Gå til innhold

uten prevensjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Den siste tiden har jeg brukt en type prevensjon, og velger nå å slutte på den. Jeg opplever mye mensplager, humørsvinginger og hodepine med denne. Har mensen 2-5 uker av gangen og humøret mitt blir helt forferdelig i perioden før mensen. Vet at det er forstyrrelser i mensenen min pga denne, men tror dere at det kan ha en innvirkning på humøret mitt? Dersom jeg slutter på denne prevensjonen, vil jeg slippe humørsvinginger? Jeg er lei av å proppe i meg hormoner som tuller med kroppen min.

Jeg lurer veldig på om det er noen av dere som kan hjelpe meg med beregninger. Jeg klarer ikke helt å forstå det, trenger det tydeligvis med teskje :) Jeg har valgt å ikke bruke noen form for prevensjon bortsett fra kondom. Kjæresten min syns det er helt ok.

Er det noen som kan forklare meg når det er lettest å bli gravid? Jeg vil da holde meg unna ubeskyttet sex i de dager. Før eller etter mens? Vet at det går ann å bruke ladycomp for å sjekke sikre og usikre dager, har tenkt meg å kjøpe en slik, men ved å bruke en slik kan man vel kanskje også beregne seg til hvilke dager en bør være forsiktig uten å bruke en slik?

Håper noen kan hjelpe!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

midt i syklusen, dvs både før og etter mensen :)

normalt 14 dager etter første mensdag.

men vanskelig å rekne på om man ikke har regelmessig mens.

men husk at småtrollene kan leve der inne i opp til 5 dager da ;)

Skrevet

Sett innom ovusoft.com, fertilityfriend.com og pernille.info? :)

Kan se om jeg finner noen av de trådene som har vært her titt og ofte i perioder også :)

Men, hvor lange menssyklus har du normalt uten piller? (Og en lite apropo, det er stor fare for at det kan ta tid før du kommer i normal rytme igjen desverre...)

Og ja, hormonprevensjon kan gå heftig løs på psyken.

Skrevet
Sett innom ovusoft.com, fertilityfriend.com og pernille.info? :)

Kan se om jeg finner noen av de trådene som har vært her titt og ofte i perioder også :)

Men, hvor lange menssyklus har du normalt uten piller? (Og en lite apropo, det er stor fare for at det kan ta tid før du kommer i normal rytme igjen desverre...)

Og ja, hormonprevensjon kan gå heftig løs på psyken.

Takk for svar!

Ikke sett på de linkene der, så det skal jeg gjøre.

Bruker ikke p-piller, men p-stav. Før p-staven hadde jeg regelmessig mens, siden jeg gikk på p-piller. Har gått på prevensjon så lenge at jeg ikke husker hvordan mensen var før det. Fikk mensen regelmessig med p-pillene før, da var det 2 dagen på sukkerpillene. Etter jeg tok p-staven var jeg mensfri 6 mnd, plutselig fikk jeg mensen en mnd, deretter hopa det seg oppover og nå er alt forstyrret i syklusen min.

Dersom man slutter på p-stav skal man vel i utgangspunktet komme ganske fort tilbake i vanlig rytme har jeg hørt?

Tror du humørsvingingene kan forsvinne dersom jeg slutter på p-staven siden prevensjonen går utover hormonene? Sorry, mange spørsmål, hehe!

Skrevet

Du hadde ikke regelmessig mens på piller, du hadde regelmessige blødninger ;)

Siden det tok såpass lang tid uten blødning (og da også eggløsning) etter du sluttet på pillene fikk du aldri en normal rytme igjen. Og siden du ikke husker hva din normale rytme er så kan dette bli intressant å se. For om du har vært ustabil før du begynte på hormontilskudd, eventuelt har utviklet hormonforstyrrelser, så kan dette i verste fall ta tid.

Skrevet
Du hadde ikke regelmessig mens på piller, du hadde regelmessige blødninger ;)

Siden det tok såpass lang tid uten blødning (og da også eggløsning) etter du sluttet på pillene fikk du aldri en normal rytme igjen. Og siden du ikke husker hva din normale rytme er så kan dette bli intressant å se. For om du har vært ustabil før du begynte på hormontilskudd, eventuelt har utviklet hormonforstyrrelser, så kan dette i verste fall ta tid.

Med mensen eller alt? Hvordan kan jeg få det til å stabilisere seg da?

Skrevet
Med mensen eller alt? Hvordan kan jeg få det til å stabilisere seg da?

Med syklusen (eggløsning og mens). Humøret vil sannsynligvis komme seg ganske kjapt.

Når jeg var i en tilsvarende situasjon hadde jeg ikke behov for stabil syklus hverken fo å få barn eller som prevensjon så jeg bare lot det bero. Fikk første mens 2 år etter siste pille, var såmensfri lenge, og traff tilfeldigvis på en healer ca et halvt år etter. Etter det har det stabilisert seg ganske greit. Mer skolemedisinske løsninger består ofte av nye hormontilskudd for å "sparke ting i gang". Men mange leger vil anbefale at du venter i opptil et år.

Akupunktur osv kan også hjelpe på.

Men du kan ha flaks også, og hoppe rett inn i en stabil og fin rytme.

Skrevet

Du bør ikke ha sex uten prevensjon hvis det er krise at du blir gravid. I teorien er det noe som heter sikre perioder, men ikke i praksis. Dette fordi kroppen ikke er en maskin, og eggløsning kan noen ganger skje på tidspunkter da det i teorien ikke skal skje.

Jeg vil anbefale deg å i det minste skaffe en Ladycomp og følge denne nøyaktig.

Skrevet
Du bør ikke ha sex uten prevensjon hvis det er krise at du blir gravid. I teorien er det noe som heter sikre perioder, men ikke i praksis. Dette fordi kroppen ikke er en maskin, og eggløsning kan noen ganger skje på tidspunkter da det i teorien ikke skal skje.

Jeg vil anbefale deg å i det minste skaffe en Ladycomp og følge denne nøyaktig.

Det er ikke krise om jeg blir gravid, babyer kommer gjerne når de selv vil :) tenker lissom at det kan skje når det skjer, men at i mellomtiden så prøver jeg ikke alt jeg kan på å få barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...