kinkeline Skrevet 30. november 2008 #1 Skrevet 30. november 2008 Jeg ble laktoseintolerant først ifjor og sliter fortsatt veldig med å ikke spise melkeprodukter. Jeg prøver veldig hardt siden jeg får oppblåstmage, forstoppelse, kjempevondt i magen og går rundt og fiser hele dagen. Men sliter fortsatt litt! Hva skal man spise som pålegg? Prim, brunost osv er jo borte. Begynner å bli litt lei av gulost, makrell og syltetøy. Hva skal man ha med som lunsj på skolen/jobben? Å kjøpe mat ute er jo uaktuelt, der er det alltid pest på med både majones og phildelphia og alt annet med superhøy laktoseinnhold. Så, hjelp meg med å få til et riktig kosthold i forhold til intoleransen min. Hva spiser du? Hvordan klarer du å holde deg unna melkeprodukter?
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2008 #2 Skrevet 30. november 2008 Vet ikke om jeg er laktoseintolerant, men er veganer Pålegg jeg har dilla på i perioder: Hummus Tomatbønner Soltørket tomat i olje som har fått renne av seg litt Melkefrie sjokokadepålegg Nøttesmør Middagsrester osv er også godt som lunsj. Soyayogurt like så. Sikkert mer jeg ikke kommer på nå i farta
Bokormen Skrevet 30. november 2008 #3 Skrevet 30. november 2008 Jeg har også laktoseintoleranse og spiser mange rene kjøttprodukter, som kokt skinke og denslags. Bruker også å ha avocado + tomat, salt og pepper på knekkebrød, spiser salater osv. Og du, majones inneholder vel egentlig ikke noe laktose, da det stort sett består av eggeplomme, olje og eddik?
Gjest Emera Skrevet 30. november 2008 #4 Skrevet 30. november 2008 Vanlig gulost inneholder svært lite laktose, tåler du det? Hos oss er det datteren min som er laktoseintolerant. Jeg ser at hun kan ha oppblåst mage til tross for et tilpasset kosthold. Tror at mange med melkeintoleranse kan ha en "følsom mage" generelt, og reagere på f. eks. glutensprengt kjøpebrød. Har du prøvd laktasetabletter/-dråper? Disse fungerer kjempebra på datteren min.
kinkeline Skrevet 30. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 30. november 2008 Jeg har også laktoseintoleranse og spiser mange rene kjøttprodukter, som kokt skinke og denslags. Bruker også å ha avocado + tomat, salt og pepper på knekkebrød, spiser salater osv. Og du, majones inneholder vel egentlig ikke noe laktose, da det stort sett består av eggeplomme, olje og eddik? Du, jeg vet faktisk ikke. Har funnet ut at jeg generelt vet veldig lite om dette, bortsett fra at det er melkeprodukter. Melkesukker? Så jeg antar egentlig at alt sånt er masse melk/fløte osv. Men det er altså ikke det i majones? Vanlig gulost inneholder svært lite laktose, tåler du det? Hos oss er det datteren min som er laktoseintolerant. Jeg ser at hun kan ha oppblåst mage til tross for et tilpasset kosthold. Tror at mange med melkeintoleranse kan ha en "følsom mage" generelt, og reagere på f. eks. glutensprengt kjøpebrød. Har du prøvd laktasetabletter/-dråper? Disse fungerer kjempebra på datteren min. Gulost takler jeg, og det er jeg glad for. Jeg har prøvd laktosetabletter ja, men det er jo kjempe dyrt! Tar vanligvis bare det hvis jeg spiser ute på restaurant, for da aner jeg ikke hva som er i. Og jeg er litt usikker på hvor godt det har fungert for meg faktisk. Smerten er ikke der, men luft i magen blir det.
Gjest Fysiologi Skrevet 1. desember 2008 #6 Skrevet 1. desember 2008 Jeg ble laktoseintolerant først ifjor og sliter fortsatt veldig med å ikke spise melkeprodukter. Jeg prøver veldig hardt siden jeg får oppblåstmage, forstoppelse, kjempevondt i magen og går rundt og fiser hele dagen. Men sliter fortsatt litt! Hva skal man spise som pålegg? Prim, brunost osv er jo borte. Begynner å bli litt lei av gulost, makrell og syltetøy. Hva skal man ha med som lunsj på skolen/jobben? Å kjøpe mat ute er jo uaktuelt, der er det alltid pest på med både majones og phildelphia og alt annet med superhøy laktoseinnhold. Så, hjelp meg med å få til et riktig kosthold i forhold til intoleransen min. Hva spiser du? Hvordan klarer du å holde deg unna melkeprodukter? Jeg er også intolerant. Tåler ikke ferske melkeprodukter. Men vi som er intolerante kan spise modnede oster, syrnede melkeprodukter. Det er ikke noe problem å leve som intolerant. Du bør i tillegg sjekke om du ikke kan være intolerant mot gluten i mel.
