Gå til innhold

Hjelp til utfylling av ekteskapsskjemaet

Anbefalte innlegg

Gjest KristinK
Skrevet

Vi satt og fylte ut skjemaet "Erklæring fra brudefolkene for prøving av ekteskapsvilkårene" i helga og da dukket det opp et lite spørsmål fra oss. Regner med at det er flere her inne som allerede har fyllt ut dette skjemaet, så kanskje dere kan hjelpe oss. Har planer om å ta en telefon til kirkekontoret for å spørre også, men spør her først.

Nederst står det nemlig et felt hvor overskriften er "Ønsker De kunngjøring i kirken av den foreståtte vigsel? Til hvilken menighet skal i tilfelle underretning sendes?" Det var her vi stoppet opp. Hva menes egentlig med dette? Hva skje egentlig om vi svarer ja på dette spørsmålet? Og hva menes med at det blir en kunngjøring i kirken?

Kanskje noen kan hjelpe oss litt?12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det betyr at de kunngjør at dere skal gifte dere. Som regel skjer dette på søndagsgudstjenesten uken før. Da kommer det alltid en frem og leser kunngjøringer under gudstjenesten.

Vi ba om kunngjøring i den menigheten vi skulle vies i, samt den vi tilhører fordi vi bor et annet sted. Du kan sikkert også be om kunngjøring andre steder, for eksempel hvis han er fra et tredje sted.

Blir litt som en annonse i lokalavisen.

Klem fra Tusenfryd hoppe.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Tusenfryd den 2002-04-15 07:40 ]

Gjest KristinK
Skrevet

Akkurat, ja da forstår vi. Vi var usikre på om det var dette som ble ment eller om det kun kom i menighetsbladet f.eks. Ja, da får vi se hva vi gjør. Vi er ikke akkurat noen faste kirkegjengere, men allikevel er det jo litt koselig om slikt blir lest opp og informert om da.12

Skrevet

I tillegg til det som er nevnt ovenfor, vil ekteskapet tas med i forbønnen søndagen før bryllupet (dvs når det blir kunngjort). Det er i hvert fall tilfelle i kirken vi skal gifte oss...12

Skrevet

Jeg lurer også på en ting..

En må vel skrive det nye navnet på denne erklæringen + forlovererklæring eller.. ??

Gjest KristinK
Skrevet

Vi har fylt inn mitt nye navn på de skjemaene han og jeg fyller ut. På forlovererklæringene skal våre nåværende navn stå.

Når du kikker på skjemaene dere skal skrive under på ser du hvor du skal fylle inn ditt nye navn. Selv synes jeg det var litt spesielt å skrive mitt nye navn for alle første gang!12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...