Gjest Lilleulv Skrevet 2. februar 2005 #1 Skrevet 2. februar 2005 Noen som har en oppskrift på hvordan jeg lager bernaise-saus fra bunnen av?
Arkana Skrevet 2. februar 2005 #2 Skrevet 2. februar 2005 Hjemmelaget bernaise (6 pers.) ½ kopp hvitvinseddik 3 hakkede sjalottløk 8 hele sorte pepperkorn 1 laurbærblad ¼ ts tørket estragon 4 eggeplommer 250 g smør Bland eddik, sjalottløk, pepper, laurbærblad og estragon i en kjele og kok opp. La småkoke uten lokk til blandingen har redusert til det halve. Sil av og ta vare på væsken. Ha eggeplommene i en bolle og bland godt. Rør gradvis inn kryddervæsken. Legg bollen over vannbad, vannet skal ikke berøre bollen. Visp smøret inn gradvis, en terning om gangen. Vannet under skal ikke koke, bare ligge rett under kokepunktet. Hvis sausen skiller seg visp inn 1 ss kokende vann. Jeg har i tillegg en superenkel oppskrift hentet fra Nigella. Jeg synes faktisk denne er vel så god, og bruker omtrent bare denne oppskriften fordi den går så raskt. Du har 4 eggeplommer i en glassbolle over vannbad. Tilsetter 1/4 ts tørket estragon og 2 ss hvitvinseddik. Så visper du mens du har i 250 g smør i små klumper. Til slutt smaker du til med salt og pepper.
Gjest Lilleulv Skrevet 2. februar 2005 #3 Skrevet 2. februar 2005 Hjemmelaget bernaise (6 pers.) ½ kopp hvitvinseddik 3 hakkede sjalottløk 8 hele sorte pepperkorn 1 laurbærblad ¼ ts tørket estragon 4 eggeplommer 250 g smør Bland eddik, sjalottløk, pepper, laurbærblad og estragon i en kjele og kok opp. La småkoke uten lokk til blandingen har redusert til det halve. Sil av og ta vare på væsken. Ha eggeplommene i en bolle og bland godt. Rør gradvis inn kryddervæsken. Legg bollen over vannbad, vannet skal ikke berøre bollen. Visp smøret inn gradvis, en terning om gangen. Vannet under skal ikke koke, bare ligge rett under kokepunktet. Hvis sausen skiller seg visp inn 1 ss kokende vann. Jeg har i tillegg en superenkel oppskrift hentet fra Nigella. Jeg synes faktisk denne er vel så god, og bruker omtrent bare denne oppskriften fordi den går så raskt. Du har 4 eggeplommer i en glassbolle over vannbad. Tilsetter 1/4 ts tørket estragon og 2 ss hvitvinseddik. Så visper du mens du har i 250 g smør i små klumper. Til slutt smaker du til med salt og pepper. Takk tror du det går greit om jeg lager sausen uten eddik? kan ikke ha det skjønner du :-?
Gjest Lilleulv Skrevet 2. februar 2005 #5 Skrevet 2. februar 2005 Tusen takk arkana, du redda meg akkurat fra flere uker med kjedelige middager
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå