Gå til innhold

Hvordan begrense kvalme etter narkose?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest - mia
Skrevet

Jeg skal snart ha en operasjon hvor jeg kommer til å få narkose. Har aldri hatt narkose før så vet ikke hvordan jeg reagerer på det. Lurer derfor på om det finnes noen måte å begrense uvelheten og kvalmheten som kanskje kommer når man våkner - noen som har erfaring? Er det f.eks. noe man kan spise/drikke når man våkner som begrenser plagene?

Ser også for meg et problem med tanke på å måtte faste før operasjon. Jeg blir uvel hvis jeg ikke får spist regelmessig. Her finnes vel ikke så mange rådene siden ikke NOE kan spises eller drikkes....??

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg skal snart ha en operasjon hvor jeg kommer til å få narkose. Har aldri hatt narkose før så vet ikke hvordan jeg reagerer på det. Lurer derfor på om det finnes noen måte å begrense uvelheten og kvalmheten som kanskje kommer når man våkner - noen som har erfaring? Er det f.eks. noe man kan spise/drikke når man våkner som begrenser plagene?

Ser også for meg et problem med tanke på å måtte faste før operasjon. Jeg blir uvel hvis jeg ikke får spist regelmessig. Her finnes vel ikke så mange rådene siden ikke NOE kan spises eller drikkes....??

Jeg har fått narkose 2 ganger.

!. gangen var jeg ikke kvalm i det hele tatt når jeg våknet.

2. gangen kjente jeg i halsvime når jeg holdt på å våkne at jeg var kvalm.

Jeg vet ikke hvor de var de som skulle observere meg, men jeg fikk nå signalisert på et vis at jeg var kvalm, og jeg fikk en sprøyte som gjorde at jeg sovnet igjen, og kvalmen gikk bort.

Det er folk rundt deg når du våkner som skal passepådeg,så det går så bra så!

Dessuten er det ikke sikkert du reagerer engang, så ingen vits å tenke på det.

Fasting er fasting, så da er et ingen ting du kan spise eller drikke.

Lykke til!

Gjest sykepleier
Skrevet

HEi!

Jeg er sykepleier på en kirurgisk avdeling..... og det viktigste du kan gjøre etter operasjonen, er å SI IFRA til pleierne dersom du er kvalm!! Det finnes masse gode kvalmestillende medikamenter som du kan få intravenøst. Smerte er også en vanlig årsak til kvalme, så si også fra dersom du har vondt!!! Det er mye man kan gjøre for å hjelpe deg :) Men vi er ikke tankelesere... SI IFRA!§

Når det gjelder faste, så kan du vanligvis drikke inntil 2 timer før operasjonen, og du kan få intravenøs væske tilsatt sukker/næring, slik at du ikke blir tom for energi. Men man faster jo bare for mat fra midnatt, og da skal du jo helst sove uansett.....

LYKKE TIL!! :)

Gjest Gjest Mia
Skrevet

Tusen takk! Er dagkirurgi og grunnen til at jeg er litt redd for å bli for kvalm er fordi jeg må ta tog hjem samme dagen. Men kanskje har de noe jeg kan få etterpå - spurte på Apoteket i dag, men de hadde ikke noe.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Fikk narkose i høst ved operasjon, var liten operasjon. Da jeg hadde vært på do senere på kvelden så spydde jeg da jeg kom til sengen igjen, men tror det var pga jeg hadde mistet en del blod og hadde fått dårligere sirkulasjon.

Jeg var jo ikke kvalm i det hele tatt hvis jeg lå stille i sengen. Men var veldig sulten husker jeg.Så kanskje bra at man får spist bittelitt. Det fins kvalmestillende piller du kan få på sykehuset.

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg syns faktisk Cola hjelper mot kvalme, helst bør kullsyren være utrørt. Jeg syns også at oksygen hjelper, men hvis det er dagkirurgi så er vel ikke det så aktuelt.

Men som sykepleieren sier over her - det er viktig å si i fra, de kan hjelpe deg på sykehuset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...