kinkeline Skrevet 1. desember 2008 Forfatter #7 Skrevet 1. desember 2008 De trodde først det var gluten jeg ikke tålte, så dette er sjekket allerede. Går fint der. Men lurer fortsatt på det med majones, for jeg kan ikke spise det uten å få kjempe vondt i magen. Noen som har svar?
Gjest Catwoman Skrevet 1. desember 2008 #8 Skrevet 1. desember 2008 Kanskje du reagerer på egg og da? Majones er vel helt melkefritt, såvidt jeg vet.
kinkeline Skrevet 1. desember 2008 Forfatter #9 Skrevet 1. desember 2008 Nei, det er jeg ikke. Spiser egg mye til vanlig og har aldri slitt med det. Dette var spesielt. :/ Ikke fløte eller noe som helst i det? Men det har vel egentlig ikke så mye å si, spiser aldri majones til vanlig.
MedMor Skrevet 1. desember 2008 #10 Skrevet 1. desember 2008 Hei! Jeg vet heller ikke så mye om hva som inneholder hva, men jeg bare styrer unna de tingene jeg vet jeg reagerer på. Dette vil du merke etterhvert. Jeg tror jeg er intolerant mot en del forskjellig: Melkeprodukter (også ost!!!), egg, svinepølser (aner ikke hvorfor), sterk mat reagerer jeg også litt på. Men tror ikke jeg reagerer noe særlig på majones, men dette spiser jeg sjelden, og i små mengder... For meg er det slik at hvor mer konsentrert innholdet av egg/melk o.a. er, jo verre blir jeg. Jeg får i tillegg anfall av hete-/kulde-bølger hvis jeg får i meg store mengder av det jeg ikke tåler. Legen min sa det er vanskelig å ta tester for å finne ut hva man reagerer på, så han ba meg bare styre unna alt jeg reagerer på. Ett tips: Jeg merker at jeg blir litt små-kvalm når jeg tenker på de matvarene / matrettene jeg ikke tåler. Kanskje underbevisstheten som sier meg at det er store mengder av ett eller annet i den matretten som jeg ikke tåler. Prøv å kjenne etter. Hvis du blir litt uggen av å tenke på pannekaker, så styrer du unna det f.eks...
Mixelite Skrevet 2. desember 2008 #11 Skrevet 2. desember 2008 Det er ikke melk i majones til vanlig iallfall. Mitt råd: Ta deg en tur i butikken en dag du har god tid og les innholdsfortegnelser. Du finner helt sikkert en masse du kan ha der Vi spiser både gluten- og melkefritt(kasein) og sulter ikke ihjel, selv om utvalget er litt magert. Pass på å lese på varene hver gang, for noen ganger endres innholdet og det fremgår ikke av selve forpakningen. Når det gjelder nisten; bruk fantasien. En middagsrest, en salat, smoothie(det går fint å lage med rismelk eller soyamelk hvis du ikke liker den med juice). Gilde God og Mager har mange produkter uten melk og gluten. Og siden du sier at de trodde det var gluten du reagerte på: Man kan reagere på gluten(eller andre allergener) uten at det slår ut på de tradisjonelle testene. Vår proteinintoleranse slår ikke ut på dem, men det er nå ikke tvil om at vi ikke tåler gluten og melk uansett. Ikke stol blindt på testene, men hør på din egen kropp! Proteinintoleranse(http://www.npif.no) kan man teste for hos Neurozym pharma eller Bm Lab. Eller du kan rett og slett kutte ut gluten i en periode og se hva som skjer når du gjeninnfører det forsiktig. Bare vær klar over at du da må gjeninnføre gluten i kosten igjen hvis du senere bestemmer deg for å ta testen, så jeg anbefaler deg å ta den først, eller iallfall ta en urinprøve og sette i frysen til senere bruk. Spiste du glutenholdig mat da du ble testet forresten? Det er vel en forutsetning for å få et skikkelig svar, iallfall er det det når det gjelder PI og cøliaki.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2008 #12 Skrevet 2. desember 2008 Jeg er også intolerant. Tåler ikke ferske melkeprodukter. Men vi som er intolerante kan spise modnede oster, syrnede melkeprodukter. Det er ikke noe problem å leve som intolerant. Du bør i tillegg sjekke om du ikke kan være intolerant mot gluten i mel. Jeg har laktoseintoleranse og tåler ikke syrnede melkeprodukter. Jeg har hørt flere som sier at det går fint å spise, men altså ikke for meg. Jeg bor i nærheten av Sverige å kjøper laktosefri melk,yoghurt,kesam osv der, takk og lov.
