Gjest Puella Skrevet 4. desember 2008 #1 Skrevet 4. desember 2008 Føler at jeg begynner å få en vel lang syklus nå, er på dag 34. Første gangen jeg skriver det ned men...Har hatt mensmurring i en uke nå, neg. gravitest. Har gått på p piller i noen år, men sluttet for godt i fjor. Men har egentlig ikke fått tilbake stabil syklus, og tror jeg aldri har hatt det siden jeg først fikk det som 14-15 åring. Har tidligere gått måneder mellom mens, og et par ganger hadde jeg mens 2 ganger på en mnd. Når bør man gå til lege? Er det farlig med sånne uregelmessige sykluser? Hormonfeil eller noe?
Fluffie Skrevet 4. desember 2008 #2 Skrevet 4. desember 2008 Tja, jeg vet ikke. Min har vaert som en klokke det siste aaret, men siste gang kom det ingen mens. Jeg testet meg ca 10 dager etter at jeg skulle hatt mensen, ikke gravid (dobbeltsjekket). Her om dagen hadde jeg en reaksjon som jeg ofte faar ca rundt eggloesning, og lurer paa om kroppen min har hoppet over en maaned pga stress (ganske vanlig at mister mensen naar man har mye stress). Saa jeg venter i spenning og ser hva som skjer om et par uker naar jeg da skal ha mens. Jeg har ikke lege der vi bor naa siden det er en midlertidig loesning, men har jeg ikke faatt mensen igjen innen jeg har faatt meg lege der vi skal flytte, saa gaar jeg da. Jeg hadde mye ustabil mens for noen aar siden, saa det bekymrer meg ikke saa veldig med mindre den skulle hoppe over enda en maaened eller to (jeg tar nok flere graviditetstester om det skjer...)
Gjest Puella Skrevet 4. desember 2008 #3 Skrevet 4. desember 2008 Nei, ikke lett dette her! Jeg trodde virkelig jg hadde EL for 2,5-3 uker siden pga stikkinger i siden som varte bare noen timer og EL slim få dager etter. Kanskje mislykket el? Hva vet jeg. Blir virkelig ikke klok. Hadde en ekstra stor follikket som sprakk sist gang og fikk store indre blødninger, som jeg ble tømt for heldigvis. Men de sa at eggstokkene mine så fine ut uten cyster og slikt.
Fluffie Skrevet 4. desember 2008 #4 Skrevet 4. desember 2008 Ja, kroppen er en saer sak. Jeg har foreloepig slaatt meg til ro med at det bare er stress som har skjedd her. Men gaar det en syklus eller to til uten mens, da maa jeg nok til legen og sjekke ut.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 5. desember 2008 #5 Skrevet 5. desember 2008 Syns det er så utrolig rart at den ikke kom mandag, eller dagene etter det. Får det jo alltid 14 dager etter jeg har sett EL slim. Kan den EL slimen og de stikkingen i sidene ha vært noe helt annet? Uten EL?? Ganske sikker på at jeg ikke har PCOS, fordi legene ikke så cyster på eggstokkene ved gastroskopien, og fikk se bildene selv det var helt glatt!
Fluffie Skrevet 5. desember 2008 #6 Skrevet 5. desember 2008 Jeg vet ikke... Jeg er rimelig sikker paa at jeg hadde EL ca 1. nov (husker ikke noyaktig dato, men en av dagene rundt da). Jeg faar ikke slim, men jeg pleier aa bli litt pms-aktig som humoersyk, evnt faa noen smerter som likner menssmerter. Men ingen mens kom, og jeg var ikke gravid. Men naa har jeg hatt noen smerter som likner menssmerter, saa enten er det en ny eggloesning (at kroppen hoppet over en maaned), eller saa faar jeg endelig mensen. Haaper jeg. Men tror det bare er aa ta det med ro. Om du har stresset i det siste, saa kan det vaere aarsaken.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2008 #7 Skrevet 5. desember 2008 Syns det er så utrolig rart at den ikke kom mandag, eller dagene etter det. Får det jo alltid 14 dager etter jeg har sett EL slim. Kan den EL slimen og de stikkingen i sidene ha vært noe helt annet? Uten EL?? Ganske sikker på at jeg ikke har PCOS, fordi legene ikke så cyster på eggstokkene ved gastroskopien, og fikk se bildene selv det var helt glatt! Er ganske så sikker på at man ikke kan se eggstokkene ved gastroskopi siden det er en undersøkelse av mage/tarm. Men ved innvendig UL kan man se eggstokkene og evnt cycter. Det kan være flere grunner til uregelmessige sykluser, pco(s) er en av dem og man må ikke ha cyster for å få diagnosen. Men en tur til legen for å sjekke hormonene er sikkert ikke så dumt.
Gjest puella Skrevet 5. desember 2008 #8 Skrevet 5. desember 2008 Er ganske så sikker på at man ikke kan se eggstokkene ved gastroskopi siden det er en undersøkelse av mage/tarm. Men ved innvendig UL kan man se eggstokkene og evnt cycter. Det kan være flere grunner til uregelmessige sykluser, pco(s) er en av dem og man må ikke ha cyster for å få diagnosen. Men en tur til legen for å sjekke hormonene er sikkert ikke så dumt. gastroskopi? Nei tok ikke det, sa jeg det? uff, da var det feil. Mente lapraskopi! Var på Gynekologisk avd. Jeg blødde fra en arterie i eggstokken pga EL. Jeg spurte legene på sykehuset om jeg hadde PCOS, men de sa nei! Om jeg hadde det så ville jeg hatt mange småcyster omkring på eggstokkene sa de, men de sa at jeg hadde hatt EL og de så stedet hvor egget hadde løsnet fra. Er det ikke slik at de med PCOS mangler EL? Eller har de også El iblandt? hmm Og er ikke symptomer på PCOS fedme, hårvekst i ansikt, insulinresistens og noe mer maskulin figur? Jeg er ganske slank: litt over 50 kg, veldig mye timeglassfigur (mål: 90-60-90 ca) og ikke så mye hårvekst... Eller er det noe unntak for det likevel? Blir litt usikker nå, hehe. Men tok det for sant da legene på GYN. sa at de ikke trodde jeg hadde PCOS. Eller bør jeg ta en test for det likevel??
Gjest Puella Skrevet 5. desember 2008 #9 Skrevet 5. desember 2008 Jeg vet ikke... Jeg er rimelig sikker paa at jeg hadde EL ca 1. nov (husker ikke noyaktig dato, men en av dagene rundt da). Jeg faar ikke slim, men jeg pleier aa bli litt pms-aktig som humoersyk, evnt faa noen smerter som likner menssmerter. Men ingen mens kom, og jeg var ikke gravid. Men naa har jeg hatt noen smerter som likner menssmerter, saa enten er det en ny eggloesning (at kroppen hoppet over en maaned), eller saa faar jeg endelig mensen. Haaper jeg. Men tror det bare er aa ta det med ro. Om du har stresset i det siste, saa kan det vaere aarsaken. Kan godt være at jeg er sen med EL bare. Føler jeg får alle symptomene om hverandre i ulike faser av min syklus at jeg snart ikke gidder å høre på dem! Ømme pupper nå, og mensmurring. Så kanskje jeg tror jeg er i samme situasjon som deg? Enten El eller mens snart. Hadde Ømme pupper og mensmurringer uken før EL sist gang så, men det endte jo i katastrofe:-P Men håper det ordner seg denne gange. Ellers tar jeg meg nok en tur (begynner å bli mange nå) til gynekologen igjen. De undersøkelsene der vil man jo helst unngå men.
Gjest puella Skrevet 6. desember 2008 #10 Skrevet 6. desember 2008 Kan man virkelig miste EL etter p-pille og angrepille bruk?? Ja, det hadde virkelig gjort seg nå siden jeg vil prøve på barn neste år:-( http://www.dagsavisen.no/meninger/article378179.ece
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2008 #11 Skrevet 7. desember 2008 Når jeg sluttet på p-piller tok det ca 2 år får eg fikk noe som kunne minne om en syklus igjen. Hadde også alle symptomene på lista over PCO. Ganske skremmende når alt var helt i orden før jeg begynte på de... Det positive er at etter en 2-3 år så gikk det over. Muligens det har sammenheng med at jeg var hos healer for helt andre ting, mulig det bare var kroppens om klarte hele seg selv. Jeg vet iverfall at jeg aldri rører p-piller igjen, og håper jeg aldri kommer i en situasjon som tilsier at angrepille er fornuftig.
Gjest Puella Skrevet 7. desember 2008 #12 Skrevet 7. desember 2008 Idag fikk jeg endelig mensen! Hadde også kommet på, igår, at jeg hadde en mens etter angrepillen 38 dager før første ordentlige mens, så beregnet at jeg skulle få mens etter det ca imorgen, Men så kom den idag:-) Så nå er den nede i 37 dager. Så kanskje syklusen min blir litt kortere etterhvert også? Hjelper det virkelig med lysbehandling å korte ned syklusen?? Hadde jo vært til legen og klagd for nå 14 dager siden fordi jeg var ekstremt oppblåst og minnet om menssmerter, men det var kanskje det som var EL? Har også kviser på et sted jeg aldri før har hatt kviser, på siden av halsen. Symptom på PCO? Er så irriterende. Føler meg som 14 år igjen! Noen som vet om noen medikamenter utenom p piller som er bra for å få bort slike kviser? Noe som er bra?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå