Gjest Glør Skrevet 5. desember 2008 #21 Skrevet 5. desember 2008 Nå var det vel strengt tatt ikke ute/ innekatt diskusjonen vi skulle inn på her igjen... Den diskusjonen er tatt 1000 ganger før, og folk vil alltid være uenige. Skriv heller i en av de ørten trådene som finnes fra før av! Diskusjonen handlet jo i utgangspunktet om MC passet som utekatt og derunder om man kan ha ett ansvarlig kattehold uten kasse, så det kan vel neppe kalles å spore av om jeg svarer på dette. Når det gjelder kattens dovaner må jeg ærlig innrømme at jeg har lite peiling på dette, selv om jeg har kasse inne. Er det virkelig vanlig å følge med på sånt? Jeg har fire katter, og sitter ikke å følger med på kassa deres hele døgnet, og siden de prøver å unngå å gjøre fra seg når noen er i nærheten aner jeg ikke hvor ofte de bruker den. To av kattene ser jeg i kassa ukentlig, men regner med de bruker den oftere enn det, de to andre har jeg aldri sett der, etter at de ble voksne nok til å slippes utendørs. De jeg kjenner som ikke har kasse inne har hatt det når kattene er små, selvsagt, siden de ikke kan slippes ut da. Og dersom katten blir syk, eller må holdes inne av andre grunner tar de bare frem kassa igjen. Verre er det ikke. Og når det gjelder å oppdage sykdommer finnes det mange bedre måter å gjøre dette på. Jeg kjenner mine katter, og ser det fort dersom de har nedsatt almenntilstand, eller endrer adferd, og det å ha kattekasse har aldri fortalt meg noe videre om helsa deres.
lucy_in_the_sky Skrevet 5. desember 2008 #22 Skrevet 5. desember 2008 (endret) Jeg har jo da innekatter, men jeg sitter selvfølgelig ikke og følger med på dem mens de er på do.. Men når man må rense ut av kassen, så ser man jo automatisk om der f.eks er bløt avføring, og om det er mye mer eller mindre avføring enn vanlig. Spesielt ift UVI, som er ganske vanlig hos katter, så kan man få et hint om det om det plutselig er mye mer/mindre urin enn vanlig. Jeg har selv oppdaget sykdom hos ene katten min utelukkende pga at jeg fant blod i avføringen hans.. Det gjorde at jeg oppdaget sykdommen tidlig, hadde jeg ventet med å dra til veterinær til han fikk tydelige fysiske tegn på sykdommen, så kunne utfallet fort blitt verre. Men nå er det jo selvfølgelig mange sykdommer som ikke gir særlig utslag i kassen, eller i hvert fall ikke før det har gått litt tid, så det er selvfølgelig viktig(ere) å følge med på kattens allmenntilstand ellers, sjekke tannkjøtt/være obs om katten endre adferd osv. Var heller ikke min mening å starte en inne-/utekatt diskusjon (det orker ikke jeg heller særlig mer av..), jeg lurte bare på hvilken type kattehold som gjorde at man absolutt ikke trengte kattedo inne Endret 5. desember 2008 av lucy_in_the_sky
Gjest Ina VET! det andre tydeligvi Skrevet 5. desember 2008 #23 Skrevet 5. desember 2008 jeg lurte bare på hvilken type kattehold som gjorde at man absolutt ikke trengte kattedo inne Jeg håper virkelig ikke det sitter folk der ute og tenker dyremishandling hvis en katteeier ikke har kattedo inne i huset. Det er litt trangsynt, for de fleste jeg har møtt gjennom mitt liv har ikke brukt kattedo og her er det også mange katter som når en alder på 15 år og mer. Jeg liker ikke tanken på å ha innekatt, men bare fordi katten min må gjøre fra seg ute så er den ikke helt utekatt heller. Den er en helt normal skjønn, men robust pusikatt som takler å måtte vente en liten time på å få komme inn hvis jeg er på jobb. Kattene velger selv om de vil la seg lokke på om kveldene ved sengetid, men om morgenen er det somregel ut uansett, med mindre de da ikke allerede er ute. Katter finner ALLTID en plass å søke ly. Ikke alle katter er som de rasekattene dere ikke tror klarer å gå og som "dør" hvis de puster annet enn inneluft eller får blærekatar om de tisser i skauen. Jeg skal fortelle deg hvilket type kattehold det er. Det er et GODT kattehold. Akkurat som ditt der du peller i kattedoen og deler opp bæsjen for å finne makk. Vet du, hvis du hadde tatt med deg katten til et par årlige sjekker hos veterinæren så kunne du sikkert funnet ut mange av dine katters problemer eller begynnende problemer der også.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2008 #24 Skrevet 5. desember 2008 Jeg syns det er helt horribelt at folk kan sitte her og tro at det er nært mislighold av katt å ikke ha kattedo inne. Katten velger da selv om den ønsker å gå på do inne eller ute. Og hos oss sluttet katten helt å bruke doen inne da han begynnte å være ut. Hva er da poenget med å ha en kasse sand stående i gangen når ingen bruker den? Det er IKKE NATURLIG for katter å bæsje på kasse.....! Og jeg vil tro det er de færreste katter som får urinveisinfeksjon av å tiss ute. De er laget for å tiss ute!!!! Katter er i min mening det siste kjæledyret vi har som har en mulighet til å få levd ut sine instinkter til en viss grad enda. Skal vi ta bort dette? Skal vi gjøre katter til underkuede dyr som bare ligger til pynt på sofaen og går i bånd ute? Det neste er vel dressurkurs for katter? Det er på tide å la kattene få leve livet sitt. Fange fugler og mus, være ute om natta slik de er laget for, gå på do ute, klatre i trær, sloss med nabokatta, og grave i blomsterbeddet. Selvfølgelig må man vaksinere, sterilisere, gi ormekur, merke katten, ha på halsbånd, gi godt fòr, stelle pels når nødvendig og følge med i kattens helse og trivsel. Men vi må ikke glemme at dette er en katt og ikke en baby eller et bur-dyr... Og jeg vil bare ha det sagt, at jeg er utrolig glad i katten min som jeg har hatt i 6 år. Han er godklumpen min, og verdens største kosegris. Men han har ikke glemt hva han er.
