Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann. Jeg kom over en tråd der jeg leste at man får 12 poeng etter å ha fullført en bachelorgrad...stemmer det?

Så det med alderspoeng..kan man legge til de i tillegg til 12 poeng??

Jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal gjøre med meg selv. På ungdomsskolen var jeg en stjerneelev med bare 5'ere og 6'ere, og på vgs raknet det hele.. jeg mistet rett og slett motivasjonen og alt bare gikk nedover og nedover. Jeg utviklet en spiseforstyrrelse for nærmere to år siden og går nå til behandling hos fastlege og skal deretter på "rehab" på poliklinikk.

Alt dette har fått meg til å tenke, og jeg tenker tilbake på den tiden jeg faktisk var pliktoppfyllende og arbeidsvillig. Jeg husker da jeg var 10-11 år gammel, at jeg ville bli lege, eller psykolog. Jeg har nå tenkt grundig gjennom hva jeg vil studere og jeg har alltid vært opptatt av naturfag og legeyrket generelt. Jeg vet at jeg har mye å gi av meg selv, og at jeg har en god evne til å kommunisere med folk.

Problemet er at jeg er helt grønn når det kommer til matematikk, kjemi, og fysikk. Iallefall var det tungt på vgs. Jeg tok kun matematikk første året og fikk 3 som avgangskarakter, samt 2 på eksamen.

Videregående ble en vond tid for meg, der alt bare gikk totalt til h..følelsesmessig og karaktermessig. Jeg gikk ned 3 karakterer i flere fag og det gjorde at jeg mistet motivasjonen helt. Jeg følte meg håpløs, men nå har jeg på en måte lagt det hele bak meg og ser frem til en ny, frisk start. Har på en måte gått opp et lys for meg kan man si.

Nå har det seg slik, at jeg har veldig lyst til å ta opp vgs fag for å forbedre mine karakterer til å komme inn på medisinstudiet. Men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre.

Planlegger å snakke med en studieveileder, men er redd for å bli møtt med latter..jeg har jo bare 43 konkurransepoeng når man ser bort ifra de mulige poengene jeg kan hente inn ved å fullføre bachelorgraden samt alderspoeng.

Noen som er i eller har vært i samme situasjon??

Finnes det muligheter for å studere medisin i utlandet som er godkjent? Eventulelt, hvordan er kravene for å komme inn der i forhold til norske universiteter?

Koste hva det koste vil, jeg skal klare det.

Er ny her forresten, så vær snill med meg (:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Heisann. Jeg kom over en tråd der jeg leste at man får 12 poeng etter å ha fullført en bachelorgrad...stemmer det?

Så det med alderspoeng..kan man legge til de i tillegg til 12 poeng??

Du får ikke 12 poeng. Du ville fått 3 poeng hvis du søkte i år, og 2 poeng fra neste år av. Dette er dersom du ikke har tatt førstegangstjenesten eller ikke har vært på folkehøyskole.

Disse poengene er ikke i samme kvote som alderspoengene, så alderspoengene kommer i tillegg til disse 2 poengene.

Skrevet
Du får ikke 12 poeng. Du ville fått 3 poeng hvis du søkte i år, og 2 poeng fra neste år av. Dette er dersom du ikke har tatt førstegangstjenesten eller ikke har vært på folkehøyskole.

Disse poengene er ikke i samme kvote som alderspoengene, så alderspoengene kommer i tillegg til disse 2 poengene.

Okei..men jeg søkte meg inn på bachelorgraden i fjor? Jeg måtte hoppe av en eksamen pga. sykdom og fikk omgjort en del av lånet til stipend grunnet dette.

Jeg leste at en bachelor i statsvitenskap gjorde at man fikk 12 poeng?

Nå skjønner jeg ingenting.. =/

Skrevet

På medisinstudiet kunne man nok få 12 poeng for en bachelorgrad før, men ikke med de nye reglene om jeg husker rett. På samordnaopptak.no kan du lese alt om poengberegning.

Skrevet
På medisinstudiet kunne man nok få 12 poeng for en bachelorgrad før, men ikke med de nye reglene om jeg husker rett. På samordnaopptak.no kan du lese alt om poengberegning.

aha...typisk det da =(

takk for hjelpen (:

Skrevet

Vet at du kan ta medisinutdanning i andre land og få den godkjent her. Polen og Ungarn er aktuelle land, tror Polen er litt mer seriøst. Her kan du lese mer om medisinutdanning i Polen. Dersom du vil ta opp fag er det ingen som kommer til å le av deg :) Bjørknes kan hjelpe deg, selv om det er svindyrt, eller så kan du gå grunnstudium på et universitet her i norge for å få grunnlaget du trenger for å starte på medisin i utlandet(og det er jo gratis :) )

Skrevet
Vet at du kan ta medisinutdanning i andre land og få den godkjent her. Polen og Ungarn er aktuelle land, tror Polen er litt mer seriøst. Her kan du lese mer om medisinutdanning i Polen. Dersom du vil ta opp fag er det ingen som kommer til å le av deg :) Bjørknes kan hjelpe deg, selv om det er svindyrt, eller så kan du gå grunnstudium på et universitet her i norge for å få grunnlaget du trenger for å starte på medisin i utlandet(og det er jo gratis :) )

oj, tusen takk! det skal jeg sjekke ut (:

Gjest strykebrett
Skrevet

Du sier du er lite flink med realfag, så jeg tenkte jeg skulle muntre deg opp med en liten faktaopplysning. Satt nemlig å leste til eksamen i ledelsesfag i dag, og i boka mi står det at studier viser at selvdisiplin er den store faktoren som avgjør karakterer på skolen, ikke intelligens som mange tror (nå mener jeg absolutt ikke at du er dum altså).

I og med at du sier "jeg SKAL greie det, uansett" så tror jeg nok du greier det uansett :)

Lykke til fra meg!

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med Bjørknes (hvis du bor i Oslo) og be om en rådgivningstime. Da går man gjennom vitnemålet ditt og andre poeng og finner ut hvordan du ligger an, og du får vite hva som er det lureste du kan gjøre for å nå målet ditt. Jeg vil tro at det kan være lurt av deg å søke i utlandet hvis du har et lavt karaktersnitt på vitnemålet ditt, hvis du har mulighet for det. Alternativet er å ta opp mange fag + ta realfag, men det bør du sannsynligvis bruke noen år på, siden du vil trenge 6'ere i de fleste fag. Så hvis du vil raskt i gang med legeutdannelsen, kan det være smart å tenke utlandet. En ting du imidlertid skal være klar over (etter det jeg har hørt) er at utdannelsen i land som Pole og Ungarn kan være en del "hardere" enn i Norge, flere stryker og må ta opp igjen eksamener. Man kan si at mens man i Norge har "utsilingen" før studiet, i og med at du må jobbe hardt for å komme inn, er det i mange land en utsiling i løpet av studiet, og bare de flinkeste og de som jobber hardest kommer gjennom studiet. Kombinert med den påkjennelsen det kan være å bo langt hjemmefra og i et land der man ikke snakker språket, kan det være en tøff opplevelse å studere medisin i utlandet. Så jeg vil råde deg til å bruke tiden mens du tar opp fag/forbereder deg på opptaksprøve til medisinstudiet i utlandet, at du også følger opp behandlingen av spiseforstyrrelsen din og evt. andre problemer du måtte ha.

