Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2008 #1 Skrevet 3. desember 2008 Hva må til for å ta med hunden sin til utlandet(Spania)? Tenker antakeligvis på å dra når hunden er 3 mnd gammel. Er dette mulig? Har nemlig familie som bor i Spania, og de vil gjerne ha en hund fra norge fra noen oppdrettere de vet om her. Har lyst å gi dem en hund i julegave (for en gang i fremtiden), men tenkte jeg først ville finne ut av hvordan det er med å ta med hunden sin til utlandet først, slik at jeg vet det meste om det! Prøvd å google litt, men ble ikke så mye smartere av det.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2008 #2 Skrevet 3. desember 2008 Snakk med mattilsynet om det, det er de som har ansvaret for import og eksport av dyr. Nr er 06040.
Frey Skrevet 3. desember 2008 #3 Skrevet 3. desember 2008 Såvidt jeg vet: Valpen må være chippet, ha alle vanlige valpevaksiner, rabiesvaksine og pass. Ang rabiesen så må kun vaksinen være tatt, blodprøven trenger ikke å ha vært tatt. Men - selv om de kunne tenkt seg hund fra xxxx så kan det jo hende de ønsker å plukke ut valpen selv, så må det sikkert tilpasses når de kan ta imot valp. Så sjekk på forhånd før du gjør noen avtaler
spezitas Skrevet 3. desember 2008 #4 Skrevet 3. desember 2008 tredjelandslisten til mattilsynet ble nettopp endret nå i oktober. Det var funnet et tilfelle av rabies, og derfor er innførsel fra Spania og Frankrike til Norge trukket fra listen av godkjente land. Tar du hvalpen med deg til Spania, er det lite trolig du får den med deg tilbake igjen. Tror dette var en prøveordning som gjaldt 6 mnd. Tyskland, som tidligere ikke har stått på denne listen, ble imidlertidig godkjent for innførsel av hund og katt under 3 mnd til Norge.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2008 #5 Skrevet 3. desember 2008 tredjelandslisten til mattilsynet ble nettopp endret nå i oktober. Det var funnet et tilfelle av rabies, og derfor er innførsel fra Spania og Frankrike til Norge trukket fra listen av godkjente land. Tar du hvalpen med deg til Spania, er det lite trolig du får den med deg tilbake igjen. Tror dette var en prøveordning som gjaldt 6 mnd. Tyskland, som tidligere ikke har stått på denne listen, ble imidlertidig godkjent for innførsel av hund og katt under 3 mnd til Norge. Absolutt noe å tenke på. Jeg hadde ikke villet utsette en valp for dette heller jeg da, men det er kanskje bare meg som er litt rar:) Det finnes jo mer enn nok hunder av alle slags raser i Spania. Med mindre det er snakk om NEG, da:)
Frey Skrevet 3. desember 2008 #6 Skrevet 3. desember 2008 Kjære vene, det importeres/eksporteres hunder til og fra de fleste land i verden av forskjellige årsaker. For en normalt godt skrudd sammen valp er ikke en slik reise noe problem. Og hva har Mattilsynet i Norge med innførsel av dyr til Spania og gjøre? Ts: sjekk EU sine regler. Jeg mener de er slik jeg har skrevet over. Glemte å føre opp ormekuren som er obligatorisk forresten (etter ankomst nytt land hos vetrinær).