lucy_in_the_sky Skrevet 6. desember 2008 #25 Skrevet 6. desember 2008 Jeg håper virkelig ikke det sitter folk der ute og tenker dyremishandling hvis en katteeier ikke har kattedo inne i huset. Det er litt trangsynt, for de fleste jeg har møtt gjennom mitt liv har ikke brukt kattedo og her er det også mange katter som når en alder på 15 år og mer. Jeg liker ikke tanken på å ha innekatt, men bare fordi katten min må gjøre fra seg ute så er den ikke helt utekatt heller. Den er en helt normal skjønn, men robust pusikatt som takler å måtte vente en liten time på å få komme inn hvis jeg er på jobb. Kattene velger selv om de vil la seg lokke på om kveldene ved sengetid, men om morgenen er det somregel ut uansett, med mindre de da ikke allerede er ute. Katter finner ALLTID en plass å søke ly. Ikke alle katter er som de rasekattene dere ikke tror klarer å gå og som "dør" hvis de puster annet enn inneluft eller får blærekatar om de tisser i skauen. Jeg skal fortelle deg hvilket type kattehold det er. Det er et GODT kattehold. Akkurat som ditt der du peller i kattedoen og deler opp bæsjen for å finne makk. Vet du, hvis du hadde tatt med deg katten til et par årlige sjekker hos veterinæren så kunne du sikkert funnet ut mange av dine katters problemer eller begynnende problemer der også. Herremin, hva er det som er gale med deg?? Jeg har ikke sagt noe som helst om at det er dyremishandling å ikke ha do til katten, jeg bare spurte hva slags type kattehold som ikke trenger kattedo.. Har en bekjent som aldri lar katten slippe inn, og den har heller ikke noe tørt og varmt sted å være, det synes jeg er dårlig kattehold. Kattene mine er forresten ikke rasekatter, de er huspuser adoptert fra Dyrebeskyttelsen. DB ville ikke latt meg adoptere de om jeg skulle latt de gå ute pga at jeg bor midt i en større by med masse trafikk og løskatter. Jeg er vokst opp med utekatter, så det har jeg ingenting i mot. Og hvor i all verdens får du det fra at jeg sitter å peller i driten deres?? Jeg sa at jeg en gang hadde funnet blod i avføringen til ene katten min, det er faktisk litt vanskelig å ikke få med seg at de ligger blod i kattedoen, og jeg er veldig glad for at jeg oppdaget det. Og du tror jeg ikke tar kattene med til veterinæren jevnlig?? Javel, hvor får du det fra..? Det er til sjekk hos veterinæren hvert år, samtidig som de får vaksinen sin. Ingen grunn til å dra til veterinæren flere ganger i året om katten ikke er syk.
Gjest Always Skrevet 6. desember 2008 #26 Skrevet 6. desember 2008 Hei Lucy! Skulle bare si takk for at du nevnte dyrebeskyttelsen, er der inne nå og finner masse interessant
Gjest Gjest_Pepita_* Skrevet 6. desember 2008 #27 Skrevet 6. desember 2008 Et av spørsmålene til trådstarter er om en rasekatt lett blir stjålet. Jeg vet ikke om det er tilfelle, men når jeg tenker meg om er det sjelden jeg ser en rasekatt utendørs. Aldri har jeg sett en maine coon ute. De ser jo veldig spesielle ut, så folk ville nok lett se at det er rasekatt. En løsning kan jo være å ha en blandingskatt, som er utseendemessig veldig lik maine coon. Jeg har en katt som er blanding av norsk skogkatt og perser. Den ligner veldig på norsk skogkatt, og jeg har den ute uten å bekymre meg om den skal bli stjålet.
Dåsa Skrevet 7. desember 2008 #28 Skrevet 7. desember 2008 Nå var det ikke jeg som sa at man skal ha do inne for lettere å oppdage sykdom.. Men jeg mener likevel at alle katter skal ha tilgang til en do til enhver tid, skjønner ikke hvordan dette kan avhenge av hva slags kattehold man har? Med mindre man alrid lar kattene være inne selvfølgelig.. (og altså har et dårlig kattehold) Jeg har kun benyttet meg av kattedo i de periodene det har vært kattunger i huset. Men de voksne kattene sier selv fra når de vil ut, og liker ikke å gjøre fra seg inne. Ser ikke helt problematikken din.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå