Gå til innhold

Maine Coon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Maine Coon katter er jo rasekatter, men hvilken prisklasse ligger de i og kan jeg ha en som utekatt?

Har veldig lyst på en av de flotte rasekattene som finnes der ute, men jeg vil IKKE ha en innekatt, samtidig er jeg redd for at katten kanskje kan bli stjælt hvis den går ute.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle katter kan fint være utekatter, kanskje med unntak av Sphynx (nakenkatt) ;)

Men det kan være vanskelig å finne en oppdretter (uansett rase) som vil selge rasekatt til en som kun vil ha utekatt, da de fleste oppdrettere helst ser at kattene "deres" blir holdt som innekatter (selvfølgelig helst med tilgang til kattegård). Om du bor veldig landlig til/lite trafikk i nærheten osv, så er nok sjansen mye større for å finne en oppdretter som ikke har noe problem med at du lar katten gå ute, om du bor rett ved mye trafikk/i en by, så tviler jeg på at du finner noen (seriøse) oppdrettere som vil selge utekatt til deg.

Dette er noe du må snakke med oppdretteren om, alle har jo forskjellig praksis!

MCO ligger vel på rundt 6- 8000 kr.

Skrevet

Maine Coon er flotte katter. Du kan jo også forsøke vår egen norsk skogkatt. De liker seg godt ute, er vakre og sterke, og ligger på ca 5000-6000 kr

Skrevet

Ja, Maine Coon er en såkalt naturrase, og kan godt klare å være ute et par ganger til dagen, selv om ALLE katter bør ha en base inne med eget sovested, mat og do.

En mainecoon får du fra 6000 kr og oppover.

6-7000 er vel en ganske normal pris på en kosekatt.

Skrevet
Ja, Maine Coon er en såkalt naturrase, og kan godt klare å være ute et par ganger til dagen, selv om ALLE katter bør ha en base inne med eget sovested, mat og do.

En mainecoon får du fra 6000 kr og oppover.

6-7000 er vel en ganske normal pris på en kosekatt.

Tusen takk for svar.

Mine katter har alltid hatt mat og sovested inne, men aldri do med unntak av da de var små. De lærer seg å si ifra når de vil ut også slipper jeg å måtte gjøre rent i kattesanda.

Skrevet (endret)

Kan være lurt å merke seg at man skal være forsiktig med å slippe ut pus i kulda det første leveåret. Særlig unge hann-kastrater har lett for å få urinveisinfeksjon når de setter rompa ned på snøen. Rasekatter har ofte større problemer med urinveier enn blandinger. Veterinæren vår satte en nedre grense på 4 plussgrader inntil pusen vår var året, han var mye plaget. Men utover det kan alle katter uansett opphav og eksteriør med fordel få gå ut så mye som mulig, forutsatt at de kan få komme inn når de har lyst til det. Å slippe katta ut om morgenen og reise på jobb er ikke lurt, med mindre man har et åpent vindu eller kattedør.

Katten bør ha tilgang til do inne.

Når det gjelder tyveri så er vel ikke akkurat skogkattrasene de som er mest utsatt. En maine Coon blir sjeldent gjenkjent som en rasekatt. Det finnes jo drøssevis at maine coon-blandinger rundt omkring.

Endret av la Flaca
Skrevet
Tusen takk for svar.

Mine katter har alltid hatt mat og sovested inne, men aldri do med unntak av da de var små. De lærer seg å si ifra når de vil ut også slipper jeg å måtte gjøre rent i kattesanda.

Det der må du aldri si til oppdretteren, da får du aldri kjøpe katt...

Jeg hadde heller ikke solgt en kattunge til noen som ikke var interessert i å ta arbeidet med den.

Ved å fjerne ekskrementene i kassen til katten, kan du lett følge med på om katten er frisk og rask.

Et av de første tegnene på at noe er galt, f.eks urinveisinfeksjon, er at katten går mye på do, og ofte "tisser" uten at det kommer noe ut. Blod i urinen kan også forekomme.

Mark kan man se ved å dele avføringen, og finne lange eller korte "tråder" litt avhengig av hvilken type mark katten har. Katten har ofte løs avføring om den har mark.

Bruker du en kattesand som er av kvalitet, dvs. IKKE kjøpt i dagligvarebutikken, så lukter ikke sanden noe særlig om du tar bort avføringen hver/ annenhver dag. Jeg kan anbefale deg å bruke Everclean eller katteperler/ krystaller.

Skrevet

Jada, MCO kan du fint ha ute, de har masse pels og lider overhodet ingen nød som utekatt, tvert imot :)

Skrevet

Alle katter skal ha tilgang til do inne.. Om du er heldig, så blir den jo ikke brukt noe særlig.

Skrevet
Det der må du aldri si til oppdretteren, da får du aldri kjøpe katt...

Jeg hadde heller ikke solgt en kattunge til noen som ikke var interessert i å ta arbeidet med den.