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2008 #7 Skrevet 3. desember 2008 Kjære vene, det importeres/eksporteres hunder til og fra de fleste land i verden av forskjellige årsaker. For en normalt godt skrudd sammen valp er ikke en slik reise noe problem. Og hva har Mattilsynet i Norge med innførsel av dyr til Spania og gjøre? Ts: sjekk EU sine regler. Jeg mener de er slik jeg har skrevet over. Glemte å føre opp ormekuren som er obligatorisk forresten (etter ankomst nytt land hos vetrinær). Ja, men det er jo ikke dermed sagt at det er riktig. Du skulle bare visst hvor mange valper som dør eller blir alvorlig syke av useriøs import, det j..... mange! En reise til Spania er lang for en hund, og man risiker at man drar med seg sykdommer til landet som ikke finnes fra før. Og dermed utsetter andre hunder for smitte. Sitat fra Mattilsynets side ang import/eksport av sportsog kjæledyr: "Samhandel innen EU/EØS med levende dyr og visse animalske produkter, samt import av levende dyr, matvarer og andre animalske produkter fra tredjeland (land utenfor EU/EØS-området) registreres i en felles EU-database kalt TRACES (TRAde Control and Expert System). Ved samhandel med levende dyr og visse animalske produkter vil første del av helsesertifikatet kunne utfylles i TRACES og deretter sendes elektronisk til Mattilsynet for godkjenning. Dette skal gjøres når Norge er avsenderland. Når Norge er mottakerland, er det tilstrekkelig å sende importmelding i Matilda VAM." TS kan selvføllgelig ta kontakt med tilsvarende organ i Spania, men det er lettere å høre med Mattilsynet. i det minste kan de fortelle deg hvilken instans i Spania du skal kontakte.
spezitas Skrevet 3. desember 2008 #8 Skrevet 3. desember 2008 Men i all verden sier jeg også... jeg endret innlegget mitt rett etter at jeg hadde skrevet det, for jeg så at innlegget dreide seg om en permanent eksport og ikke en ferie hvor hunden skulle tilbake igjen...hvor det endrede innlegget mitt er blitt av, er et mysterium...hihi Når jeg leser det forrige innlegget mitt slik det står nå, skjønner jeg at det ser litt rart ut. Jeg skrev også om denne eccinoccoccus (alt for mange c'er) tabletten som skal gis av veterinær senest 7 dager etter innførsel, men gjelder dette til alle land? (Det gjelder iallefall ved innførsel her til Norge)
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2008 #9 Skrevet 3. desember 2008 Men i all verden sier jeg også... jeg endret innlegget mitt rett etter at jeg hadde skrevet det, for jeg så at innlegget dreide seg om en permanent eksport og ikke en ferie hvor hunden skulle tilbake igjen...hvor det endrede innlegget mitt er blitt av, er et mysterium...hihi Når jeg leser det forrige innlegget mitt slik det står nå, skjønner jeg at det ser litt rart ut. Jeg skrev også om denne eccinoccoccus (alt for mange c'er) tabletten som skal gis av veterinær senest 7 dager etter innførsel, men gjelder dette til alle land? (Det gjelder iallefall ved innførsel her til Norge) Ang prazikvantelbehandling ved innreise til Spania så vet jeg ikke hva de krever. Men, det finnes ekinokokker i Spania, så det er ikke sikkert de krever det.
Frey Skrevet 3. desember 2008 #10 Skrevet 3. desember 2008 Man kan ta utgangspunkt i reglene for innførsel til Danmark - for dette er regulert av EU og ikke det enkelte landet innen EU. Og at man sjekker grundig forsendelsesrutiner er jo en selvfølge, men siden dette er snakk om en valp så kan de ofte bringes med i kabinen på flyet (såfremt det ikke er en veldig stor rase).
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2008 #11 Skrevet 3. desember 2008 Man kan ta utgangspunkt i reglene for innførsel til Danmark - for dette er regulert av EU og ikke det enkelte landet innen EU. Og at man sjekker grundig forsendelsesrutiner er jo en selvfølge, men siden dette er snakk om en valp så kan de ofte bringes med i kabinen på flyet (såfremt det ikke er en veldig stor rase). Dette stemmer ikke helt. Storbritannia har f eks egne regler mht import i forhold til andre land.
Frey Skrevet 3. desember 2008 #12 Skrevet 3. desember 2008 Det vet jeg, men de britiske øyer er vel de eneste såvidt jeg vet. Correct me if I'm wrong, men Spania skal vel ha de samme reglene som Danmark.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2008 #13 Skrevet 3. desember 2008 Det vet jeg, men de britiske øyer er vel de eneste såvidt jeg vet. Correct me if I'm wrong, men Spania skal vel ha de samme reglene som Danmark. det vet jeg ikke, men det gjør Mattlsynet. Når en valp skal importeres til Norge må den ha oppdrettersertifikat skrevet på et spesielt skjema fra Mattilsynet. Det kan jo være den må han noe lignende til spanske myndigheter også?