Men Bjørknes har (hadde i hvert fall da jeg gikk der for 5 år siden) en del peiling på medisinstudiet i land som Polen og Ungarn, og kan hjelpe deg i forhold til dette. Undervisningen på Bjørknes er dyr, men jeg var veldig fornøyd da jeg gikk der. Tipper 90% av de i klassene mine der skulle inn på medisinstudiet, alle var motivert for å gjøre det bra, og derfor var læringsmiljøet også godt (jeg tok bare realfag som jeg manglet fra vgs for å komme inn i Norge, så jeg vet ikke hvordan miljøet var i de andre klassene, men i realfagstimene var det i hvert fall veldig bra). Du kan få støtte fra Lånekassen for å gå der. Det kan også være nyttig før evt. opptaksprøve til studiet i utlandet, da denne ofte omfatter matte, fysikk, kjemi, biologi o.l.

Vil ønske deg lykke til! Hvis du virkelig er motivert for dette, klarer du å komme inn ett eller annet sted. Det er i hvert fall (etter min mening) det mest spennende studiet du kan begynne på :)

Skrevet
Satt nemlig å leste til eksamen i ledelsesfag i dag, og i boka mi står det at studier viser at selvdisiplin er den store faktoren som avgjør karakterer på skolen, ikke intelligens som mange tror.

That's right.

Skrevet
Du sier du er lite flink med realfag, så jeg tenkte jeg skulle muntre deg opp med en liten faktaopplysning. Satt nemlig å leste til eksamen i ledelsesfag i dag, og i boka mi står det at studier viser at selvdisiplin er den store faktoren som avgjør karakterer på skolen, ikke intelligens som mange tror (nå mener jeg absolutt ikke at du er dum altså).

I og med at du sier "jeg SKAL greie det, uansett" så tror jeg nok du greier det uansett :)

Lykke til fra meg!

aha..det er fullt mulig (:

det hjalp iallefall på humøret mitt, takk :D

Skrevet

Lykke til fra meg!

aha..det er fullt mulig (:

det hjalp iallefall på humøret mitt, takk :D

Skrevet

Det var forresten ikke meningen å dobbelposte..internettet mitt er litt ustabilt =/

Skrevet
Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med Bjørknes (hvis du bor i Oslo) og be om en rådgivningstime. Da går man gjennom vitnemålet ditt og andre poeng og finner ut hvordan du ligger an, og du får vite hva som er det lureste du kan gjøre for å nå målet ditt. Jeg vil tro at det kan være lurt av deg å søke i utlandet hvis du har et lavt karaktersnitt på vitnemålet ditt, hvis du har mulighet for det. Alternativet er å ta opp mange fag + ta realfag, men det bør du sannsynligvis bruke noen år på, siden du vil trenge 6'ere i de fleste fag. Så hvis du vil raskt i gang med legeutdannelsen, kan det være smart å tenke utlandet. En ting du imidlertid skal være klar over (etter det jeg har hørt) er at utdannelsen i land som Pole og Ungarn kan være en del "hardere" enn i Norge, flere stryker og må ta opp igjen eksamener. Man kan si at mens man i Norge har "utsilingen" før studiet, i og med at du må jobbe hardt for å komme inn, er det i mange land en utsiling i løpet av studiet, og bare de flinkeste og de som jobber hardest kommer gjennom studiet. Kombinert med den påkjennelsen det kan være å bo langt hjemmefra og i et land der man ikke snakker språket, kan det være en tøff opplevelse å studere medisin i utlandet. Så jeg vil råde deg til å bruke tiden mens du tar opp fag/forbereder deg på opptaksprøve til medisinstudiet i utlandet, at du også følger opp behandlingen av spiseforstyrrelsen din og evt. andre problemer du måtte ha.

Men Bjørknes har (hadde i hvert fall da jeg gikk der for 5 år siden) en del peiling på medisinstudiet i land som Polen og Ungarn, og kan hjelpe deg i forhold til dette. Undervisningen på Bjørknes er dyr, men jeg var veldig fornøyd da jeg gikk der. Tipper 90% av de i klassene mine der skulle inn på medisinstudiet, alle var motivert for å gjøre det bra, og derfor var læringsmiljøet også godt (jeg tok bare realfag som jeg manglet fra vgs for å komme inn i Norge, så jeg vet ikke hvordan miljøet var i de andre klassene, men i realfagstimene var det i hvert fall veldig bra). Du kan få støtte fra Lånekassen for å gå der. Det kan også være nyttig før evt. opptaksprøve til studiet i utlandet, da denne ofte omfatter matte, fysikk, kjemi, biologi o.l.

