Gå til innhold

pus biter!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kattepusen min er rundt 5 mnd nå, men har fått en uvane med å bite og klore når man koser "feil" med henne. Jeg har sett dette på katten til min mor, den begynner å bite hvis man klapper for mye eller feil. Men jeg vil helst ikke at min lille pus skal bli en grinebiter av en katt så jeg har bare tatt hånden rolig vekk og gått vekk fra henne.

Har dere noen andre tips til hvordan gå frem når de gjør sånt? Hun er ellers utrolig kosete og snill, men innimellom får hun sånne "raseri-utbrudd" hvis jeg skal finne et ord på det :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Katteeier
Skrevet
Kattepusen min er rundt 5 mnd nå, men har fått en uvane med å bite og klore når man koser "feil" med henne. Jeg har sett dette på katten til min mor, den begynner å bite hvis man klapper for mye eller feil. Men jeg vil helst ikke at min lille pus skal bli en grinebiter av en katt så jeg har bare tatt hånden rolig vekk og gått vekk fra henne.

Har dere noen andre tips til hvordan gå frem når de gjør sånt? Hun er ellers utrolig kosete og snill, men innimellom får hun sånne "raseri-utbrudd" hvis jeg skal finne et ord på det :)

Slik er min katt også,og selv om noen katter er mer tolerante enn andre,tror jeg det er ganske vanlig med slike reaksjoner dersom man f.eks. løfter dem "feil" eller koser med dem "feil".Jeg ser ikke på det som en uvane,heller mer som et personlighetstrekk akkurat som hos mennesker, - vi liker forskjellige ting.

Tror ikke det er så enkelt å avvenne katten med dette.Jeg har ihvertfall bare akseptert det, og unnlatt å gjøre de tingene jeg vet at katten ikke liker så godt. Når det ellers er en veldig kosete og snill pus du har,så går det sikkert greit å finne andre måter å klappe/kose på,som hun liker bedre :)

• 2 uker senere...
Skrevet
Slik er min katt også,og selv om noen katter er mer tolerante enn andre,tror jeg det er ganske vanlig med slike reaksjoner dersom man f.eks. løfter dem "feil" eller koser med dem "feil".Jeg ser ikke på det som en uvane,heller mer som et personlighetstrekk akkurat som hos mennesker, - vi liker forskjellige ting.

Tror ikke det er så enkelt å avvenne katten med dette.Jeg har ihvertfall bare akseptert det, og unnlatt å gjøre de tingene jeg vet at katten ikke liker så godt. Når det ellers er en veldig kosete og snill pus du har,så går det sikkert greit å finne andre måter å klappe/kose på,som hun liker bedre :)

Min katt gjør også dette.. Hun biter plutselig hvis vi tar på henne altfor mye eller feil.. Det gjør skikkelig vondt og jeg har fått mange bitemerker etter henne. Det jeg lurer på er at etter hun har biti og jeg tar henne på det, så har hun store øyne, mjauer/piper litt og kommer saktere nærmere meg.. Jeg vet ikke om det er for å si unnskyld eller om det er for å ta meg - at hun liksom har en avledningsmanøver..

- Hva tror dere?

Skrevet
Min katt gjør også dette.. Hun biter plutselig hvis vi tar på henne altfor mye eller feil.. Det gjør skikkelig vondt og jeg har fått mange bitemerker etter henne. Det jeg lurer på er at etter hun har biti og jeg tar henne på det, så har hun store øyne, mjauer/piper litt og kommer saktere nærmere meg.. Jeg vet ikke om det er for å si unnskyld eller om det er for å ta meg - at hun liksom har en avledningsmanøver..

- Hva tror dere?

Hvem vet.Så lenge du ikke får deg en "kakk" etterpå,kan det jo være en unskyldning?

Men dere som har katter som biter.Har katten vært på en omfattende helsesjekk?Kan nemlig være noe som plager den.

Noen er bare sånn.Har hatt en sånn katt vi også.Men jeg "sa ifra" at sånt tolererte jeg ikke.Med å skyve/dytte katten fra meg.Og gå e.l

Skrevet

Katten min er også slik.

Det er hans måte å si i fra at nå er det bra. La meg bare få ligge her. Jeg er lei av å bli dillet med.

Men han går jo ikke bort da... ;)

Katter er rare og fascinerende dyr, og vi kan ikke alldtid forstå hvorfor de gjør som de gjør. Men jeg tror nok at slik oppførsel fra katt betyr at katten har fått nok for denne gang.

Jeg har hylt når han gjør det, for da slipper han taket av ren overraskelse. Og han liker jo ikke lyden.... SÅ nå gjør han det ikke så ofte lenger. Og når han gjør det vet han at det kommer et hyl, så ørene ligger helt bak som for å beskytte ørene litt i tillegg til at han er sur selvfølgelig...

Skrevet

Har du prøvd dyretolk på katten din? det har jeg gjort ved flere anledninger på mine to, og nå snart min tredje pus.. Det er et tips du kan ha god nytte av, både ved å få vite hvordan pusen din har det, og for å formidle til pusen din dine ord og beskjeder:) Da kan du ta det opp - hvorfor hun biter, og jeg regner med at katten din har svar på det.. Både på det ene og det andre :P :D

Det kan hende du blir overasket og fasinert:)

Skrevet

5 mnd bare.. Sikker på at hun ikke leker? Mine holdt på slik når de var mindre og de unne da plutselig hoppe opp og leke med noe annet o.s.v.

Skrevet

Jeg tror det er ganske naturlig at katter vil prøve å bite hvis de blir kost "feil" med. Det er deres måte å si ifra. Alle jeg har hatt har gjort det. Men mest har de bare gitt tegn til at "nå biter jeg snart", og om de har biti så er det jo ikke hardt. Og det er katter med fantastisk og stabil personlighet.

Skrevet
Hun er ellers utrolig kosete og snill, men innimellom får hun sånne "raseri-utbrudd" hvis jeg skal finne et ord på det :)

Det er ikke rart når hun bare er fem måneder! Hun er jo bare en kattunge, med masse energi, det er helt naturlig.

Skrevet

Katten min biter ikke alltid hardt, og noen ganger biter hun løst for å si fra (tror jeg) og så ligger hun på samme plass og vasker seg eller noe..

Men det er når hun får store øyne og kommer sakte mot meg at jeg blir "redd".. For jeg har ikke turt å la henne gå i ansiktet mitt i tilfelle hun klorer meg i ansiktet. Og det er jo lite stas..

Gjest Gjest_mannen_*
Skrevet

Typisk katter. De biter når de blir klappet "feil", eller løftet"feil". At noen gidder å ha slike utakknemlige og sære dyr!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...