Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2008 #1 Skrevet 3. desember 2008 Jeg fatter ikke hva som skjer. Skal skrive hjemmeeksamen, og har gjort grundig forarbeid med å finne relevant stoff. Alt som gjenstår er bare å skrive. Men. Det er problemet. Jeg kommer litt i gang, men så, bom stopp, og jeg begynner å gjøre andre ting. Er det noen som har noen gode råd til hvordan jeg kan klare å konsentrere meg om det jeg faktisk skal? I tillegg gjerne få lyst til å gjøre dette? Noen snille sjeler med gode motivasjonstips? Den skal være levert innen 8. desember, men må få den ferdig før, for har en skoleeksamen jeg også må lese til. Dette i seg selv burde jo være motivasjon nok, men nei. Mista helt piffen.. :/
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2008 #2 Skrevet 3. desember 2008 Jeg holder meg mest mulig unna elektroniske ting. I tillegg så tenker jeg at hvis jeg gjør dette bra så trenger jeg ikke jobbe så hardt i fremtiden. Du har vel ikke lyst å jobbe i kassa på rimi resten av livet?
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2008 #3 Skrevet 3. desember 2008 Du har et poeng! Skulle bare ønske det ikke var så lett å slå på igjen alt av elektronikk Både i dag og i går har jeg vært veldig Albert Åberg.. "Skal bare..., skal bare..." Det er fryktelig mange småting man kan gjøre for å unngå å gjøre det man egentlig skal. Skulle ønske det fantes en fjernkontroll til hjernen, sånn at jeg kunne zappe til de kanalene jeg burde være i, fremfor de jeg helst vil være i. Men ja, skal forsøke å slå av alt litt, men så må jeg inn igjen for å se om det er flere tips.. hehe
Anscombe Skrevet 3. desember 2008 #4 Skrevet 3. desember 2008 Jeg er faktisk i nesten akkurat samme situasjon, ts. Skal levere et essay 8. desember som jeg knapt har påbegynt. Og motivasjonen er på bunnivå. Siden jeg sitter her inne og skriver i stedet for å jobbe med oppgaven, er jeg neppe en som bør gi råd til andre om slikt. Men det hjelper meg å ikke ha tilgang til internett (jeg bruker en kabel, så jeg bare trekker den ut). I tillegg hjelper det, synes jeg, å ha det ryddig, å drikke en kopp kaffe/te, og å tenke at om noen få dager er det hele over. Det er hardt arbeid akkurat nå, men for å kunne nyte ferien etterpå med god samvittighet, må jeg vite med meg selv at jeg har gjort en anstendig innsats. Og for all del, prøv å finne noe interessant ved det du skriver om. Still deg spørsmål underveis, still spørsmål til det du leser. "Hva mener h*n egentlig med dette/hvordan er dette mulig?" osv. Da synes i alle fall jeg at det blir litt lettere å holde fokus. Kanskje du kan sette deg delmål, f.eks skrive 1 side/i 1 time uten avbrytelser, og så gi deg selv en liten belønning? Skulle ønske det fantes en mirakelkur mot dårlig motivasjon. Lykke til i hvert fall!
smilefiskeb Skrevet 3. desember 2008 #5 Skrevet 3. desember 2008 Hei! Eg har nettopp levert min heimeeksamen.. Og eg sleit litt med motivasjonen eg og (det er jo ikkje uvanlig).. Men du kjem deg igjennom det! Eg set opp timeplan, og det funka veldig for meg. Jobbe 1- 2 timar samanhengande, ha ein halvtime pause (der eg gjer dille ting som stjeler fokus), jobbe igjen, ha lunsj osv. Sett opp tidsskjema og følg det! Og ikkje gløym at hjernen trenger frisk luft. Når det står heilt stille så ta deg ein tur ut. Treng ikkje gå så langt berre få i gang blodomløpet og fylle lungene litt. Det fine er at underbevisstheta jobba med stoffet sjølv om du ikkje sitt foran pcen, så kanskje du har ein god ide når du kjem tilbake Også må du huske å ete, sånn at energien er oppe! Det var litt tips frå ein som skal lese til muntlig eksamen no..
Gjest TS Skrevet 3. desember 2008 #6 Skrevet 3. desember 2008 Jeg er faktisk i nesten akkurat samme situasjon, ts. Skal levere et essay 8. desember som jeg knapt har påbegynt. Og motivasjonen er på bunnivå. Siden jeg sitter her inne og skriver i stedet for å jobbe med oppgaven, er jeg neppe en som bør gi råd til andre om slikt. Men det hjelper meg å ikke ha tilgang til internett (jeg bruker en kabel, så jeg bare trekker den ut). I tillegg hjelper det, synes jeg, å ha det ryddig, å drikke en kopp kaffe/te, og å tenke at om noen få dager er det hele over. Det er hardt arbeid akkurat nå, men for å kunne nyte ferien etterpå med god samvittighet, må jeg vite med meg selv at jeg har gjort en anstendig innsats. Og for all del, prøv å finne noe interessant ved det du skriver om. Still deg spørsmål underveis, still spørsmål til det du leser. "Hva mener h*n egentlig med dette/hvordan er dette mulig?" osv. Da synes i alle fall jeg at det blir litt lettere å holde fokus. Kanskje du kan sette deg delmål, f.eks skrive 1 side/i 1 time uten avbrytelser, og så gi deg selv en liten belønning? Skulle ønske det fantes en mirakelkur mot dårlig motivasjon. Lykke til i hvert fall! Takk for godt tips! Fant ut av det selv også nå, selv om det bare er 40 min siden sist jeg var her Men skal prøve å jobbe en time, så en liten pause, så jobbe, så en liten pause. Helt enig med det at det bør være ryddig, selv om det kan bli litt vanskelig med ørten bøker og notatark rundt forbi Du må ha masse lykke til med essayet ditt! Vi får bruke tråden til å motivere hverandre Har nå 606 ord av 3000-4000. Hehe, går fremover i det minste! :D Hei! Eg har nettopp levert min heimeeksamen.. Og eg sleit litt med motivasjonen eg og (det er jo ikkje uvanlig).. Men du kjem deg igjennom det! Eg set opp timeplan, og det funka veldig for meg. Jobbe 1- 2 timar samanhengande, ha ein halvtime pause (der eg gjer dille ting som stjeler fokus), jobbe igjen, ha lunsj osv. Sett opp tidsskjema og følg det! Og ikkje gløym at hjernen trenger frisk luft. Når det står heilt stille så ta deg ein tur ut. Treng ikkje gå så langt berre få i gang blodomløpet og fylle lungene litt. Det fine er at underbevisstheta jobba med stoffet sjølv om du ikkje sitt foran pcen, så kanskje du har ein god ide når du kjem tilbake Også må du huske å ete, sånn at energien er oppe! Det var litt tips frå ein som skal lese til muntlig eksamen no.. Timeplan er heller ikke dumt. Ha en nøye planlagt timeplan for dagen. Tror jeg skal sette opp en slik før jeg legger meg, så blir det forhåpentligvis i morra! Legge inn både en gåtur og spisepauser Lykke til med lesingen!
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2008 #8 Skrevet 5. desember 2008 Jeg er akkurat som ts, men timeplan funker ikke for meg, jeg følger den ikke uansett. Eneste som virker er å gå på lesesalen eller biblioteket, sitte der å skrive, ikke logge meg på nett og legge igjen mobilen hjemme... Også setter jeg meg gjerne mår før jeg begynner, ikke gå før jeg har skrevet 1000 ord, eller har gjort meg ferdig med et tema ol. Men å komme seg avgårde til biblioteket....
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2008 #9 Skrevet 5. desember 2008 gjest over, skal stå mål, ikke mår....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå