Vibi Skrevet 29. november 2008 #1 Skrevet 29. november 2008 Hei, mannen min har nettopp søk en stilling som oppsøkende selger i et forsikringsselskap. Han vil hvis han blir ansatt få en fastlønn, pluss provisjon, noe som kan bli ganske mye etterhvert. Men får man feriepenger av provisjonen?
feuerstein Skrevet 29. november 2008 #2 Skrevet 29. november 2008 Dette er hva arbeidstilsynet sier: "Feriepengene beregnes ut fra det man har fått som arbeidsvederlag (lønn m.m.) i opptjeningsåret. Ikke alle utbetalinger inngår i beregningen. Det skal f.eks. ikke beregnes feriepenger av utbetalinger som gjelder dekning av utgifter i forbindelse med tjenesten (reiseutgifter f.eks.), feriepenger som er utbetalt i opptjeningsåret eller andel av nettoutbytte. Når det gjelder bonus og provisjonsbasert lønn så er det i dom slått fast at prinsippet om vederlag som er resultat av personlig arbeidsinnsats skal gi rett til feriepenger." Da begynner jeg straks å lure på om bonus som ikke kan spores til personlig arbeidsinnsats også skal være grunnlag for feriepenger
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2008 #3 Skrevet 29. november 2008 Det vanlige er at bonus er inkl i FP-grunnlaget. Arbeidsgiver skal kunne argumentere for at det ikke er arbeidsinnsats som er årsak til bonusutbetalinge (og det høres jo unektelig litt merkelig ut).
Vibi Skrevet 29. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 29. november 2008 Hehe, ja det er jeg enig i. Vi har nemlig en ordning på min arbeidsplass, at vi får en del tusen i påskebonus. Størrelsen på bonusen avhenger av hva slags stilling man har, hvor mange timer man arbeider osv.. Og denne får vi ikke feriepenger av. Blir antakelig satt i samme bås som julegratialen. Men da tolker jeg det ihvertfall dithen at provisjonen gir rett til feriepenger! Takk for svar!
feuerstein Skrevet 29. november 2008 #5 Skrevet 29. november 2008 Arbeidsgiver skal kunne argumentere for at det ikke er arbeidsinnsats som er årsak til bonusutbetalinge (og det høres jo unektelig litt merkelig ut). Bedrift med bonusordning som fast prosentsats av årsresultat, det ene året ble resultatet langt bedre enn normalt da tiloversblevet, ferdig nedskrevet anleggsmiddel ble solgt til uventet god pris. Neppe en problemstilling som dukker opp særlig ofte, men like fullt reell.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå