Gå til innhold

Kylling som lukter ekkelt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Synes det er så vanskelig å bedømme lukt på kyllingfilet og kyllingkjøttdeig. Jeg er en ganske kresen person, så synes generelt alt rått kjøtt er ekkelt, skal mao ikke så mye til før jeg synes noe lukter vondt (eller melken er sur, for den sags skyld).

I dag skulle vi steke kyllingkjøttdeig, og jeg synes den luktet surt. Brakk meg nesten når jeg luktet nærmere på den. Sa jeg ikke ville spise den, så vi endte med å kaste den. Gikk ut på dato i går, men har ligget kaldt hele tiden.

Samtidig så vet jeg jo at det ofte lukter litt rart når man åpner pakken.

Hvordan vet man forskjellen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man brekker seg spiser ikke jeg den. Det lukter ofte ille, men lukter det direkte råttent er det vel greiest å ligge unna.

Gjest WildRider
Skrevet

Jeg syns også kyllingkjøttdeigen lukter litt rart, men her om dagen opplevde jeg det samme som deg, stekte kjøttet og syns det luktet litt ekkelt, og jeg er ikke akkurat så veldig ømfintelig.. Da jeg hadde stekt det ferdig luktet det så fælt at jeg trodde jeg skulle kaste opp, jeg kastet det jeg også. Lurer på hva det kommer av, jeg og. :klø:

Skrevet
Når man brekker seg spiser ikke jeg den. Det lukter ofte ille, men lukter det direkte råttent er det vel greiest å ligge unna.

Det som gjør det så vanskelig å avgjøre er jo at jeg er så fisefin at jeg lett brekker meg av slikt, selv om andre ikke gjør det. Mannen syntes også det luktet surt, men sa at "det gjør det jo alltid".

Skrevet

Jeg er også kjempekresen på lukter .. og kjenner rett som det er at kyllingfilet og kjøttdeig av kylling lukter vondt med en gang jeg åpner pakken. Som regel gir lukten seg når jeg lar den ligge litt åpen .. så jeg venter en liten stund og ser om ikke lukten avtar - i såfall bruker jeg den lett.

MEN - jeg har vært med på å kaste kyllingfileer som har luktet så grusomt at hele kjøkkenet stinket .. måtte pakke de inn i flere poser før jeg kastet dem i bosset. Dette var en påske så jeg kunne ikke la den ligge til over påske og returnere dem til butikken .. Men jeg sendte mail til Prior og forklarte det hele - fikk da hyggelig mail tilbake med beskjed om at jeg skulle gå tilbake til butikken og ta med meg kyllingprodukter for et visst antall kroner .. Jeg var kjempefornøyd etterpå - selvom hele påskemiddagen ble ødelagt :)

Gjest Ludovie
Skrevet

Jeg er generelt veldig lite pysete når det gjelder utløpsdato og "gammel" mat, men akkurat når det gjelder kyllingkjøtt er jeg veldig skeptisk og vanskelig. Jeg ville aldri spist kylling som ikke luktet forholdsvis nøytralt.

(Men det er også viktig å huske (som du jo selv sier) at det kan lukte vondt idet man åpner pakken uten at det trenger å bety noe.) Allikevel - jeg tror jeg ville reagert omtrent sånn som deg. :) Det er dessuten sikkert og visst at stekt/kokt kylling ikke skal lukte vondt.

Skrevet
Det er dessuten sikkert og visst at stekt/kokt kylling ikke skal lukte vondt.

Så langt kom vi ikke....

Skrevet

Jeg lukter meg fram til det meste og kaster ut ifra det...

Skrevet

Kyllingkjøttdeig, og kyllingkjøtt generelt, er veldig følsom på holdbarhetsdatoen. Det er iallefall min erfaring. Man burde aldri bruke kylling som er nært opptil utløpsdato eller utgått på dato. Jeg har opplevd kyllingkjøttdeig som stinket både før og etter steking. Og den var ikke utgått på dato. Den middagen klarte jeg ikke å spise. Jeg synes nok at holdbarhetsdatoen for kylling generelt er for lang. Det stinker garantert av kylling etter bare noen dager i kjøleskapet.

Skrevet

Jeg er tidvis "hysterisk" på dato og lukter. Og spes ang kylling (etter en salmonellainfeksjon). Men når det er sagt har jeg lært meg at jeg skal åpne pakken- og la den ligge til lufting en stund før jeg lukter. Vet ikke om det stemmer- men innbilder meg at pakkene med forex kjøttdeig/ kyllingkjøttdeig er tilsatt gasser for å bevare farge og øke varighet.

Skrevet
Jeg er tidvis "hysterisk" på dato og lukter. Og spes ang kylling (etter en salmonellainfeksjon). Men når det er sagt har jeg lært meg at jeg skal åpne pakken- og la den ligge til lufting en stund før jeg lukter. Vet ikke om det stemmer- men innbilder meg at pakkene med forex kjøttdeig/ kyllingkjøttdeig er tilsatt gasser for å bevare farge og øke varighet.

Det stemmer. Pakkegassene lukter ofte jævlig med en gang du åper pakken, men disse forsvinner etter en stund. Er produktet ødelagt, vil lukten vedvare etter "lufting".

Skrevet

Jeg er veldig nøye på dårlig lukt, men jeg blir ikke kvalm. Føler meg igrunn tryggere på rått kjøtt enn noe tilberedt, gudene vet hva som er i det.. Men, råd fra meg:

Iblant er jeg litt i tvil, er denne kyllingfileten bra eller dårlig? Da skjærer jeg av en liten bit, og så steker jeg den. En gang så fikk kyllingen en helt sær konsistens, da kasta jeg bare alt uten å smake på . Kan ikke ha vært bra. Ellers så steker jeg biten ferdig, og smaker. Smaker det ok, spise. Smaker det usikkert, kast med engang.

Og kyllingkjøttdeig smaker og lukter vel søppel uansett synes jeg.. prøvd en gang. aldri mer. Og det var en ganske "fersk" pakke, lenge før datoen osv.

Er sant det med at kylling tåler veldig lite. Jeg ble dårlig engang av det. Min far sa at jeg ikke burde åpne økonomipakningen (kjøper ofte sånne fra prior eller den stolte hane, sånne ferske fileter), og så legge pakken/alle filetene i en pose og ha i kjøleskapet. Posen var jo lukket hele tida osv, men han sa at så fort de var åpnet, så var det gjort. Men heller fryse ned en eller to i hver pose, og så tine samme dag. Så etter det har jeg fryst hver filet i hver sin pose samme dag jeg kjøper eska, og da holder de jo ei stund. Men husker jeg ikke når jeg la dem i frysen, så steker jeg en bit først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...