Gå til innhold

Leggetid for 15 åring

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det hjelper ikke med god utdannelse hvis man ikke lærer seg å styre slike basisting selv senere i livet.

Godt mulig jeg skifter mening før den tid. Men slik jeg ser på det nå, så synes jeg det er verre med en som sitter der med elendig utdannelse, og som uansett ikke klarte å styre leggetiden sin. Hvis 15-åringen min blir sittende oppe til 2-3 hver natt, og det ikke bedrer seg når han sovner på skolen, så setter jeg ned foten ihvertfall.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

15åringer er så forskjellige at det er umulig å følge en felles mal når det gjelder leggetid. 15 åringer er på forskjellig områder i utvikling, noen er fullt ut istand(og har fått prøve seg) til å ta mye ansvar for seg selv, andre trenger fortsatt litt veiledning, og litt regler/forbud.

Mine barn sluttet med fast leggetid et par ar før de ble 15, da begynte jeg heller å komme med forslag til dem, spørre om det ikke var lurt å legge seg snart siden de tross alt skulle på skole dagen etter. Så avgjorde de selv. Dette fungerte fint med mine barn, ingen av dem likte å forsove seg når de skulle på skole, det var veldig flaut å bli for sen.

En 15 åring beg snart i vgs og noen flytter på hybel og MÅ klare seg helt alene.som 16 åringer. Derfor er det viktig av foreldre jobber fram mot at 15 åringen snart er voksen, og må ta egne avgjørelser vedr. alt. Vi må altså slippe taket mer og mer så de får trene seg i å bli selvstendig.

Skrevet
15åringer er så forskjellige at det er umulig å følge en felles mal når det gjelder leggetid. 15 åringer er på forskjellig områder i utvikling, noen er fullt ut istand(og har fått prøve seg) til å ta mye ansvar for seg selv, andre trenger fortsatt litt veiledning, og litt regler/forbud.

Mine barn sluttet med fast leggetid et par ar før de ble 15, da begynte jeg heller å komme med forslag til dem, spørre om det ikke var lurt å legge seg snart siden de tross alt skulle på skole dagen etter. Så avgjorde de selv. Dette fungerte fint med mine barn, ingen av dem likte å forsove seg når de skulle på skole, det var veldig flaut å bli for sen.

En 15 åring beg snart i vgs og noen flytter på hybel og MÅ klare seg helt alene.som 16 åringer. Derfor er det viktig av foreldre jobber fram mot at 15 åringen snart er voksen, og må ta egne avgjørelser vedr. alt. Vi må altså slippe taket mer og mer så de får trene seg i å bli selvstendig.

Veldig enig i dette, og sånn har vi det også.

16-åringen har ikke hatt leggetid på flere år, hun legger seg når det passer henne, ca ved midnatt. Hun har aldri forsovet seg, må rekke bussen hver morgen, og så lenge hun selv kommer seg opp om morran, så blander ikke jeg meg borti det.

Tenåringer må lære seg å ta ansvar for slike ting ++, det nytter ikke at de plutselig får det ansvaret når de flytter hjemmefra.

Skrevet

Da jeg var 15 fikk jeg bestemme selv når jeg skulle legge meg. Det varierte alt fra halv ni til tolv på hverdager og senere i helgene. Men dette var et privilegium. Dersom jeg begynte å forsove meg mye ville jeg miste det. Derfor spratt jeg opp omtrent hver morgen og var alltid ute i forholdsvis god tid. Men selvsagt, alle kan forsove seg en gang eller to uten at dette skyldes at man la seg for sent :)

Skrevet

Mener han måtte legge seg kl.22.00

Nå er han 17 og må legge seg 22.30.når han skal på skolen dagen etter.

På fredager og lørdager kan han bestemme selv når han vil legge seg, og kan sove så lenge han vil dagen etter.Søndag må han i seng kl. 22.30.

(ikke når han må være hjemme altså, men når han må legge seg)

Skrevet
Mener han måtte legge seg kl.22.00

Nå er han 17 og må legge seg 22.30.når han skal på skolen dagen etter.

På fredager og lørdager kan han bestemme selv når han vil legge seg, og kan sove så lenge han vil dagen etter.Søndag må han i seng kl. 22.30.

(ikke når han må være hjemme altså, men når han må legge seg)

Det synes jeg var tidlig for en 17åring. Etter min mening lærer man ikke mye ansvarsfølelse av det heller.

Skrevet (endret)
Det synes jeg var tidlig for en 17åring. Etter min mening lærer man ikke mye ansvarsfølelse av det heller.

Å nei! Ikke etter din mening, men etter min mening som faktisk hár en 17 åring (mulig du har det også, eller hvor gamle er ditt/dine barn?) er min erfaring en annen ;)

Han skal opp kl.06.30 dagen etter og har ingen problem med å legge seg til den tiden.Når han har lagt seg i sengen leser han litt eller ser på tv før han slokker lyset. Han har ingen problemer med å legge seg til den tiden, da han har selv kjent på kroppen hvor trøtt han er dagen etter, dersom han legger seg senere.

Hva tenker du på med ansvarsfølelse? Han er trøtt på den tiden, og dessuten er det veldig individuelt hvor mye eks. tennåringer trenger av søvn!

.

Endret av Silmarill
Skrevet

Jeg har en 17 åring som bestemmer selv når`n vil legge seg. Kl. halv elve og elve er`n som regel i senga når det er skole dagen etter..

Når de tar ansvar selv går det som regel veldig bra, og så pass må man kunne stole på de unge.. :)

Skrevet
Min datter på snart 17 år legger seg mellom 22:00 og 22:30 når det er skole dagen etter. Dette har hun gjort i flere år. Hun er såpass trøtt om morran så hun må legge seg såpass tidlig.

Mine barn la seg i 10 halv elleve tiden på kvelden også dengangen h'n var 17 år.Dersom det ikke skjedde var h'n uopplagt dagen etter.

Hvor gammel er du som sier dette? 17?

• 2 år senere...
Skrevet

Jeg er selv 15 og foreldereme mine sier at jeg må skru av pc klokka 22:00 jet får aldri sove før ca 12 tiden uansett...

Skrevet

En 15åring må klare å kjenne selv når man trenger å legge seg. Men å ha en innetid kan kanskje være greit?

Skrevet (endret)

Her skal det være rolig i huset etter klokken elleve, dvs ungene på 16 og 14 er i seng, men de leser litt, hører lav musikk el. De har selv ansvaret for å komme seg opp og ut av døra i rett tid, selv om jeg sjekker at de er rimelig i rute om morgenen om jeg er hjemme. Har jeg tidligvak er jeg oppe fra halv seks, og gløtter innom rommene før jeg går. Har jeg senvakt eller fri sover jeg lenge, og de er " på egen hånd".

I helgene får de styre legging helt selv, men jeg trekker de opp av senga om klokka passerer ett på dagen...;-)

Her fungerer det utmerket, det er ytterst sjelden at noen forsover seg, tror jeg kan telle på en hånd de gangene det har skjedd i løpet av de siste årene. Det har vel skjedd oftere at det er ungene som har vekt meg og lurt på om jeg ikke har dagvakt og bør stå opp snart.... :fnise:

Men jeg tror også at dette ikke er noe som nødvendigvis passer for alle tenåringer, noen trenger kanskje å styres mer på leggetid om de skal være menneske dagen etter. Tenåringer er vel litt som unger flest de også,nemlig forskjellige.

*edit*

Glemte innetidene i farten her... I ukedagene må 14-åringen være inne til ti ( men å være ute på kvelden forutsetter at lekser er gjort på ettermiddagen), og 16-åringen til halv elleve( samme med lekser der også). I helgene er det fleksibelt; skal de noe spesielt er det greit med både ett og to, men da henter vi, de får ikke gå hjem alene midt på natten.Som regel er vi litt sånn gratis taxi for en skokk med ungdommer i helgene, og kjører gjengen både hit og dit. Og det er helt greit, vi kjører gjerne!

Endret av Wildy
Skrevet

15-åringen vår (snart 16) skal være i senga 23 på hverdagene, men ligger gjerne og leser en stund etter det. 15-åringen har store problemer med å stå opp om morgenen og har ved flere anledninger forsovet seg, så dette er et ansvar h*n ikke kan ta selv enda. Det går også utover karakterene her. Så avtalen vår er at når karakterer er i orden, og h*n har vist at h*n klarer å stå opp uten problemer så kommer ikke vi til å være så strenge som vi er nå på leggetid.

