slutter. Når du kommer ut i andre og tredje år på utdanningen får du flere utfordringer, både medisinske og sykepleiefaglige.

I praksis går man med en kontaktsykepleier på en avdeling. 1 året går man på sykehjem og fødeavdeling eller i helsesøstertjeneste. Sistnevnte er veldig moro, fikk være med på fødsel selv :) Praksis er ganske krevende fordi du alltid må begrunne hver eneste handling du gjør og drøfte mye med kontaktsykepleier. men absolutt lærerikt.

Lønna er ikke så dårlig, og til sammenligning med andre treåringutdanningsgrupper som ergo-og fysioterapeut eller tannpleier har sykepleiere mye større sjanse for å få høyere lønn pga mange jobb og videreutdanningsmuligheter.

:)

Skrevet

Jeg jobber en del med skolen, ja. En må det hvis man vil ha gode karakterer og bli en god sykepleier. Slik som på andre studier. Noen tar fysiologi og anatomi fagene lett, mens andre sliter med det sykepleiefaglige og mellommennesklige.

Har ganske stort pensum og mye og komme gjennom, så du burde være forberedt på å jobbe hvis du vil bli sykepleier!

Stell er bare en liten del av sykepleierfaget, men absolutt krevende, særlig ifht eldre pasienter. Dem som ikke takler dem, takler sannsynligvis heller ikke mer krevende medisinske situasjoner, så det er vel like greit at slike slutter. Når du kommer ut i andre og tredje år på utdanningen får du flere utfordringer, både medisinske og sykepleiefaglige.

I praksis går man med en kontaktsykepleier på en avdeling. 1 året går man på sykehjem og fødeavdeling eller i helsesøstertjeneste. Sistnevnte er veldig moro, fikk være med på fødsel selv :) Praksis er ganske krevende fordi du alltid må begrunne hver eneste handling du gjør og drøfte mye med kontaktsykepleier. men absolutt lærerikt.

Lønna er ikke så dårlig, og til sammenligning med andre treåringutdanningsgrupper som ergo-og fysioterapeut eller tannpleier har sykepleiere mye større sjanse for å få høyere lønn pga mange jobb og videreutdanningsmuligheter.

var ikke på fødeavdeling/ helsesøster 1. året vi, og kommer nok ikke dit heller, så det er veldig forskjellig på skolene.

Gjest Sykepleier
Skrevet

Jeg jobber en del med skolen, ja. En må det hvis man vil ha gode karakterer og bli en god sykepleier.

Man kan fint bli en god sykepleier uten å ha topp karakterer. Det handler mye om å se sammenhengen mellom det teoritiske og det praktiske/kliniske. Gode karakter er altså ikke det samme som god sykepleier, men det er klart det hjelper å forstå teorien.

Slik som på andre studier. Noen tar fysiologi og anatomi fagene lett, mens andre sliter med det sykepleiefaglige og mellommennesklige.

Stell er bare en liten del av sykepleierfaget, men absolutt krevende, særlig ifht eldre pasienter. Dem som ikke takler dem, takler sannsynligvis heller ikke mer krevende medisinske situasjoner, så det er vel like greit at slike slutter.

Abolutt ikke enig med deg her heller! For mange krever det øvelse å bli god på stell og på å finne tilnærmingsmåter som gjør at både spl og pas føler seg konfortable. Å være god på stell har svært lite med krevende medisinske situasjoner å gjøre, men alt hjelper jo. Men når du står med pas med luneødem og septisk sjokk hjelper det lite at du er flink på nedentilstell. Da er det helt andre kvalifikasjoner som kommer til nytte, f.eks å kunne koble praksis og teori rett som jeg nevnte over.

Når du kommer ut i andre og tredje år på utdanningen får du flere utfordringer, både medisinske og sykepleiefaglige.

I praksis går man med en kontaktsykepleier på en avdeling. 1 året går man på sykehjem og fødeavdeling eller i helsesøstertjeneste.

Som nevnt av gjest over varierer dette veldig fra skole til skole. Der jeg gikk var det sykehjem første året, medisinsk og kirurgisk på sykehus andre året, og hjemmesykepleie, psykiatri og føde/barsel siste året.

Sistnevnte er veldig moro, fikk være med på fødsel selv :) Praksis er ganske krevende fordi du alltid må begrunne hver eneste handling du gjør og drøfte mye med kontaktsykepleier. men absolutt lærerikt.

Det som ofte kan gjøre at sykepleiestudiet kan oppfattes som utfordrende er at du må ha mye praksis og lese utenom. F.eks er det vanlig å ha fire-fem praksisdager pr uke i praksisperiodene, og det er full arbeidsdag. Deretter er det hjem og sette seg ned med bøkene. I løpet av tre år var jeg 12 mnd i praksis, og det er jo endel.

Gjest Spl.std.
Skrevet

1.året var helt ålreit mtp arbeidsmengde, 2.året var ganske så krevende, 3.året er noe midt i mellom. Dette er mine erfaringer fra en bestemt skole, HiNT. Er ellers enig i at praksis er krevende - det handler mye om (slik jeg ser det) å "selge" seg selv, være frampå, engasjert, positiv, vise fram kunnskapene du har. Samtidig blir en hele tiden vurdert. I tillegg kommer oppgaveskriving og eksamenslesing etter endt vakt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...