Gå til innhold

Minnie


Kreps

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skal jeg også pirke?

Du skal ikke ha noe apostrof der. ;)

Takk for tipset. Skal det være bindestrek slik Revetispa sier? Hvor står det om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Skal det være bindestrek slik Revetispa sier? Hvor står det om dette?

I Den Store KG Boken under I- for Idiot!

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tipset. Skal det være bindestrek slik Revetispa sier? Hvor står det om dette?

"Skrive-intuisjonen" sier meg at en apostrof er vel så riktig som bindestrek.

SE det først... e'er.... e-er... smaker litt på det, syns den første er mest riktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Den Store KG Boken under I- for Idiot!

Minnie

I KG-Boken skal det nok være bindestrek, i hvert fall ikke apostrof''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å avklare språkdebatten som har utviklet seg i diskusjonen har jeg funnet dette på Språkrådets nettsider:

Det bør være bindestrek, ikke apostrof i tilfeller som disse:

x-en, pc-en eller PC-en, cand.mag.-er, Opel Rekord-en, flere Per Olsen-er, alle Per Olsen-ene

Dermed kan vi vel konkludere med at e-er er mer riktig enn e'er, tror dere ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språkråd sier også at hovedregelen er at det ikke skal være apostrof ved genitivsuttrykk på norsk, heller ikke ved forbokstavord (initialord) eller ved hele tall. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språkråd sier også at hovedregelen er at det ikke skal være apostrof ved genitivsuttrykk på norsk, heller ikke ved forbokstavord (initialord) eller ved hele tall. ;)

Men her har vi vel ikke med genitiv å gjøre vel? Dette er jo et eget punkt. Du refererer til hovedregelen i pkt 1 (som også har en del unntak), mens dette er et eget pkt, nemlig pkt 5. Jeg ser det i alle fall sånn at dette med e-er er det samme som feks x-en ol.

http://www.sprakrad.no/apostrof.htm

Med du nevnte kanskje dette med genitiv sånn helt generelt? Som en påminner? ;)

Og ja, jeg liker språkdebatter - selv om det vel strengt tatt er et sidespor akkurat i denne tråden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden har sporet grundig av ja. Det nye temaet er interessant nok, men hvorfor ikke heller lage en egen tråd på det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å avklare språkdebatten som har utviklet seg i diskusjonen har jeg funnet dette på Språkrådets nettsider:  

Det bør være bindestrek, ikke apostrof i tilfeller som disse:  

x-en, pc-en eller PC-en, cand.mag.-er, Opel Rekord-en, flere Per Olsen-er, alle Per Olsen-ene

Dermed kan vi vel konkludere med at e-er er mer riktig enn e'er, tror dere ikke?

Er ikke alltid enig med Språkrådet, men er det i dette tilfellet. Jeg skulle skrevet e-er, ikke e'er. Tar gjerne imot flere korrigeringer på rettskrivning og tegnsetting.

Er klar over at jeg bruker en del ufullstendige setninger i dette og andre innlegg.

Avsporinger er en naturlig del av en dynamisk debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...