Ved å fjerne ekskrementene i kassen til katten, kan du lett følge med på om katten er frisk og rask.

Et av de første tegnene på at noe er galt, f.eks urinveisinfeksjon, er at katten går mye på do, og ofte "tisser" uten at det kommer noe ut. Blod i urinen kan også forekomme.

Mark kan man se ved å dele avføringen, og finne lange eller korte "tråder" litt avhengig av hvilken type mark katten har. Katten har ofte løs avføring om den har mark.

Bruker du en kattesand som er av kvalitet, dvs. IKKE kjøpt i dagligvarebutikken, så lukter ikke sanden noe særlig om du tar bort avføringen hver/ annenhver dag. Jeg kan anbefale deg å bruke Everclean eller katteperler/ krystaller.

Wow, fikk litt bakoversveis hær. Har hatt katt omtrent hele livet og grunnen til at jeg ikke har brukt kattedo inne er fordi de aldri har trengt det. Vi har alltid vært folk som kunne slippe dem inn eller ut så og si når de vil.

MEN nå ser jeg poenget ditt også i og med at du får sjekket avføringen, noe som selvfølgelig er vanskelig ellers.

Mye bra i det du sier og skal høre på rådene dine, men kjenner jeg blir litt provosert når du tror jeg ikke vil ta arbeidet med en katt bare fordi jeg aldri har brukt innedo.

Skrevet
Jada, MCO kan du fint ha ute, de har masse pels og lider overhodet ingen nød som utekatt, tvert imot :)

Det blir nok en stund til fortsatt, men vet du hvem i Nordland som driver med MCO katter?

Skrevet (endret)
Wow, fikk litt bakoversveis hær. Har hatt katt omtrent hele livet og grunnen til at jeg ikke har brukt kattedo inne er fordi de aldri har trengt det. Vi har alltid vært folk som kunne slippe dem inn eller ut så og si når de vil.

MEN nå ser jeg poenget ditt også i og med at du får sjekket avføringen, noe som selvfølgelig er vanskelig ellers.

Mye bra i det du sier og skal høre på rådene dine, men kjenner jeg blir litt provosert når du tror jeg ikke vil ta arbeidet med en katt bare fordi jeg aldri har brukt innedo.

Det var ikke meningen å provosere deg;)

Det å gjøre rent dokassen er en helt naturlig del av det å ha katt, og mange vil nok tolke det å "slippe å gjøre rent" som sløvhet, og/ eller ikke ha satt seg godt nok inn i kattens behov før de får seg katt.

Du aner ikke hvor mange useriøse henvendelser vi oppdrettere får fra folk som ønsker katt, og da er det kanskje ikke rart at vi er på vakt;)

Lykke til med leting etter katt!

Maine Coon er en utrolig flott katterase!

Det finnes forresten et eget Maine coon-forum der du kan melde deg inn og komme i kontakt med andre MCO-eiere og oppdrettere.

Vet at der ofte annonseres kattunger tilsalgs der inne.

Maine Coon er en rase som har hatt en enorm eksplosjon i antal oppdrettere de siste årene, og det finnes mye ymse, både på dårlige katter og useriøse oppdrettere.

Ved å sette deg godt inn i rasen og å gjøre litt research på forhånd, kommer du nok til å få deg en flott katt med god helse fra en seriøs oppdretter.

Endret av spezitas
Skrevet
Det var ikke meningen å provosere deg;)

Det å gjøre rent dokassen er en helt naturlig del av det å ha katt, og mange vil nok tolke det å "slippe å gjøre rent" som sløvhet, og/ eller ikke ha satt seg godt nok inn i kattens behov før de får seg katt.

Du aner ikke hvor mange useriøse henvendelser vi oppdrettere får fra folk som ønsker katt, og da er det kanskje ikke rart at vi er på vakt;)

Lykke til med leting etter katt!

Maine Coon er en utrolig flott katterase!

Det finnes forresten et eget Maine coon-forum der du kan melde deg inn og komme i kontakt med andre MCO-eiere og oppdrettere.

Vet at der ofte annonseres kattunger tilsalgs der inne.

Maine Coon er en rase som har hatt en enorm eksplosjon i antal oppdrettere de siste årene, og det finnes mye ymse, både på dårlige katter og useriøse oppdrettere.

Ved å sette deg godt inn i rasen og å gjøre litt research på forhånd, kommer du nok til å få deg en flott katt med god helse fra en seriøs oppdretter.

Tusen takk for alle tips og råd, skal finne det Maine Coon forumet og sjekke litt ut både om Maine Coon og andre raser :)

Samboeren min klarer ikke helt å se for seg ei katte større enn bikkja.

Vi holder på å kjikke på hus, og den dagen det skjer så er planen å få to nye familiemedlemmer i hus og den ene er en JRT.

Blir oppdrettere skeptisk hvis nye eiere planlegger å ha både hund og katt?

Det er jo sjelden problem med vanlige katter, men jeg vet ikke..

Men er litt bekymret, kanskje uten grunn, men hender det at rasekatter som går ute blir stjælt? Tror kanskje det ikke er noe problem oppe i nordnorge, men kanskje sør i landet??

Skrevet

Neida, de fleste oppdrettere synes det er greit å ha hund og katt sammen, så lenge hunden er vant til katter fra før av, og ikke er et digert beist som vil komme til å bite hodet av katten.

Man kan jo aldri være helt sikker på at katten ikke blir stjålet, men som noen nevnte lengre oppe i tråden, så er det kanskje større fare for at en ragdoll/ hellig birma/ perser blir stjålet enn en MCO.

Jeg vet om flere oppdrettere som lar sine Norske skogkatt og mainecoon kastrater være ute uten problemer. (De slipper ikke ut sine fertile katter)

Skrevet
Alle katter skal ha tilgang til do inne.. Om du er heldig, så blir den jo ikke brukt noe særlig.

Det kommer da helt an på hva slags kattehold man har. Jeg bruker kasse, men det er hovedsaklig fordi jeg lar kattene være inne om natten og mens vi er på jobb, og da må de ha ett sted å gjøre fra seg. Har hatt katt i mange år, men det å ha kasse har aldri bidratt til å oppdage sykdommer ol, det ser jeg på helt andre ting.

Skrevet

Nå var det ikke jeg som sa at man skal ha do inne for lettere å oppdage sykdom.. Men jeg mener likevel at alle katter skal ha tilgang til en do til enhver tid, skjønner ikke hvordan dette kan avhenge av hva slags kattehold man har? Med mindre man alrid lar kattene være inne selvfølgelig.. (og altså har et dårlig kattehold)

Skrevet

Man trenger ikke kasse, dersom man bare lar kattene være inne når det er noen der som kan slippe dem ut. Og det kan man gjøre, dersom kattene har tilgang på ett varmt sted, feks på en gård, hvor katten går inn i fjøset dersom den vil varme seg.

Og katter er ikke avhengig av å være innendørs for å leve ett godt liv. Kattens viktigste behov er tilgang på mat og varme, og disse behovene kan dekkes uten at den må være inne. Å ikke ha katten inne er ikke nødvendigvis ett dårlig kattehold.

Skrevet
Man trenger ikke kasse, dersom man bare lar kattene være inne når det er noen der som kan slippe dem ut. Og det kan man gjøre, dersom kattene har tilgang på ett varmt sted, feks på en gård, hvor katten går inn i fjøset dersom den vil varme seg.

Og katter er ikke avhengig av å være innendørs for å leve ett godt liv. Kattens viktigste behov er tilgang på mat og varme, og disse behovene kan dekkes uten at den må være inne. Å ikke ha katten inne er ikke nødvendigvis ett dårlig kattehold.

Nå var det vel strengt tatt ikke ute/ innekatt diskusjonen vi skulle inn på her igjen...

Den diskusjonen er tatt 1000 ganger før, og folk vil alltid være uenige.

Skriv heller i en av de ørten trådene som finnes fra før av!

Jeg gjentar meg selv:

ytterst få oppdrettere (om det i det hele tatt er noen) selger kattene sine som rene utekatter, som ikke skal ha tilgang til kattedo.

De fleste oppdrettere krever at kattene blir fulgt opp med helsesjekker, vaksiner og diverse annet.

Hva om du kom til dyrlegen med din katt, og dyrlegen spurte hvordan kattens dovaner var, og du ikke kunne svare ordentlig på det... hvordan ville du følt deg da?

UVI /FUS er faktisk ganske vanlig på katt og det kan være alvorlig eller i verstefall dødelig om det ikke blir oppdaget i tide...

Ofte, ved mistanke om UVI (Urinveisinfeksjon) får man beskjed å ta urinprøve hos katten, og hvordan i all verden skal man klare det når ikke katten er vant tilå gå på kassen?

Skrevet (endret)

Jeg har to maine coon.De går fritt ut og inn som de vil.(Ikke noe særlig bilkjøring utenfor).

Våre har dokasse inne.Fordi en nekter å gå ut nårr han ikke liker været ute :fnise:

Det er velig skjelden han "gjør nr 2" i kassen.Så å si aldri.Men vi passer på formen deres.Som våre andre to katter.Selv om de ikke bruker kassen sin.

De får vaksine og ormekurer.Og mat jeg har valgt som er bra for dem(ymse meninger om hvilke typer for en skal velge men).Maten,og vannet er alltid tilgjengelig.

Man må ta stellet som følger med ja.Jeg har ikke mine på utstilling.Så jeg bader ikke mine.Men de blir børstet når det trengs.(og evt andre "ting" som skulle oppstå ørebetennelser osv).

Endret av Full_Storm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...