Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2008 #1 Skrevet 5. desember 2008 Jeg har i de siste mnd hatt smerter i forbindelse med avføring og litt blod. Legen ville vi skulle sette opp en dobbelttime, og at de skulle sjekke med noe som jeg ikke husker hva det het. Var det noe de skulle stikke inn der tro? Virka sånn. Dette synes jeg høres kjipt ut. Noen som har vært på en sånn undersøkelse her?
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2008 #2 Skrevet 9. desember 2008 Ingen? Jeg har ikke turt å bestille time hos legen enda jeg for jeg synes det virka så skummelt Legen ville at jeg skulle sette opp dobbelttime, og jeg tror de skulle stikke noe inn i rompa mi??
^^Sunny^^ Skrevet 9. desember 2008 #3 Skrevet 9. desember 2008 (endret) Ingen? Jeg har ikke turt å bestille time hos legen enda jeg for jeg synes det virka så skummelt Legen ville at jeg skulle sette opp dobbelttime, og jeg tror de skulle stikke noe inn i rompa mi?? Jeg vil anta legen vil foreta rektoskopi på deg.. Her kan du lese om det: http://www.nettdoktor.no/helseraad/underso.../rektoskopi.php Endret 11. mai 2012 av Kosemose
Amalie_85 Skrevet 9. desember 2008 #4 Skrevet 9. desember 2008 (endret) Jeg fant denne siden da jeg googlet: spørr legen nrk Det kan jo være noe sånt kanskje? Men jeg skjønner det virker veldig ubehagelig. Men jeg syns du burde gå til legen å få det overstått. Bedre det enn å gå rundt å ha det vondt lenge. Og husk at leger er vant til slikt Så for dem er ikke det her pinlig Endret 11. mai 2012 av Kosemose
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2008 #5 Skrevet 9. desember 2008 Det har jeg ikke noe lyst til. Kan ikke bare legen se ytterst først da?? Er det noe jeg kan gjøre selv for å ordne dette?
Gjest Pascale Skrevet 9. desember 2008 #6 Skrevet 9. desember 2008 Det har jeg ikke noe lyst til. Kan ikke bare legen se ytterst først da?? Er det noe jeg kan gjøre selv for å ordne dette? Du kan jo først prøve med Scheriproct som man får kjøpt på apoteket. Hvis hemeroidene ikke forsvinner etter en uke, bør du gå til lege slik at han kan få se på dem. Antakeligvis vil han gi deg stikkpiller av typen Scheriproct eller også kan du spørre etter Proctosedyl som er en litt sterkere variant. Denne får du som både salve og stikkpiller. Stikkpillene bruker du hver morgen og kveld samt etter hver avføring. På den andre siden, kan jeg jo si at det hjelper å bevege seg, drikke mye vann, spise masse fiber og ha et ellers sunt kosthold, slik at du går jevnlig på toalettet og ikke går en gang i uken eller lignende. Hvis formodentlig det ikke skulle hjelpe med stikkpiller og salver, og hemeroidene er harde, dvs det er levret blod i dem, så vil nok kanskje legen foreta en utskrapning. Dette foregår ved at du dagen før og på selve dagen tar avføringstabeletter eller stikkpiller (det siste får du som regel fra legen), for å rense opp tarmen. Kort fortalt foregår en utskraping ved at legen gir deg en sprøyte, skraper ut blodet og syr igjen. Dette kommer til å svi litt, men det er ikke farlig. Du kan få beskjed om å ta et grønnsåpebad, hvor du regelrett sitter med rompa i et kar fyllt med varmt vann og grønnsåpe. Etter en stund skifter du vann og sitter bare i vanlig varmt vann. Smerten går over av seg selv etterhvert og stingene faller ut av seg selv. Det kan være at du får tilbakeslag (at det kommer igjen), men det vil da vanligvis ikke være noe nødvendig med flere utskrapninger. Proctosedyl stikkpiller og salve pleier å hjelpe på den slags. Håper dette hjelper noe.
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2008 #7 Skrevet 10. desember 2008 Hei, trådstarter her... Det eneste jeg kan se er en liten tapp ved rompehullet på fremsiden der, men jeg er jammen ikke sikker på om den alltid har vært der?? Jeg har aldri studert før. Det er ikke en kul, men en liten tapp på en måte. Takker ellers for tipsene. Jeg har enda ikke fått meg til å bestille time hos lege.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå