Gå til innhold

2 spisedager i uka?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som Bellatrix skriver skal man spise sju dager i uka.

Klart - hvis du med spisedager mener å proppe seg med kaker, delfiafett og potetgull kan du bli tjukk av det.

Gjest Lotte27
Skrevet

Jeg har to spisedager i uken, fredag og lørdag og det funker fint for mitt vedkommende, ikke merket det på vekten. Hatt det i mange måneder... Prøv å se sier jeg, går vekten opp (noe jeg tror du ikke ønsker siden du spør om dette) så går du tilbake til en spisedag... Prøv deg frem...

Skrevet

Mulig jeg spør dumt, men med 2 spisedager i uke, mener dere at dere kun spiser 2 dager i uka, eller?

Skrevet

Jeez.

Spisedag vil egentlig si "karbohydratdag", der du får i deg mest mulig karbohydrater på et ellers proterinrikt kosthold.

Noen ser på det som en dag hvor de kan spise akkurat hva de vil, noe som hjelper på motivasjonen dersom man spiser sunt/kalorifattig ellers i uka.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

For det første: ikke alle vet hva en "spisedag" er, men de vet gjerne om det er lurt eller ei å ha det. Så er veldig greit å utdype sånt i førsteposten så får man flere svar :)

Jeg har aldri gått på noe anti-karbodiett, men jeg kan si såpass: At går man rundt hele uka og unngår noe, så får man bare lyst på det. Spesielt når det er "vanlig" mat som alle andre spiser. Skal man da unngå f eks sjokolade, så risikerer man bare å sprekke hardt, og stappe i seg store mengder når man først tillater det. Om man heller unner seg EN passe stor sjokolade, en gang i uka, hver eneste uke, så vet man at den sjokolade kommer, og man går ikke rundt og "jeg må ikke spise sjokolade jeg må ikke spise sjokolade" helt til man sprekker. Skjønner?

Mulig dette ikke stemmer på sånne anti-karbo-greier, men det er jo også sånn at det visstnok skal være bra for forbrenning å "overspise" litt en dag, slik at den får en utfordring, at det ikke bare er X antall kalorier hver eneste dag, men at den får et sjokk.

Så er det jo også sånn at LITT for mye kalorier er enklere å trene vekk, enn ALTFOR mye kalorier på engang. 1500 ekstra kalorier i form av godterier/snacks på en gang, en gang i måneden, er mye. Under 500 hver helg, er overkommelig. Og gjerne også fordelt på to dager. Jeg eter aldri en hel pose chips på en gang, og det er sikkert bedre også å gjøre slik jeg gjør: Litt fredag, litt lørdag, og om det er noe igjen og det frister: litt søndag. Så da blir det 3 små porsjoner og ikke EN kjempestor porsjon.

Så er det jo litt forskjell på en og to sånne "spis hva du vil hele dagen"-dager. Du må jo f eks ikke spise "hva du vil", du kan holde deg til brødskiver med pålegg, istedenfor kake? Hjemmelaget burger uten for mye fett istedenfor kjøpe-burger? Sånne ting? Da er det jo faktisk det vi andre mennesker blir anbefalt å spise. Går det derimot i kaker og snacks, så kan det nok synes på vekta i lengden. Da blir det jo en STOR porsjon godteri/snacks, på kort tid. Da er det også lettere å gå tilbake til lavkarbomat. For hva frister mest? Lavkarbo eller kaker? Er valget da brødskiver eller lavkarbo så blir liksom ikke så "åååh tilbake til den kjedelige maten" når dagene er over. Det avgjør man jo selv, tenk etter hva dere føler.

Så er det jo som det ble nevnt, det er ikke verre enn å gå ned igjen til en dag, om du merker at det blir veldig hardt å snu kostholdet igjen.

Det du kanskje også kan gjøre er å ha "brødmat-dager" 3 ganger i måneden, og fjerde uka så har du litt mer lov å spise kaker osv? For man pleier jo ikke å kose seg SÅ ofte med sånn mat uansett, og det er lettere å la være å tenke på, pga alle rundt deg spiser neppe kake hver dag. Så "plutselig" kommer kake-fredagen, like "plutselig" som desember er her med all sin gode mat, på en måte?

Viktigste er jo å ha et kosthold du trives med, og kan følge resten av livet. Om du da sprekker 1-2 ganger i måneden, så er det uansett bedre i lengden enn å sulte seg og så SUPERSPREKKE. Vet om folk som har unngått godteri, men så ikke klart det mer. Ble en stor godtepose, chipspose, par sjokolade på kort tid. Vanskelig å trene vekk så mye. Lettere med litt om gangen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...