Gå til innhold

"Avfetting" til gulv?!

Fremhevede innlegg

Gjest Ingrid BN
Skrevet

Heisann!

Gulvene i denne leiligheten er helt grusomme! Det er en leid leilighet, og jeg har ikke peiling på hva tidligere beboere har brukt.

Men når jeg vasker gulvene her med grønnsåpe og vann, blir for det første vannet svart nesten med en gang.. Og da er det ikke mer enn en uke siden forrige gang jeg vasket! :spy:

For det andre, hvis jeg så vidt gnir et torki-papir på gulvet etter jeg har vasket så er det like grått/svart som før jeg vasket!

Får følelsen av at gulvene her er så fettete eller noe at vanlig vasking ikke fungerer.. Noen som har opplevd det samme, eller har noen tips til hva jeg kan gjøre for å få rene gulv?

Gulvene er parkett og linoleum.

Lite hyggelig med sånne gulv når det etterhvert skal kravle en liten krabat rundt!! :wink:

Takk for hjelp på forhånd! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

linoleum har jeg ingen erfaring med, men vet at man ikke skal bruke grønnsåpe og mye vann på parkett, med mye vann ødelegger du parketten og får stygge,svarte skjøter. grønnsåpe legger seg som et lag p gulvet som kan gjøre at det føles litt fettete, det er dessuten for sterkt til å bruke på parkett. skal kun bruke litt vann.

salmiakk fjerner fett, men ødelegger også parketten.

kanskje de tidligere beboerne har satt inn gulvet med ett eller annet, har ikke peiling på hva det kan være...er både linoleumen og parketten fettete? bruker du samme vann og klut på begge gulv, kanskje det kommer fra linoleumen?

rengjøring av parkett

Gjest Ingrid BN
Skrevet
linoleum har jeg ingen erfaring med, men vet at man ikke skal bruke grønnsåpe og mye vann på parkett, med mye vann ødelegger du parketten og får stygge,svarte skjøter. grønnsåpe legger seg som et lag p gulvet som kan gjøre at det føles litt fettete, det er dessuten for sterkt til å bruke på parkett. skal kun bruke litt vann.

salmiakk fjerner fett, men ødelegger også parketten.

kanskje de tidligere beboerne har satt inn gulvet med ett eller annet, har ikke peiling på hva det kan være...er både linoleumen og parketten fettete? bruker du samme vann og klut på begge gulv, kanskje det kommer fra linoleumen?

rengjøring av parkett

Takk for svar! :) Skal huske på det med grønnsåpe og vann på parkett.

Både linoleumen og parketten er fettete. Pleier å skylle moppen (jif-mopp) 2-3 ganger pr rom/gulv. Spesielt på linoleumsgulvet ser jeg at hvis det går for lang tid før jeg skyller moppen, så kommer det svarte, møkkete streker etter moppen.. Så det er jo tydelig at dette ikke blir rent. :sukk:

Er takknemmlig for flere innspill! :)

Skrevet

linoleum ser ut som du ikke skal bruke grønnsåpe på linoleumen heller, men kan bruke en vaskevoks...

fargehandlere som fører gulv, maling o.l kan kanskje hjelpe deg

Skrevet

Tipper du har vinylgulv og ikke linoleum.

Vask med salmiakk og skyll godt etter med vann.

Er gulvet bonet eller vokset så bruk en polishfjerner. Ta bare små parti av gangen, og skyll godt.

Gjest Ingrid BN
Skrevet
Tipper du har vinylgulv og ikke linoleum.

Vask med salmiakk og skyll godt etter med vann.

Er gulvet bonet eller vokset så bruk en polishfjerner. Ta bare små parti av gangen, og skyll godt.

Det kan godt være vinyl ja.. :)

Takk for tipset!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...