Ellers har vi en noen år yngre også, som stadig kommer med "alle vennene mine"-argumentet. Vi tok en ringerunde til de nærmeste vennene og fant raskt ut at vi alle hadde ca. de samme inne-/leggetidene. Etter det har vi ikke hørt "argumentet" mer i forbindelse med inntider og leggetider ;)

Skrevet

Det er nå blitt 6 år siden jeg var på den alderen. Jeg hadde ikke leggetid, men jeg kunne finne på å sove i timen på skolen. Jeg husker jeg sovna under en tentamen da jeg var 16 (det gikk bra). :fnise: Som dere sikkert skjønner var jeg er 15 åring som kanskje ikke burde få bestemme selv når jeg var trøtt nok. Jeg var leeenge oppe om kvelden og et mareritt å få opp om morgningen. Kom alltid for sent osv osv.

Jeg tror det varierer fra person til person, og foreldre kjenner ungdommen sin best. Men jeg tror at hvis jeg får barn og de er som meg, skal de ha legge tid i den alderen. Senest 11!

Skrevet

Jeg tror "alle" 15-16 åringer sier til foreldrene sine at "alle andre" får være oppe til halv12-12, men egentlig legger de fleste 15-16 åringer mellom 21:30 og 23 et sted.

Selv er jeg glad for at foreldrene mine sa ifra at jeg måtte legge meg tidlig. Klokka ble nok 23-23:30 før jeg sovnet helt.

Hvis jeg hadde bestemt selv som 16 åring, ville jeg sittet oppe til 1 og 2 om natten fordi de fleste rundt denne alderen ikke tenker så mye på søvn som voksne..

Så de flesten 15-16 åringer legger seg mellom 21:30 - 23 et sted, det spørs hvor tidlig de må opp og hvor mye søvn de trenger for å fungere dagen etter.

Gjest otrivin
Skrevet

Når jeg var 15 la jeg meg sånn mellom 4/7 på natten. Som oftest døgnet jeg.

Enkelte dager kom hjem hjem i 11-tiden på formidaggen og la meg istedenfor å gå på skolen :-)

Jeg er glad mamma ikke PRØVDE å legge meg halv 12!! :fnise:

Men når det er sagt, typen min legger seg ca. tolv og går på jobb 6.45 og det funker fint for han da.

Gjest Daenerys
Skrevet

Bestemte selv jeg :) Oftest mellom 1-3 på grunn av min naturlige døgnrytme (bare se på klokka nå...) :sjenert: Men jeg overlevde skolen helt fint, og hadde gode karakterer. Jeg bare sov ikke så mye de årene.

Skrevet

Jeg husker faktisk ganske godt når jeg måtte legge meg i den alderen, fordi det gikk et program 22:30 på TV som jeg likte, men som jeg måtte ta opp (på VHS) fordi det var etter leggetid. Så jeg la meg nok mellom 22:00 og 22:30 når jeg var 15.

Etter hva jeg husker satte jeg aldri spørsmålstegn ved denne leggetiden, og jeg klarte fint å sette egne grenser når jeg flyttet for meg selv.

Skrevet

Jeg har 2 bonusbarn, min manns sin gutter fra før. De er hos oss en uke av gangen. Den eldste er 15 og den andre er 13. Hos oss er det av med PC klokka 2200. Så kan de sitte oppe i 10 min å prate med oss, så er det tannpuss og natta. Ingen Ipod, ingen pc eller Tv etter det.

13 åringen er stuptrøtt når klokka er 22, så han tar kvelden gjerne før det, han er våken når klokka er 6, får ikke sove lengre. Men 15 åringen har mange protester, han er ikke trett, vil ikke legge seg, og ja dere kjenner til det.

Han kan ikke få velge leggetid selv, det har vi prøvd. Men resultatet var at han ikke kom seg opp i tide,. Han har asberger, og ser ikke lengre enn sin egen nese. Han bruker 45 min på badet uansett.

Vi vet at mange av hans skolekompiser legger seg senere, men hos oss funker det ikke.

Jeg tror at man kjenner barna sine best, vet hva de trenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...