Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2008 #1 Skrevet 3. desember 2008 Har en tung tid bak meg, sliter.. har oppsøkt psykolog, venter på å komme til, kommer av livsbelastninger, bekymrer meg mye. Hvordan kan jeg hjelpe meg selv?
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2008 #2 Skrevet 3. desember 2008 Lytt til deg selv. Hør på hva magefølelsen, kroppen og følelsene dine sier. Hvis du f.eks føler deg sliten, så skal du hvile deg (selv om du føler du burde gjort noe annet). Gjør ting som gir deg glede og ro. Våg å være litt "egoistisk", og lær deg å nyte det. Snakk om problemene dine med en du vet er flink til å lytte. Eller skriv om dem, på nettet eller i en dagbok, dersom du heller vil det. Vær snill mot deg selv, rett og slett.
Fakse Skrevet 3. desember 2008 #3 Skrevet 3. desember 2008 Fysisk aktivitet har dokumentert positiv effekt på den psykiske helsa (så vel som den fysiske forsåvidt), det får kroppen til å frigjøre "naturlige lykkepiller" så og si. Om du klarer det vil det utvilsomt være bra å finne en aktivitet som du kan gjøre jevnlig (gjerne daglig) og som du trives sånn nogenlunde bra med. Det er lett å henfalle til sofaen, spesielt når man er lang nede og kjenner seg tom, så det kan være vanskelig å komme i gang. Men om du klarer det er jeg sikker på at det er verd det
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2008 #4 Skrevet 3. desember 2008 Tusen takk for svar, følger råd jeg får..nekter å gi opp! Rart hvordan andre mennesker kan ødelegge så mye for en..
Gjest I. Skrevet 3. desember 2008 #5 Skrevet 3. desember 2008 Skaff en eller flere såkalte selvhjelpsbøker. Ikke pop-psychology bøker men noe skrevet av fagfolk. Kikk på biblioteket. F.eks. denne: Sjef i eget liv Å lese bøker som dette kan ha en veldig lindrende effekt frem til du kommer igang med samtaler hos psykolog. Du trenger ikke sette helbredelsesprosessen på vent inntil du begynner hos psykolog. Jo mer du forstår selv og jo raskere du tar fatt på det som skal bli resten av ditt liv, på dine premisser, jo bedre. Hell og lykke
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2008 #6 Skrevet 3. desember 2008 Skaff en eller flere såkalte selvhjelpsbøker. Ikke pop-psychology bøker men noe skrevet av fagfolk. Kikk på biblioteket. F.eks. denne: Sjef i eget liv Å lese bøker som dette kan ha en veldig lindrende effekt frem til du kommer igang med samtaler hos psykolog. Du trenger ikke sette helbredelsesprosessen på vent inntil du begynner hos psykolog. Jo mer du forstår selv og jo raskere du tar fatt på det som skal bli resten av ditt liv, på dine premisser, jo bedre. Hell og lykke Takk.
Gjest Stjernedryss Skrevet 3. desember 2008 #7 Skrevet 3. desember 2008 Har en tung tid bak meg, sliter.. har oppsøkt psykolog, venter på å komme til, kommer av livsbelastninger, bekymrer meg mye. Hvordan kan jeg hjelpe meg selv? Det er bra du har oppsøkt psykolog og får hjelp. Mulig tipset mitt høres litt dumt ut, men for meg hjelper i hvertfall omega3. Jeg tar3 eskimo3 kapsler hver dag, og får faktisk en nedtur om jeg glemmer de noen dager. Kan selvsagt ha en dårlig dag selv om jeg tar de, men jeg får en merkbar virkning.
Fluffie Skrevet 3. desember 2008 #8 Skrevet 3. desember 2008 Det er viktig aa gjoere ting som gjoer en glad og som loefter humoeret. Samt aa 'tvinge' seg selv til aa tenke paa noe positivt som faar deg til aa smile. Det funker i alle fall paa meg naar jeg er i vanskelige perioder, spesielt naar det verste er over og jeg begynner aa se lyset i enden av tunnelen.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2008 #9 Skrevet 3. desember 2008 http://www.norli.no/NORLI_HTML/ibeCCtpItmD...sp?item=2766794 Denne boken alternativt boken om depresjon på samme side er virkelig gode selvhjelpsbøker skrevet av fagfolk. Fysisk trening er glimrende for psyken. Yoga er spesielt bra for psyken. Du kan også lære deg å meditere noe som er vist i en rekke studier å ha dramatisk positiv effekt på psyken: http://acem.no/ http://www.basicmindfulness.org/ Du kan også gå på et latterkurs
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2008 #11 Skrevet 4. desember 2008 http://rettfram.wordpress.com/ under psykisk helse ligger et par tekster du kan lese. Dette har jeg måttet gjøre.
Mixelite Skrevet 4. desember 2008 #12 Skrevet 4. desember 2008 Spis sunt og godt( - Og da mener jeg ikke nødvendigvis gluten og melk. Det blir _vi_ syke av). -men få i deg nok proteiner, vitaminer og fettsyrer.
Gjest nsdktyj Skrevet 4. desember 2008 #13 Skrevet 4. desember 2008 faktisk så er omega 3 veldig viktig for mange prosesser i kroppen, og også psykisk. disse tingene er de viktigste: - fysisk aktivitet(dette er ofte obligatorisk ca 3 ganger i uken på psykiatriske behandlingstilbud) - sunt kosthold ( ingen junkfood) - minst mulig lettbrus o.l(det er nemlig påvist å øke depresjoner) - sunt søvnmønster, mellom 7-8 timer. ellers har faktisk johannesurt vist seg å ha minst like god effekt som antidepressiva, så det skader ikke å prøve dette. generelt må du gjøre lystbetonte ting, og pleie deg selv både fysisk og psykisk. siden andre har brutt deg ned må du være flink til å ta vare på deg selv:=) lykke til!!
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2008 #14 Skrevet 4. desember 2008 ellers har faktisk johannesurt vist seg å ha minst like god effekt som antidepressiva, så det skader ikke å prøve dette. En sannhet med modifikasjoner. Johannesurt kan ha bivirkninger i form av magebesvær, økt alkoholfølsomhet, hodepine, kvalme, og ikke minst lysømfindelighet. Men det skumleste er at det påvirker ekstremt mange medisiner, inkludert hormonprevensjon. Men du har rett i at det hjelper mange, og jeg er sterkt usikker på om jeg hadde vært i live i dag om jeg ikke hadde begynt på det. Helsen min hadde iverfall vært betydelig dårligere. Har hatt et opphold nå på en god stund, men kommer sannsynligvis til å begynne på nytt om ikke så lenge.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2008 #15 Skrevet 4. desember 2008 alkohol, og faktisk også kaffe og nikotin kan forverre psykiske problemer.
punkyB Skrevet 4. desember 2008 #16 Skrevet 4. desember 2008 Tusen takk for svar, følger råd jeg får..nekter å gi opp! Rart hvordan andre mennesker kan ødelegge så mye for en.. Hvis det er andre mennesker som er årsaken til hvordan du har det nå bør du kanskje vurdere å kutte kontakten med disse folkene - eller hvertfall prøve å unngå å la dem trykke deg ned.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå