Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2008 #1 Skrevet 3. desember 2008 Etter kjapp regning har jeg oversteget overtidsgrensen, noe utrolig også. Jeg tenkte ikke over reglene som fantes i arbeidsmiljøloven. Men er det forskjell på frivillig overtid og overtid som arbeidsgiver krever? Hva skjer om jeg har for mye overtid? Får jeg bot e.l.? Går det utover arbeidsgiver?
Supraspinatus Skrevet 3. desember 2008 #2 Skrevet 3. desember 2008 (endret) Etter kjapp regning har jeg oversteget overtidsgrensen, noe utrolig også. Jeg tenkte ikke over reglene som fantes i arbeidsmiljøloven. Men er det forskjell på frivillig overtid og overtid som arbeidsgiver krever? Hva skjer om jeg har for mye overtid? Får jeg bot e.l.? Går det utover arbeidsgiver? Jeg kan ikke tenke meg at det er annet enn arbeidsgivers ansvar. Frivillig eller ei, man må søke dispansasjon for overtid over grensen. (Og for å søke disp må vel ansatt samtykke tror jeg) Endret 3. desember 2008 av Supraspinatus
Rosalie Skrevet 3. desember 2008 #3 Skrevet 3. desember 2008 Det finnes ingenting som heter frivillig overtid. Det er hva som kalles merarbeid, og arbeidsgiver kan pålegge deg å avspasere det time for time. Du har ikke krav på overtidspåslag ved merarbeid.
Gjest TS Skrevet 3. desember 2008 #4 Skrevet 3. desember 2008 I dette tilfellet får jeg normal lønn får overtiden jeg gjør. Har jobbet flere lørdager/søndager fulle dager selv om jeg har jobbet overtid de andre ukedagene. Men de timene som står i arbeidsmiljøloven, er de timene beregnet på det arbeidsgiver setter meg til eller det jeg velger selv? Men si alt i alt da, jeg har nok uten tvil overgått de timene som er lovlig ifølge arbeidsmiljøloven. Arbeidsgiver har ikke sagt noe om avspasering e.l. Vil det skje noe? Vil jeg bli trekt noe? Vil jeg få bot? Vil noe annet skje?
Lilleba Skrevet 3. desember 2008 #5 Skrevet 3. desember 2008 (endret) Overtid er overtid. Det spiller ingen rolle om du gjør det frivillig eller ikke. Så lenge sjefen vet om det, så har han samtykket. Det foreligger rettspraksis for dette (Furusethsaken 1998). All jobbing over 40 timer pr. uke eller 9 timer pr. dag er i følge loven (Arbeidsmiljøloven) overtid. Men dette er en lov som er laget for å beskytte arbeidstakeren, ikke straffe, så DU blir ikke straffet for at du er tankeløs og sliter deg ut. Derimot kan sjefen få trøbbel hvis Arbeidstilsynet får nyss i det, men det blir en annen sak. For din egen helses skyld bør du ta det med ro og ikke jobbe mer enn nødvendig. Disse lovene er ikke laget for moro skyld, men som jeg sa, for å beskytte arbeidstakeren, både mot tankeløse arbeidsgivere og tankeløse arbeidstakere, som tror det er bare å jobbe døgnet rundt, for det går jo så fint, tralalala. PANG! Endret 3. desember 2008 av Lilleba
Gjest TS Skrevet 3. desember 2008 #6 Skrevet 3. desember 2008 Ok, da er det jo greit. Jeg får betalt selv, var bare redd for at det skulle gå utover meg til slutt. Og jobben min går ut på det samme som hobbyen min omtrent, enten kan jeg sitte hjemme og gjøre det, eller så kan jeg sitte på jobben og gjøre det for betaling.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå