Gå til innhold

Våre beste iskrem-oppskrifter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Starter en ny tråd jeg, der vi kan skrive inn våre beste oppskrifter på iskrem. Jeg er temmelig fersk i faget, men har laget en super iskrem med sjokolade/mokka-smak.

Leas sjokomokka-is

4 eggeplommer (det holder med 3 om de er store)

3 ss melis

3 dl kremfløte

ca 3/4 plate mørk kokesjokolade

ca 1/2 dl sterk espresso (går sikkert bra med sterk kaffe også)

Del opp sjokoladen i biter og hell over varm espresso/kaffe. Rør og la sjokoladen smelte. La dette stå til avkjøling til resten er ferdig.

Pisk eggeplommer og melis luftig.

Stivpisk fløten.

Bland eggedosis og krem forsiktig (vend inn).

Tilsett sjokolade- og kaffeblandingen under omrøring.

Hell alt sammen i ismaskinen.

Min var nesten helt ferdig etter 20 minutter i maskinen og ble siden satt i fryseren i en isboks.

Noen flere som vil dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg limer inn min superdupre kaffeiskrem her så har vi alle de superdupre iskremoppskriftene samlet på ett sted:

Kaffeiskrem:

8 eggeplommer piskes sammen med 150 g sukker i ca. en halv time.

1 liter kremfløte varmes til kokepunktet. Tilsett 50 g malte kaffebønner, og la stå i en time.

Sil av kaffegruten (gjennom et klede -hjelp til litt ved å "røre" med en skje så går det litt fortere).

Bland fløten med de piskede eggene.

Kjør ca. en time i ismaskin, hell over i egnet beholder og putt i fryseren.

Gir ca. 13 dl. isrøre.

Når det gjelder kaffebønner: Jeg gikk til en kaffeforretning her i byen og fikk de til å male bønnene for meg. Jeg valgte italienske espressobønner, og dette ga en ganske sterk kaffesmak. Godt, men neste gang kommer jeg til å forsøke med mildere kaffebønner. Går sikkert an å smelte litt kokesjokolade inn i fløten også (kjæresten min liker sjokosmak best).

Isen fikk perfekt konsistens, og himmelsk smak. Nydelig sammen med friske jorsbær.

Nelle :briller:

Skrevet

Jeg legger til en oppskrift til. Denne er litt "syrlig" -men jeg synes den passer helt utmerket som dessert til f.eks en gresk helaften, i og med grekerne gjerne spiser youghurt naturell med honning til dessert:

Gresk youghurt-is:

425 g youghurt naturell

5 ss kremfløte

25 g honning

125 g melis

2 g gelatin (ca. 1 plate)

Legg gelatinen i bløt i kaldt vann i ca. 10 min.

Visp sammen youghurt, fløte, honning og melis

Klem vannet ut av gelatinen. Ha den i en kjele, og hell i 1/2 dl av youghhurtblandingen. Varm opp til ca. 40 grader, rør til gelatinen er oppløst. Bland med resten av youghurtblandingen.

Kjør blandingen i ismaskin i ca. 45 min til fast konsistens.

Hell over i egnet boks, og sett i fryseren.

Husk å temperere ca. 30-45 min. i kjøleskap før servering.

Garnityr: Dypp en spiseskje oppi "flytende" honning og "dra" denne raskt frem og tilbake over den porsjonerte isen før servering. Også godt med jordbær eller annen frukt/bær.

Som sagt litt småsyrlig i smaken, men veldig god. Man kan også forsøke å bytte ut youghurten med mascarponeost. Jeg har ikke prøvd det selv, men det høres spennende ut.

Skrevet

:D

Jeg har laget is i dag også jeg.

Brukte den samme grunnoppskriften som i går.

4 eggeplommer

3 ss melis

3 dl kremfløte

Eggedosis av egg og melis

Krem av fløten

Blandes forsiktig.

I dag tilsatte jeg jordbær.

Dvs. dette talentløse jordbærsyltetøyet i flaske.

Aner ikke hvor mye jeg brukte, menblandingen var ganske lys rosa.

Denne grunnoppskriften blir fort frossen tror jeg. Det tar knarpt 15 minutter før den er som soft-is i konsistensen.

God ble den i alle fall :D

Skrevet

Lea, da! Du bruker da vitterlig ikke talentløst jordbærsyltetøy på flaske i eksklusiv hjemmelaget jordbæris!! :o

Når man lager eksklusiv hjemmelaget jordbæris kjøper man en kurv jordbær som man rører sammen i hurtigmikser eller liknende. Det er DETTE man tilsetter isrøren, ikke talentløse (og syntestiske) greier fra en flaske!! Ugh!! :spysmiley:

Snart kommer forresten oppskrift på sjokoladeis, pistasieis og appelsin- og kardemommeis.

Skrevet

Hele denne vidunderlige tråden skal selvsagt limes inn i Word. Håper på den lengste tråden i KGs historie!

Skrevet

Royal-is med mocca-saus

1,5 dl sukker

1 dl vann

1,5 dl ferdiglaget espresso eller sterk traktekaffe

2 ts revet appelsinskall

1 ts kanel

1 boks Diplom Royal Vanilje

1. Sukker og vann blandes og varmes til alt sukkeret har smeltet.

2. La blandingen koke i 4-5 minutter.

3. Ta kjelen til side, og rør inn espresso, appelsinskall og kanel.

4. Sausen kan brukes både varm og kald

Veldig god, altså! :D

Skrevet
Lea, da! Du bruker da vitterlig ikke talentløst jordbærsyltetøy på flaske i eksklusiv hjemmelaget jordbæris!! :o

Når man lager eksklusiv hjemmelaget jordbæris kjøper man en kurv jordbær som man rører sammen i hurtigmikser eller liknende. Det er DETTE man tilsetter isrøren, ikke talentløse (og syntestiske) greier fra en flaske!! Ugh!! :spysmiley:

Snart kommer forresten oppskrift på sjokoladeis, pistasieis og appelsin- og kardemommeis.

Det VET jeg jo. Men jeg liker ikke jordbær-is så godt jeg. Det er sambo som liker det! OG det var for sent påkvelden til at jeg fikk kjøpt skikkelig jordbær. Men den ble faktisk ganske god likevel. Bedre enn den man kjøper.

Gleder meg til nye oppskrifter :D

Skrevet

Åh, for en flott tråd.

Er det noen som har oppskrift på kanelis og lakrisis?

Det er bare så godt.

Sorry for at jeg ikke kan bidra, den eneste iskremene jeg har laget er sorbet, men jeg vil lære!

Skrevet
Jeg legger til en oppskrift til. Denne er litt "syrlig" -men jeg synes den passer helt utmerket som dessert til f.eks en gresk helaften, i og med grekerne gjerne spiser youghurt naturell med honning til dessert:

Gresk youghurt-is:

425 g youghurt naturell

5 ss kremfløte

25 g honning

125 g melis

2 g gelatin (ca. 1 plate)

Legg gelatinen i bløt i kaldt vann i ca. 10 min.

Visp sammen youghurt, fløte, honning og melis

Klem vannet ut av gelatinen. Ha den i en kjele, og hell i 1/2 dl av youghhurtblandingen. Varm opp til ca. 40 grader, rør til gelatinen er oppløst. Bland med resten av youghurtblandingen.

Kjør blandingen i ismaskin i ca. 45 min til fast konsistens.

Hell over i egnet boks, og sett i fryseren.

Husk å temperere ca. 30-45 min. i kjøleskap før servering.

Garnityr: Dypp en spiseskje oppi "flytende" honning og "dra" denne raskt frem og tilbake over den porsjonerte isen før servering. Også godt med jordbær eller annen frukt/bær.

Som sagt litt småsyrlig i smaken, men veldig god. Man kan også forsøke å bytte ut youghurten med mascarponeost. Jeg har ikke prøvd det selv, men det høres spennende ut.

Kan man lage denne uten ismaskin også?

Skrevet

Jeg vil egentlig ikke anbefale noen å lage iskrem uten ismaskin. Det er noe med konsistensen som blir helt feil. Men om du absolutt ikke VIL invistere i en skikkelig maskin, så prøv å lage youghurt-isen uten. Bare husk å røre godt under innfrysningen (rør ca. hver halve eller hele time).

Skrevet

De har fortsatt maken til min maskin på Bonus til 399 kroner.

Den er sikkert ikke av de beste, men den fungerer i alle fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...