Gå til innhold

bærnå

Anbefalte innlegg

Gjest signe32
Skrevet

har noen en god opp skrift på hjemme laget bærnå saus. jeg pleier like toro sinn men kansje prøve lage slev? :))

Skrevet (endret)

Har ikke oppskrift, men bærnÅ? :fnise: Har ikke hørt at andre enn min gamle, nå avdøde far kalt den sausen det. Scenariro : Pappa og jeg på Gran Canaria. Jeg måtte stå for snakkingen med de lokale, inkl bestilling av mat på restauranter. Han skulle ha biff og det var veldig viktig at han fikk bærnå til. "Husk å si at jeg skal ha bærnå!!!" Jo da, jeg bestilte biff med bærnes og det ble litt oppstyr etter at servitøren hadde gått. "Du sa ikke at jeg skulle ha bærnå!". "Joda, jeg gjorde det.""Nei, jeg hørte ikke at du sa bærnå!"" Nei, jeg sa bærnes, det er sånn det uttales." Det trodde han ikke noe særlig på, men han var fornøyd med sausen da den kom. Den smakte nesten akkurat som bærnå.

Endret av Pet
Skrevet

Er det kanskje Bernaise-saus du mener? :)

Her er iallefall en god oppskrift ;)

Skrevet

i min familie har vi alltid kalt det bærnå :/

Skrevet

Vi uttaler det også for "bærnå", men jeg er ganske sikker på at det skrives "bernaise" ;)

Gjest Ludovie
Skrevet (endret)

Hvordan i all verden får dere "aise" til å skulle bli uttalt "å"? :klø:

På fransk uttales "aise" /ez/, noe som med norsk tilpasning blir til /es/.

Sausen heter for øvrig béarnaise på fransk, fordi den er oppkalt etter området Béarn. Man kan enten skrive navnet på fransk, altså béarnaise, eller man kan bruke Språkrådets fornorskede stavemåte, bearnés.

Endret av Ludovie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...