Frey Skrevet 3. desember 2008 #14 Skrevet 3. desember 2008 Du har større tiltro til Mattilsynet enn jeg..
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 4. desember 2008 #15 Skrevet 4. desember 2008 Du har større tiltro til Mattilsynet enn jeg.. Det er jo ingen andre som kan svare på dette med sikkerhet, ettersom MT sitter på myndigheten. Jeg har ingen negative opplevelser med MT, de har alltid vært behjelpelige og hyggelige når jeg har hatt kontakt med dem.
onyx Skrevet 4. desember 2008 #16 Skrevet 4. desember 2008 Jeg har ingen negative erfaringer med mattilsynet jeg heller, men de kan ikke svare på hvilken lover og regler som gjelder import til andre land enn Norge. Trådstarter bør ta kontakt med spanske myndigheter for å sjekke hvilken regler som gjelder for import til Spania.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2008 #17 Skrevet 4. desember 2008 Kjære vene, det importeres/eksporteres hunder til og fra de fleste land i verden av forskjellige årsaker. For en normalt godt skrudd sammen valp er ikke en slik reise noe problem. Dette synes jeg er flåsete. Selvom det hele tiden eksporteres/importeres valper så er ikke dette det samme som at valper har godt av det. Ikke en gang de som er "godt skrudd sammen". Det er gode grunner til at de fleste seriøse oppdrettere nekter å sende sine valper som frakt! Da er det langt bedre å sende en unghund/voksen hund. Du er ikke verdens mester selvom du liker å leke det Frey.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 4. desember 2008 #18 Skrevet 4. desember 2008 Jeg har ingen negative erfaringer med mattilsynet jeg heller, men de kan ikke svare på hvilken lover og regler som gjelder import til andre land enn Norge. Trådstarter bør ta kontakt med spanske myndigheter for å sjekke hvilken regler som gjelder for import til Spania. Jo da, det gjør de. Jeg har selv tatt kontakt med dem ang eksport av hest. Det er ikke de samme regelene som gjelder for hund, men jeg er sikker på at de er behjelpelige med det også. Det er lettere å høre med Mattilsynet enn å kontakte de spanske myndighetene direkte, med mindre man er har god kjennskap til Spania, og vet hvilken instans man skal kontakte og hvordan ting fungerer der.
Frey Skrevet 4. desember 2008 #19 Skrevet 4. desember 2008 Det er jo ingen andre som kan svare på dette med sikkerhet, ettersom MT sitter på myndigheten. Jeg har ingen negative opplevelser med MT, de har alltid vært behjelpelige og hyggelige når jeg har hatt kontakt med dem. Men Mattilsynet her har da vel ikke store myndigheten i Spania har de vel? Og det er vel der som med de fleste andre steder at det avhenger hvem du treffer på hvor behjelpelige og hyggelige de er..
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2008 #20 Skrevet 4. desember 2008 Men Mattilsynet her har da vel ikke store myndigheten i Spania har de vel? Og det er vel der som med de fleste andre steder at det avhenger hvem du treffer på hvor behjelpelige og hyggelige de er.. Nei, men de vet hvilke regler som gjelder for eksport av kjæledyr til utlandet! Som jeg skrev tidligere i denne tråden, så krever Mattilsynet en oppdrettererklæring på valper under 3 mnd som importeres fra utlandet. Den skal da fylles ut av valpens oppdretter i opprinnelseslandet, på et skjema som Mattilsynet har laget. Det kan jo hende Spania krever noe ligenende, og da er Mattilsynet den rette instans å spørre. (Er det så vanskelig å godta det, eller er det et prinsipp noen har om at Mattilsynet skal man iallfall ikke spørre?)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå