Gå til innhold

Tenker på å bli fadder

Anbefalte innlegg

Gjest fadder?
Skrevet

Har lyst til å bli fadder, men er ikke sikker på fremgangsmåten/organisasjonen etc.. Jeg vil gjerne få et barn man følger opp, og som man kan se fremgangen med. Leste litt på PLAN fadders hjemmesider, og her står det bl.a.

"I løpet av fadderskapet opplever mange at fadderbarnet av ulike årsaker går ut av ordningen, og blir faddere til et nytt barn. "

Hva kan dette være? Vil det si når barnet ikke trenger det lenger? Hva kan grunnen til det være da? Regner med at du knytter deg til det barnet du er fadder til, og om du plutselig for et annet barn blir jo dette litt rart. Husker mamma var fadder til et lite barn på Fillippinene da jeg var liten, og jeg ble jo glad i ham og alt, der vi fikk tegninger etc fra ham og bilder som han vokste opp.

Hvilken organisasjon er "best", og du føler du kan stole på at det du sender kommer vel frem? Hvilke gaver etc kan man sende? (I tillegg til pengene man sender per mnd da) Får man adressen deres, og så sender man gaver slik??

Ellers noen som kan fortelle meg om gode/vonde opplevelser med å være fadder?

Skrevet

Vi var fadder for et barn gjennom plan. Nylig fikk vi brev om at levevilkårene på stedet var blitt betydelig bedre, derfor avsluttet de engasjementet i det området.

Vi har derfor fått tildelt et nytt barn. Det forrige barnet hadde vi i 6 år eller noe sånt, husker ikke helt.

Jeg synes dette er helt fair, det er vel mye bedre at de som trenger det mer får pengene?

Skrevet
Vi var fadder for et barn gjennom plan. Nylig fikk vi brev om at levevilkårene på stedet var blitt betydelig bedre, derfor avsluttet de engasjementet i det området.

Vi har derfor fått tildelt et nytt barn. Det forrige barnet hadde vi i 6 år eller noe sånt, husker ikke helt.

Jeg synes dette er helt fair, det er vel mye bedre at de som trenger det mer får pengene?

Det er klart, det har jo ikke noe med det å gjøre. Jeg mener bare at det ikke er det samme å skulle følge opp et barn gjennom livet, enn å gi til forskjellige barn "hvert år". Da gir jeg liksågodt til Redd barna e.l.

Ville hvertfall blitt ganske knytta med barnet jeg ville blitt tildelt, og da hadde det blitt rart å plutselig få utdelt en annet.

Gjest Løve66
Skrevet

Hos Plan får du forsåvidt tildelt et fadderbarn, men pengene du betaler går ikke direkte til dette barnet. Vi har hatt fadderbarn fra Plan i mange år og synes det fungerer veldig bra - Plan har min fulle tillit.

Jeg kopierer inn fra deres egne sider:

Det koster 240 kr i måneden å være Plan-fadder.

Du er Plan-fadder så lenge du selv ønsker, og kan når som helst avslutte ditt engasjement.

Du blir fadder til ett barn som du får bilde av og som du kan ha kontakt med.

Ditt fadderbidrag går ikke direkte til barnet, men til viktige prosjekter i barnets lokalsamfunn. På den måten hjelper vi ikke bare fadderbarnet, men alle gutter og jenter som bor der.

Du kan være fadder selv om du ikke ønsker å ha direkte kontakt med ditt fadderbarn.

Du kan være fadder alene eller sammen med andre.

Pengene når fram. Minimum åtte av ti kroner går direkte til programarbeid.

Plan planlegger og gjennomfører alle programmer i samarbeid med lokalsamfunnet.

Det er de fattigste familiene som får tilbud om å være fadderfamilier.

Plan jobber med utgangspunkt i FNs barnekonvensjon, og barn står i sentrum for alt vi gjør.

Vil du vite mer? På www.plan-norge.no kan du lese mer om Plan og vårt arbeid med barns rettigheter.

Skrevet

Det kjipe med plan er at de har fått kritikk for at unødvendig mye kostnader går til administrasjon. Jeg jobbet for redd barna før, og etter hva jeg husker går bare omtrent 6% av deres inntekter til administrasjon, mens nærmere 30% hos plan gjør det samme. Sjekk ut litt slike ting også, for det er dumt med penger som ikke kommer dit de skal :)

Gjest Løve66
Skrevet
Det kjipe med plan er at de har fått kritikk for at unødvendig mye kostnader går til administrasjon. Jeg jobbet for redd barna før, og etter hva jeg husker går bare omtrent 6% av deres inntekter til administrasjon, mens nærmere 30% hos plan gjør det samme. Sjekk ut litt slike ting også, for det er dumt med penger som ikke kommer dit de skal :)

Oops - det er i så fall ikke bra. Plan selv oppgir at 8% går til adm. og 5% til inntektsbringende tiltak, resten går til utviklingsarbeidet deres. Vi får håpe det stemmer, men helt enig med deg - vi bør prøve å støtte opp de organisasjonene som får mest mulig ut av midlene sine (ut fra hva vi kan klare å finne ut).

Skrevet

Jeg har 2 barn gjennom SOS-barnebyer og er veldig fornøyd med konseptet. Får oppdatering om barnet 2 ganger i året, i fjor fikk jeg julekort fra det ene barnet i tillegg til oppdateringen fra SOS.

10% av det innbetalte beløpet går til administrasjon.

Selv om man betaler til et spesielt barn så går vel i grunnen pengene til hele familien/barnebyen. En del av barnebyens fasiliteter kan også brukes av lokalbefolkningen rundt om, så hjelpen får på den måten en ringvirkning.

Skrevet (endret)

Så bra at du har lyst til å bli fadder!

Jeg har vært fadder til to forskjellige jenter i Romania gjennom Verdens Barn siden 2003. Hun første jeg var fadder til ble tatt ut av fadderprogrammet fordi moren begynte å tjene nok penger og flyttet fra stedet.

Hos Verdens Barn er jeg kjempefornøyd med måten man får følge opp barnet. Hver gang jeg har sendt gaver så har jeg fått svar med bildet av barnet som enten sitter med gaven i hendene eller har på seg f.eks. genseren jeg har gitt og det er veldig stas ! :jepp:

Grunnen til at jeg valgte Verdens Barn var fordi jeg var student når jeg skulle velge organisasjon og der var det litt rimeligere enn hos Plan og SOS Barnebyer osv. Er jo ingen ulempe det heller..

Endret av Nuni

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...