Vil ønske deg lykke til! Hvis du virkelig er motivert for dette, klarer du å komme inn ett eller annet sted. Det er i hvert fall (etter min mening) det mest spennende studiet du kan begynne på :)

tusen tusen takk :D ahh jeg smilte da jeg leste innlegget ditt! det er så mange jeg kjenner som er skeptiske til at jeg tenker å studere medisin. virker som de alle har gitt opp meg eller ikke har troen på noe jeg virkelig vil realisere.

jeg skal vise de alle at jeg er god for noe.

jeg bor for tiden i trondheim, og er utrolig glad i denne byen, men jeg er villig til å ofre det som ofres må for å komme i mål.

har et søskenbarn som studerer odontologi i Polen, så det er kjekt hvis jeg havner der om et par års tid (:

takker masse for svar :D

studerer du medisin forresten?

• 1 måned senere...
Skrevet

Har du kommet deg videre i planleggingen? Lykke til :)

Lurer på om de av dere her som har gått på Bjørknes kan fortelle litt om klassemiljø og hvordan undervisningen foregår? Er det mest forelesinger fra lærern, eller feks gruppearbeid og muntlige presentasjoner?

Skrevet

Lurer på om de av dere her som har gått på Bjørknes kan fortelle litt om klassemiljø og hvordan undervisningen foregår? Er det mest forelesinger fra lærern, eller feks gruppearbeid og muntlige presentasjoner?

Det er kun forelesninger med gjennomgang av pensum. Vet ikke hvordan der er med feks norsk muntlig og engelsk muntlig. Min erfaring er at klassemiljøet er veldig bra, alle elevene går der fordi de selv vil og er motivert til å lære. Er kjempefornøyd med lærerne mine!

Skrevet

Heisann! Ja faktisk! :) Takk for det :)

Tar et semester nå med "innføring i medisin for ikke-medisinere" ved NTNU, og jeg må si jeg synes det er meget interessant!

Har lest litt på nettet om de to universitetene i Polen (Pomeranian Medical University, Szczecin & Medical University of Bialystok) samt sjekket opp på facebook og det virker som om det er mange norske studenter der, så det er jo en bra ting! Ikke at jeg er avhengig av nordmenn, men det kan jo være greit (:

Ellers er jeg litt usikker på hvordan det nye systemet fungerer (ny reform), siden jeg "tilhører" reform 94... de krever realfag på begge universitetene 2kj, 3kj, 2bi (3bi) og 2fy.. med et snitt på minimum fire. Jobber jeg hardt nok, vil jeg klare det.

Nå skal det sies at den ovennevnte fagsammensetningen er anbefalt, men ikke et krav. Men man må ha realfag for å tilfredsstille kravene. Jeg aner ikke helt hva de krever, men jeg sendte en mail til en kontaktperson på www.medisinutdanning.no så jeg håper de kan svare meg på det...

Regner nesten med at jeg kontakter Sonans for en rådgivningstime i den nærmeste fremtid så jeg blir klar for å begynne med realfagene/forbedringer til høsten, så får jeg konsentrere meg med innføringsfaget i medisin i mellomtiden (:

For tiden arbeider jeg med å komme meg ut av spiseforstyrrelsen, og det i seg selv er en enorm motivasjon. Gleder meg til å komme meg videre her i livet!

Håper dette innlegget gav noen mening..i og med at det er langt ut på natten, hehe :P

Vil bare si at dere er søte alle sammen som hjelper meg og gir meg råd :D

Ønsker dere alt godt i det nye året og alle de kommende år :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...