Gå til innhold

Leggetid for 15 åring

Anbefalte innlegg

Gjest Sove_gjest
Skrevet

Hei. Vår sønn var 15 i oktober og vi har hatt noen diskusjoner vedrørende leggetid på hverdagene. Han sier selvsagt at venner legger seg sent (halv tolv og tolv) men er ikke så sikkert på at det er vanlig standard i de 1000 hjem. Så jeg lurte bare på; dere med ungdom på denne alderen, når må de legge seg og roe seg for kvelden??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her hos oss må husets 15-åring legge seg senest halv elleve når det er skole dagen etter. Jeg tror imidlertid ikke at h*n sovner umiddelbart, men det skal i hvert fall være ro da. Egentlig tror jeg det er litt sent, h*n er ofte ganske trøtt om morgenen.

Skrevet

Her i huset skal det være stille kl 23.00

Da skal han være ferdig på badet og ligge i sengen!

I helgene bestemmer han selv men vi blir enige om når han skal være inne!

Skrevet

wow, 2300 er sent. Husker jeg måtte på rommet mitt allerede ved 2130 senest på en skoledag når jeg var yngre.

Merker nå som voksen og mor til 2 barn at jeg er rimlig utslitt ved 2230 tiden. Hvis 2300 var vanlig legge tid vill ejeg vært i seng før mine barn.

Skrevet
.

Merker nå som voksen og mor til 2 barn at jeg er rimlig utslitt ved 2230 tiden. Hvis 2300 var vanlig legge tid vill ejeg vært i seng før mine barn.

Tror ikke det er uvanlig at foreldre med barn i den alderen legger seg før sine barn. :)

Da barna mine var 15 år tok de selv ansvar for å legge seg. Hvis de la seg for sent ble de trøtte dagen etter, så de lærte seg at det var smartest å ikke legge seg for sent. De la seg stort sett i 23-tiden.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Da jeg var 15 år for tre år siden, så bestemte jeg selv når jeg gikk til sengs. Nå var jeg ganske flink til å legge meg rundt klokke elleve da, så tror ikke det var noe problem. Men det har vært sånn i alle fall fire år, at det som regel er mamma som legger seg først.

Synes det er lurt av foreldre å gi unger på 15 mer frihet, slik at de kan lære seg å ta ansvar for sitt eget liv. Hvis de alltid har blitt fortalt når de skal til sengs fram til de er 18 + -, og de flytter ut, så tror jeg det kan gå relativt dårlig.

Å gi barn mer frihet til å bestemme og ta beslutninger selv, er en viktig del av sosialiseringen for at det ikke skal bli for hard overgang når de trår inn i det voksne liv.

Endret av Teriyaki
  • Liker 1
Skrevet

Hos oss er 15 åringen i seng ca klokka 23 på hverdager. Så leser han eller hører litt musikk før han sovner. Det viktige er at det er ro i huset, så ingen andre blir forstyrret og selvfølgelig at han får nok søvn selv

Skrevet
Hei. Vår sønn var 15 i oktober og vi har hatt noen diskusjoner vedrørende leggetid på hverdagene. Han sier selvsagt at venner legger seg sent (halv tolv og tolv) men er ikke så sikkert på at det er vanlig standard i de 1000 hjem. Så jeg lurte bare på; dere med ungdom på denne alderen, når må de legge seg og roe seg for kvelden??

Da jeg var i den alderen (altså for fem år siden) la jeg meg mellom halv elleve og ellve. Jeg tror ikke noen av vennene mine fikk legge seg senere enn det heller.

Skrevet

Min 15-åring legger seg halv elleve på hverdagene, og jeg tror det kun er unntakene som legger seg senere ut fra det jeg har hørt om fra de andre podenes foreldre.

Skrevet

Min 15-åring legger seg (frivillig) mellom 21.45 og 22.

Han sovner vel rundt 22.30 etter å ha lest litt.

Han har funnet ut at det er den eneste muligheten for at han skal være våken, opplagt og konsentrert på skolen dagen etter.

Skrevet
Han sier selvsagt at venner legger seg sent (halv tolv og tolv) men er ikke så sikkert på at det er vanlig standard i de 1000 hjem.

Hvis du hadde spurt foreldrene deres, er jeg sikker på at mange av svarene hadde vært noe annet enn halv tolv og tolv...

Skrevet

For fem år siden så var eg ganske så kranglete med min mor om det meste.. men det tok ikkje så lang tid før vi fant et system.. TV2 hadde mange bra serier i hverdagene som begynte etter nyheten klokken ni.. når mamma var opptatt med nyheten skulle eg være stille, gikk gjerne på badet og gjorde meg klar for å legge meg. Så kom eg inn igjen i stuen når eg var ferdig og gikk å la meg etter Judging Amy, 24, eller hva det nå skulle være... Og i helgene måtte eg være inne før klokken ett om natten.. Nå når jeg er 21 er det heller mer snakk om å være våken til eg ikkje klarer mer.. noen ganger blir klokken ett og andre ganger blir ikkje klokken mer enn ni halv ti...

Skrevet

En 15-åring skal ta utdanning som sikrer fremtiden hans/hennes. Ikke alle klarer å koble trøtte skoledager med at en ikke legger seg tidlig nok. Når mine blir 15, skal de selvsagt ha leggetid. Og ikke senere enn 23.

Skrevet
En 15-åring skal ta utdanning som sikrer fremtiden hans/hennes. Ikke alle klarer å koble trøtte skoledager med at en ikke legger seg tidlig nok. Når mine blir 15, skal de selvsagt ha leggetid. Og ikke senere enn 23.

Mine to barn hadde sluttet med leggetid på den alderen, og regulerte dette selv. Det er ofte at jeg er i seng tidligere enn 16 åringen. Kl 23.00 er vanlig tid hor oss.

Tenk på at noen må flytte på hybel som 16åringer, så da bør de etterhvert å få mer og mer ansvar for seg selv .

• Liker 1
Gjest Purple Haze
Skrevet

Mine gutter hadde ikke leggetid da de var 15. Det styrte de selv. Som regel var de i seng rundt 22-22.30 uansett, men sovnet ikke med en gang.

Yngste her bor på hybel nå, og da er han nødt til å ta ansvar for fornuftig leggetid selv. Han er 16 år.

Greit å ha fått litt trening på å finne ut av legging på egen hånd, før han flyttet.

Skrevet

Jeg blir veldig overrasket når jeg ser at det er så mange av dere som svarer at 15-åringen deres har leggetid. Da jeg gikk inn på tråden hadde det ikke falt meg inn at dette var vanlig. Når skal man begynne å ta litt ansvar selv da?

• Liker 2
Skrevet

Det hjelper ikke med god utdannelse hvis man ikke lærer seg å styre slike basisting selv senere i livet.

Skrevet

Min datter på snart 17 år legger seg mellom 22:00 og 22:30 når det er skole dagen etter. Dette har hun gjort i flere år. Hun er såpass trøtt om morran så hun må legge seg såpass tidlig.

Skrevet

Jeg har ikke noen 15 åring selv da, men jeg kan huske at jeg slett ikke hadde noen leggetid da jeg var femten?

Selv tantebarnet mitt på elleve har ikke leggetid. Hun legger seg selv når hun er trøtt, og det er vel sånn i ni harlv ti tiden tror jeg. Da ligger hun og leser litt før hun sovner.

Men det er vel varierende fra barn til barn hvor mye de klarer å styre selv.

Men jeg må innrømme at om min fremtidlige femtenåring ikke selv klarer å styre når h*n må legge seg, da ville jeg sett på hva jeg hadde gjort galt...

Hva galt kan sekje av at de styrer dette selv?

At de forsover seg?

Så la de forsove seg da, og la det få en konsekvens...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...