kinkeline Skrevet 2. desember 2008 Forfatter #13 Skrevet 2. desember 2008 Jeg tror jeg er litt av og på på hva jeg tåler, for 2-3 brødskiver med prim kan jeg spise uten å få vondt i magen men en halv brødskive med brunost så klarer jeg ikke mer. Og ifølge Tine sin laktoseguide så er disse to produkter som laktoseintolerante bør styre unna. Syrnede melkerprodukter? Som Biola? Kefir? De tåler jeg heller ikke. Biola er vel faktisk laktoseredusert, er det ikke? Elsker de små litago yoghurtene til Tine, de er og laktosereduserte. De går det helt fint med. :-) Mixelite: Ja, jeg spise gluten da jeg ble sjekket. Eller, de ba meg om å spise helt vanlig, siden det var nok til at jeg fikk vondt i magen. Og vanlig var 1 baguette til lunsj om dagen, noe jeg alltid gruet meg til. Gikk gjennom en gastroskopi (forferdelig!!) for ingenting. :/ Sliter ikke med pasta, brød osv. Så vidt jeg vet ihvertfall.
Mixelite Skrevet 2. desember 2008 #14 Skrevet 2. desember 2008 Gastroskopi viste ikke noe hos meg heller, men så var det ingen som sa at jeg måtte spise gluten før prøven. Da hadde jeg allerede kuttet ut brød og det meste av melprodukter for lenge siden så jeg vet jo ikke. -men poenget mitt er at det er mange som reagerer på matvarer uten at det slår ut på prøver. Hvis du spiser brød uten å bli dårlig, er det jo ikke noe problem Flere påleggforslag: Egg i skiver, omlett med skinke, løk, paprika... hva du måtte like, Til medmor: Svinepølser er det kanskje melk i? Pølsetips: Grøstad lager økologiske pølser som er både gluten- og melkefrie. De koster mer enn vanlige pølser, men metter også bedre og smaker så utrolig mye godt! Baconpølse, ungarsk pølse(hot), bratwurst...
øyenstikker Skrevet 2. desember 2008 #15 Skrevet 2. desember 2008 Nei, det er jeg ikke. Spiser egg mye til vanlig og har aldri slitt med det. Dette var spesielt. :/ Ikke fløte eller noe som helst i det? Men det har vel egentlig ikke så mye å si, spiser aldri majones til vanlig. Unskyld meg, men leser dere ikke varedeklerasjonenenepå produkter når dere har allergier?? Kan jo ikke bare tro og lure. Det er jo en grunn til at den er der!! jeg har både melkintoleranse, cøliaki, tåler ikke mye frukt, forskjellig nøtteallergi, reagerer på kylling, og har irritabel tarm....så er ikke KRISE om en har laktoseintoleranse. Dessuten er det jo masse erstatningsprodukt for melk. Rismelk, søyamelk, soyayoghurt, soyafløte, soyarømme og alt mulig. Til pålegg spiser jeg blant annet: tomat, agurk med majones. Rene kjøttpålegg, peanøttsmør, sjokoladepålegg uten melk, syltetøy, egg. Når du skal bestille mat ute, må du jo si fra at du ikke tåler melk, og spørre om de har noe du kan spise. Eller du kan feks si at du skal ha en baguette uten smør eller smøreost pga du ikke tåler melk. Kan jo ikke bare se på menyen og bestille hva du tror du kan spise!! Forresten, du vet at vanlig smør og melange inneholder melk?? Sier bare lese lese lese varedeklerasjoner og spør når en skal bestille seg mat ute. Mange er veldig behjelpelige hvis du bare snakker med dem! Sier
kinkeline Skrevet 3. desember 2008 Forfatter #16 Skrevet 3. desember 2008 Unskyld meg, men leser dere ikke varedeklerasjonenenepå produkter når dere har allergier?? Kan jo ikke bare tro og lure. Det er jo en grunn til at den er der!! jeg har både melkintoleranse, cøliaki, tåler ikke mye frukt, forskjellig nøtteallergi, reagerer på kylling, og har irritabel tarm....så er ikke KRISE om en har laktoseintoleranse. Dessuten er det jo masse erstatningsprodukt for melk. Rismelk, søyamelk, soyayoghurt, soyafløte, soyarømme og alt mulig. Til pålegg spiser jeg blant annet: tomat, agurk med majones. Rene kjøttpålegg, peanøttsmør, sjokoladepålegg uten melk, syltetøy, egg. Når du skal bestille mat ute, må du jo si fra at du ikke tåler melk, og spørre om de har noe du kan spise. Eller du kan feks si at du skal ha en baguette uten smør eller smøreost pga du ikke tåler melk. Kan jo ikke bare se på menyen og bestille hva du tror du kan spise!! Forresten, du vet at vanlig smør og melange inneholder melk?? Sier bare lese lese lese varedeklerasjoner og spør når en skal bestille seg mat ute. Mange er veldig behjelpelige hvis du bare snakker med dem! Sier Jammen så sinna da! Når laktoseintoleranse er det eneste jeg har, så er det ille nok for meg. Skjønner at det alltid er noen der ute som har det verre.
Mixelite Skrevet 3. desember 2008 #17 Skrevet 3. desember 2008 Jammen så sinna da! Når laktoseintoleranse er det eneste jeg har, så er det ille nok for meg. Skjønner at det alltid er noen der ute som har det verre. Vi har det verre og styrer unna både gluten, melk og soya, uten at egentlig det har så mye med diskusjonen å gjøre, synes jeg. Jeg tror bare at du må innse først som sist at du må ta den tiden det tar å lese på innholdsfortegnelsene. Da tror jeg at du vil oppdage at det finnes en masse varer du kan ha i stedet for å begrense deg til hva du tror du kan ha og ikke ha. Dessuten, helsa di har ikke godt av å bare gå på "nesten-diett".
Gjest Deception Skrevet 3. desember 2008 #18 Skrevet 3. desember 2008 Endel brødtyper er tilsatt melkeprotein fra myse, så du bør lese innholdsfortegnelsene. Jeg reagerer for eksempel sterkt på kjøpt Ingers Rugbrød, men kan spise andre kjøpte brødtyper så lenge de er melkefrie. Ellers reagerer jeg på rømme, crème fraîche og matyoghurt, men ikke på Kesam, og Biola går bra i små doser, men ikke vanlig yoghurt.
smile85 Skrevet 3. desember 2008 #19 Skrevet 3. desember 2008 Jeg har vært laktoseintolerant i en del år. Min erfaring er at dette er veldig individuelt, hvor følsom man er og hva man tåler bedre enn andre ting. Noen dager kan jeg spise noe med melk i uten å bli dårlig, andre dager tåler jeg INGENTING... Jeg spiser mye kjøttpålegg det er det enkleste.....he he... men prøver å komme på noen forslag her....skal vi se.....: reker med majones (jeg har aldrig reagert på majones...tror ikke det er melk i den...), leverpostei (men les på pakkningen, er en del det er melk i...), egg, banan, ulike typer ost (taffelost, ost med ulike samker fra kavli osv.) ellers gir jeg samme råd som de andre, ta deg en tur i butikken og les på poduktene. Men bare advarer, jeg blir alltid irritert når jeg går i butikken begynner å lese på ting....det er melk eller noe annet jeg ikke tåler i alt jo..... Blir like frustrert som deg..... Men bor du nærme Sverige så dra dit, der har de alt du trenger! Masse laktosefrie produkter, til og med melk som ikke smaker død og fordervelse som den norske laktosefrie melken...... Tablettene er også mye billigere. Halv pris!
kinkeline Skrevet 3. desember 2008 Forfatter #20 Skrevet 3. desember 2008 Er det melk i brød? Takk smile85, skal ta en tur til Sverige og se faktisk. Husker å ha sett en del ting der, men aldri kjøpt noe. Er en times kjøretur unna så skal gå bra. :-) Kan tenke meg at jeg får en del rare blikk av ansatte hvis jeg går rundt i butikken i flere timer og bare leser bakpå produkter uten å faktisk kjøpe noe. Da ser jeg nok kul ut.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå