hanbto Skrevet 2. desember 2008 #1 Skrevet 2. desember 2008 har dere tips til hvordan man farger ull`? de fargene jeg finner i butikken er ikke ment for ull.. leste et sted at man kunne bruke f.eks. blåbærsaft eller noe? spennende
Mariblom Skrevet 3. desember 2008 #2 Skrevet 3. desember 2008 Plantefarging er supert til ull. Lån en bok om plantefarging på biblioteket
smaksløk Skrevet 3. desember 2008 #3 Skrevet 3. desember 2008 Det er mye forskjellig du kan bruke, men det er viktig å sjekke hvor lysekte fargen blir av det du velger. Ikke den beste årstiden å gjør dette på nå, ettersom det meste finner du ute i naturen Et par eksempel på grønngule farger: - bjørkekvister - revebjeller - lav Skal du ha rød eller blå får du tak i enten cochenille lus på apoteket til flott rød farge, eller en type rot som jeg ikke husker navnet på..krepp rot tror jeg...For blå er detbeste indigo farge du kjøper på apoteket, men dette er jo kjemisk, så mye styr med å passe litt ekstra på.. Men lån ei bok så du er sikker på at de plantene du velger får den beste lysektheten...slik at fargene ikke falmer så lett. Det som er veldig gøy er at du kan mikse så mye du vil. Farge gul først, så blå for å få fin grønn farge f.eks. Godt tips: aldri har mer enn 20 grader forskjell på skyllevann og fargevann, da tover du ulla. Det som er lett å gjøre feil er at når en koker opp ulla med fargen skyller en med kaldt vann...La heller ulla ligge i fargevannet til det er kaldt før du skyller godt. Lykke til:) Plantefarging er kjempe gøy!
Lilith Skrevet 3. desember 2008 #4 Skrevet 3. desember 2008 Nitor skal ha farge til ull, men jeg fant det ikke på ica i dag Leter videre!
Gjest Sativa Skrevet 4. desember 2008 #5 Skrevet 4. desember 2008 mange farger ull med Kool-Aid saft. De finnes i mange flotte farger. Saften selges i USA, og det er sånn pulver som blandes ut med vann. I denne bloggen finner du bilder og forklaring.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå