Gjest Gjest Skrevet 30. november 2008 #1 Skrevet 30. november 2008 Hei, jeg er ei jente på 22 år som tror jeg kanskje har pcos. Helt siden jeg fikk mensen(13 år), så har jeg hatt mensen veldig sjelden. Jeg har også litt mannlig hårvekst, har en del hår på lårene, ikke veldig mye, men en del. Har også hår på tærne og på foten, samt noen få hår på haken. Alt dette fjerner jeg selvfølgelig men det er likevel plagsomt. Jeg har også vanskeligheter med å bli kvitt fett på magen, jeg er på ingen måte tykk, har flat mage, men jeg må trekke den litt inn for ellers så kan den bule litt. Jeg gikk på p-piller et år, men sluttet for en måned siden ettersom jeg la på meg ca 4 kg iløpet av det året og følte med oppblåst noe jeg ikke orket lenger. Jeg spiser ellers sunt og trener mye og er slank. Jeg tror også at jeg har dårlig forbrenning ettersom jeg føler jeg nesten ikke kan spise uten å legge på meg selv om jeg trener masse. Noen som tror jeg kan ha pcos? Hvis jeg har det hva bør jeg gjøre? Er det sånn at dersom man har pcos, så har man veldig dårlig forbrenning? Hvordan øke denne isåfall? Jeg har samboer og jeg er redd for å bli gravid å ikke vite noe om det ettersom jeg nesten ikke har mensen:( men jeg vil ikke bruke p-piller resten av livet, det er helt uaktuelt. Jeg har lest at folk med pcos bør kutte på karbohydrater, men det har jeg ikke lyst til. Jeg spiser litt grovt brød til frokost, fruktsalat og alltid enten fullkornspasta/litt ris eller potetmos til middag ved siden av magert kjøtt og fisk. Så jeg synes ikke dette er mye karbohydrater.Til pålegg har jeg kalkunfilet med grønnsaker. Snop, søt og feft mat spiser jeg kun i helgene, aldri ellers. Teller også alltid kalorier og måler opp brødskivene mine, og jeg ligger på rundt 1200 Kcal til vanlig om ikke mindre. Synes det er er kjipt å måtte spise så lite hele tiden, mens andre(spesielt min samboer) gafler innpå. Dette ble litt langt, men jeg er veldig frustrert:(
Catch Skrevet 1. desember 2008 #2 Skrevet 1. desember 2008 Med fare for å ta HELT feil her, men.... Det kan vel være at du mister mensen fordi du nesten ikke spiser? 1200 kcal er alt for lite om du ellers trener og er i aktivitet. Om du er underernært kan dette også gi endringer i hormonbalansen slik at du får mer hårvekst på kroppen. Men selvsagt, de tingene du nevner kan være symptomer på pcos også.. Jeg syns uansett at du burde kontakte legen, slik at du får målt hormonnivå og blodsukker, og bli henvist til ultralyd for å få sjekket eggstokkene dine. Håper det ordner seg.
Gjest Fysiologi Skrevet 1. desember 2008 #3 Skrevet 1. desember 2008 Mitt umiddelbare inntrykk er at du gjest spiser alt for lite. Du bør dessuten ha mye mer fett i kosten. Fett regulerer hormonproduksjonen, nemlig. Kvinner bør derfor ha en stor andel fett i kosten. Vel og merke - rett type fett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå