Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Om du skal søke jobb som journalist er det positivt eller negativt at du har jobbet i Se og Hør?

Vil gjerne vite fra folk i mediebransjen om det er noen her inne..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Om du skal søke jobb som journalist er det positivt eller negativt at du har jobbet i Se og Hør?

Jeg er ikke i mediebransjen, men svarer likevel. Hvorfor skulle det være negativt å ha se&hør på CV? Det må vel være bedre enn ingen erfaring?

Skrevet

Selv om Se&Hør blir sett på som "harry" og alt det der, ville jeg ikke sett på det som negativt i en eventuell jobbsammenheng. All erfaring er jo erfaring. :)

Skrevet

Jeg kjenner et par journalister i Aftenposten. Se og Hør ble tatt opp en gang, de sa at dette var noe de så på som prostitusjon. Videre ville de ikke ta noen som kaller seg journalist og har jobbet i Se og Hør som seriøse.

Mange andre har sikkert ikke problemer med denne erfaringen.

Skrevet

Tror det spørs på hvor du skal søke. Mange VG-journalister og TV2-journalister har bakgrunn i Se&Hør, for eksempel. Andre redaksjoner ser nok mer ned på den type journalistikk Se&Hør representerer.

Søke sommervikariat, altså? ;)

Skrevet

Det vil komme veldig an på bedriften du søker arbeid i. Både bedriftens profil og den personlige meningen til de som avgjør hvem som ansettes.

Jeg har jobbet i to aviser, og jeg vil tippe at i den ene av dem ville erfaring fra se og hør skattes høyt. Du ville blitt tatt imot med flagg og fanfarer. Men i den andre avisen tror jeg de ville vært skeptiske og lurt litt på hva slags "journalistikk" du egentlig er vant til å bedrive. Det er stor forskjell på den ene siden å produsere teorier om hvem som har ligget med hvem og spre sladder man har hørt fra en som kjenner en som vet om en som ... Og på den andre siden å formidle fakta, sjekke kilder, grave i offentlige kilder i stedet for å høre på sladder, ta hensyn til vær-varsom-plakaten osv.

Det kan være lurt å sondere terrenget før du sender en søknad. Finn ut av hva slags bedrift det er du søker hos når det gjelder holdning til se og hør.

Om du tror bedriften kan være skeptisk og du ikke har noen som helst annen erfaring enn se og hør bør du kanskje ta det med på cv'en men med en forklaring i søknaden om at du nå ønsker å drive på med ekte journalistikk.

Det er også forskjell på HVA du har gjort i se og hør. Om du kan vise til litt seriøse (så godt det lar seg gjøre) og gode reportasjer så kan det telle positivt. For all del ikke vis fram artikler basert på rykter og gjetninger!

Skrevet

Tusen takk for svar Gjest!

var veldig informerende.

Jeg er utdannet journalist, men driver fortsatt å studerer litt diverse fag for å få en bredere kompetanse.

Vurderer å søke på jobb som sommervikar hos Se og Hør for å få litt erfaring, men er bare så usikker på om jeg egentlig vil jobbe der i det hele tatt.

Mitt endelige mål er komme meg inn i magasinbransjen, men veien dit er lang føles det som.

Huff, er umulig å få jobb uten erfaring og umulig å få erfaring uten jobb.

Føler jeg står og stanger hodet i en vegg.

Skrevet

Sommervikariat blir noe helt annet. Tviler på at dette blir sett på som negativt. Vi har da alle tatt strøjobber om sommeren under studiet. På den andre siden vil den heller ikke bli vektlagt i særlig positiv rettning, da det blir som en strøjobb. Om du ikke får noen andre tilbud så hadde ikke jeg unngått Se og Hør som sommerjobb. Lykke til!

Skrevet

Jeg jobber ikke i mediebransjen men jeg skulle tro at det i et journalistisk perspektiv er interessant og fint at du har erfaring fra Se og Hør.

Du har jobbet innenfor en spesiell sjanger, og du har kunnskap om og innblikk i de fleste aspekter ved denne sjangeren, etiske og skrivemessige. Dette er verdifull erfaring selv om man søker jobb som journalist i Morgenbladet eller Dagens Næringsliv, spør du meg.

En journalist skal være profesjonell og om du håndterer og har innblikk i ulike sjangre bør det telle positivt. Jeg kan ikke forstå noe annet.

Skrevet
Huff, er umulig å få jobb uten erfaring og umulig å få erfaring uten jobb.

Føler jeg står og stanger hodet i en vegg.

Sånn som arbeidsmarkedet er i dag kan det være lurt å gjøre litt gratisarbeid bare for å ha noen artikler å vise fram.

Og som nevnt over her så er nok ikke en sommerjobb i se og hør så ille. Det gir deg i det minste litt erfaring fra en redaksjon, selv om de jobber veldig annerledes enn de fleste andre magasiner/aviser her i landet. Det hadde nok vært verre om du hadde gjort "karriere" i se og hør først for så å gå inn i en mer seriøs jobb.

Skrevet
Jeg jobber ikke i mediebransjen men jeg skulle tro at det i et journalistisk perspektiv er interessant og fint at du har erfaring fra Se og Hør.

Du har jobbet innenfor en spesiell sjanger, og du har kunnskap om og innblikk i de fleste aspekter ved denne sjangeren, etiske og skrivemessige. Dette er verdifull erfaring selv om man søker jobb som journalist i Morgenbladet eller Dagens Næringsliv, spør du meg.

En journalist skal være profesjonell og om du håndterer og har innblikk i ulike sjangre bør det telle positivt. Jeg kan ikke forstå noe annet.

Mange seriøse medieaktører fnyser av se og hør og vil knapt bli observert ved siden av et stativ med det bladet i butikken. Det kan godt hende man får verdifull erfaring av å jobbe i se og hør, det vet jeg lite om siden jeg aldri har jobbet der selv. Men man skal ikke se bort fra at enkelte redaktører vil nøle med å ta inn en eks-sladrespaltist inn i magasinet sitt/avisa si.

Men på den andre siden så trenger man kanskje ikke å opplyse om sitt lille sidesprang med sladrebladet når man søker på en mer seriøs jobb. Det er hvis man ser sommerjobben kun som verdifull erfaring for seg selv altså. Hvis man vil jobbe i se og hør for å få innpass i annen presse så er det ikke sikkert det lønner seg.

Gjest Gjest_gjesten_*
Skrevet
Mange seriøse medieaktører fnyser av se og hør og vil knapt bli observert ved siden av et stativ med det bladet i butikken. Det kan godt hende man får verdifull erfaring av å jobbe i se og hør, det vet jeg lite om siden jeg aldri har jobbet der selv. Men man skal ikke se bort fra at enkelte redaktører vil nøle med å ta inn en eks-sladrespaltist inn i magasinet sitt/avisa si.

Men på den andre siden så trenger man kanskje ikke å opplyse om sitt lille sidesprang med sladrebladet når man søker på en mer seriøs jobb. Det er hvis man ser sommerjobben kun som verdifull erfaring for seg selv altså. Hvis man vil jobbe i se og hør for å få innpass i annen presse så er det ikke sikkert det lønner seg.

Helt uenig med deg :) Et sommervikariat i se&hør er ikke skadelig for karrieren. Tvertimot kan det bli riktig så lærerikt og fint å ha på CV. Dessuten knytter man kontakter og kommer innenfor et stort mediekonsern (se&hør sitter i samme bygg som KK, henne, cosmopolitan og en rekke andre magasiner).

Det er sant som noen sier her at enkelte redaksjoner ser ned på den typen stoff sladrebladet produserer, men det betyr ikke at de ser ned på den enkeltpersonen som skrev saken. Hvis du er fotograf i buskene utenfor huset til en kjendis kan selvfølgelig være annerledes ;) Men antar du vil jobbe som vanlig journalist der.

Skrevet

Selv har jeg jobbet i radio, avis, med film og med fjernsyn. Og jeg skjønner dilemmaet veldig godt! Personlig har jeg hatt et samarbeid med Gry Jannicke Jarlum. Og dette var noe jeg i begynnelsen slettet fra CV`n.

Men jeg ville ikke ha et gedigent hull i CV`n (fikk mange spørsmål om det), så i senere tid er samarbeidet kommet med på papirene. I CV`n er jeg nå såpass ærlig at jeg skriver at jeg så på samarbeidet som heller useriøst og da heller gikk over til bla, bla,bla. Dette blir tatt vel imot av potensielle arbeidsgivere. Råder deg derfor til å være ærlig.

Det å ha jobbet i Se og Hør trenger ikke nødvendigvis å være negativt. Ting beror på profilen til den mediekanalen du søker jobb i. Sist jeg skulle ha en mediejobb søkte jeg meg til to radiokanaler. Fikk tilslag på den ene jobben. (mye takket være samarbeidet med Gry Jannicke). Mest fordi det passet til lytterprofilen.

Personlig kunne jeg godt tenke meg å ha en Se og Hør journalist i radioen. Journalistene der er tross alt gode til å grave frem agurknyheter og oppsiktsvekkende intervjuobjekter. Men i en seriøs avis, ville jeg ha vært mer skeptisk til deg.

Alikevel må du ikke glemme at avisene er forskjellige. Jeg forguder avisene i Bergen, for der tør journalistene å stikke seg ut. De tillater seg også å være befriende humoristiske (ofte på andres bekostning...). I Bergen ville de nok ha forgudet en Se og Hør journalist (bare for å sette det på spissen). :)

Råd to er da at du gjør deg mest mulig kjent med profilen til mediebedriften der du søker deg jobb. Du er antagelig flink til å skrive. Og alt du da behøver er å tilpasse CV`n slik at den appelerer til bedriften.

Skrevet

Ser dilemmaet, har faktisk vurdert å søke stillingen selv. :) Samtidig tenker jeg at det finnes mye annet, sikrere og ikke minst seriøst der ute.

Skrevet

Takk for svar alle sammen, det hjelper virkelig noe enormt å høre andre sine synspunkter.

Jeg har sendt inn en søknad (mest for moro skyld egentlig) får jeg jobben så kan man jo alltids si nei om det skulle føles helt galt.

Jeg regner med at i disse nedgangstidene så er det mange som søker på samme jobben så har ikke store forhåpninger til å få den, men det er forsøket verdt :sjenert:

Skrevet

Det er greit å huske at de aller aller fleste journalister har gått gradene.

De har ikke startet i Aftenposten, men sikkert skrevet for obskure lokalaviser og magasiner om intetsigende saker.

I så måte trenger ikke Se og Hør være noe dårligere.....som et sted å starte, vel å merke.

Gjest Gjest_anastasia_*
Skrevet

Om drømmen er å komme inn i magasinbransjen i stedet for avis så tror jeg Se&Hør kan være en fin ting. Gjerne bare fordi du kan skape et nettverk og lære deg hvordan redaksjoner arbeider osv.

Men som noen andre her har påpekt så hersker det til en viss grad en slags elitistisk holdning i noen redaksjoner, hvor Se&Hør blir sett på som omtrent den rake motsetningen til det journalistiske ideal. Noe av det viktigste i en redaksjon er at journalistene arbeider innenfor samme normer og rammer når det gjelder etikk, journalistiske mål, kildebruk osv, på den måten kan erfaring fra Se&Hør bli sett på som veldig negativt.

Gjest Gjest_Lilly_*
Skrevet

hvorfor akkuratt se og hør? *grøss*

hva med å sende en søknad og cv til andre representable magasiner og blader, og spøre om de trenger sommer hjelp. noen av de trenger garantert dette.

du som er kvinne i sin beste alder og har samme interesser som evnt leserene for "in-side" og andre moteblader. er jo en helt flust av disse bladene. noen av de må da trenge en dyktig skribent i sin beste alder for nettopp dette. om så det er en sommerjobb, frilanse eller hva det nå måtte være.

og send gjerne med et bilde. da ser de en som er engasjert og et fjes som ikke ser skremmende ut :)

få deg selv til å virke innbydende, og selg deg selv :)

vis at du er en intresagn person som har noe å komme med.

vis at du er et friskt innslag og som er opptatt av medier og evnt mote og brenner for noe.

Skrevet

Hvis dette stemmer, så forteller mer om de enn om trådstarteren...

Isåfall evner ikke de som ansetter å distansere seg til sjangeren og skille mellom arbeidserfaring og personlige holdninger hos den de vurderer som potensielt ansatt.

Det blir som om en kassejobb fra Rema 1000 skal virke negativt for søknad til jobben som politisk rådgiver for FrP. Vel, det gjlør den ikke.

Hvis det uansett er vanskelig/nesten umulig å få jobb i mediebransjen som journalist, skal det ikke være ennå mer umulig med erfaring fra Se og Hør, som forøvrig har god kvalitet innenfor sin sjanger.

Selv om jeg ikke liker danseband, evner jeg å se at enkelte danseband er bra innenfor sin sjanger. Det er hva det handler om, og hvis ikke de som ansetter forstår det, er de uinteressante.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...