Far til 2 Skrevet 28. november 2008 #1 Skrevet 28. november 2008 (endret) Bare noen uker etter at vi diskuterte overgrep gjort, eller akseptert, av "barnevernet" opplever vi igjen at nyhetene forteller hva "barnevernet" aksepterer på sine "trygge ??? institusjoner". Hvor mye må barn akseptere når "barnevernet" igjen og igjen og igjen viser at deres kompetanse og vurderingsevner ikke holder mål ? Noe MÅ gjøres mht de kontrollrutiner som ligger til grunn for "barnevernets" arbeid. Tidligere har vi diskutert hvordan "barnevernet" fjerner barn fra deres hjem og plaserer dem i såkalte "trygge institusjoner". Tidligere det kom opp info om barnevernets arbeid på disse institusjonene var det en 16 åring som ble drept. Denne gang er det seksuelle overgrep mot mindreårige barn. I ytterste konsekvens kan en si at barnevernet tvinger barn inn i situasjoner hvor de blir utsatt for overgrep, og deretter feier det under teppet og henviser til "taushetsretten". Jeg forstår ikke at det finnes de som aksepterer dagens løsning med dagens manglende kontrollmuligheter, når det beviselig ikke trygger barns oppvekst. Se innslaget selv og forsvar "barnevernet" og deres handlinger dere som ønsker å gjøre det. Overgrep av barnevernet Edit: Selve TV innslaget er nå fjernet fra denne linken (kun omtale igjen), men det er mulig TV innslaget ligger på nyhetssendingen til TV2 Endret 28. november 2008 av Far til 2
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2008 #2 Skrevet 29. november 2008 Jeg finner ingen link, men en norsk avis hadde fredag 28.11.08 en forsidesak som handlet om at verken barnevern, politi eller påtalemyndighet fant det nødvendig å informere mor om at hennes eksmann hadde tilstått å ha forgrepet seg på sin datter (med en annen mor). Samtidig som eksmannen gjennomgikk en rettssak, tilsto overgrep og ble dømt for dette, hadde han fortsatt vanlig samvær med sine andre barn. Moren til disse barna fikk ikke vite før 11 måneder etter tilståelsen at eksen var en overgriper. Med andre ord har barnevern, politi og påtalemyndighet sett på at barn har blitt satt i en situasjon der de sto i risiko for å bli utsatt for overgrep. Her var altså rettighetene til en overgriper (som ikke ønsket at noen skulle vite om overgrepene naturlig nok) viktigere enn barns rettigheter til et trygt oppvekstmiljø. I samme by har barnevernet unnlatt å følge regler for hvordan man går fram ved valg av fosterhjem. Feilen er påpekt, barnevernet innrømmer ingenting og er ikke villige til å gå tilbake på det de har gjort. Er det rart man mister respekten for barnevernet?
Far til 2 Skrevet 29. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 29. november 2008 ... ... I samme by har barnevernet unnlatt å følge regler for hvordan man går fram ved valg av fosterhjem. Feilen er påpekt, barnevernet innrømmer ingenting og er ikke villige til å gå tilbake på det de har gjort. Er det rart man mister respekten for barnevernet? Jeg er helt enig med deg i alt du skriver. Og jeg blir bare mer og mer sjokkert over at det fortsatt er en del som forsvarer "barnevernets" måte å arbeide og de kontroll rutinene de har valgt å gjennomføre for å kvalitetssikre egne avgjørelser. Vi trenger utvilsomt et barnevern, men ikke i den form, den kompetanse, og med de kontroll rutiner de nå arbeider etter. For meg synes det som om det kommer frem nye alvorlige overgrep. Eksempler kommer frem oftere og oftere, og nå er det snart et nytt eksempel hver uke. I tillegg er det sansynligvis en mengde eksempler som ikke kommer frem i mediene fordi foreldrene ikke er ressurssterke nok til å få frem sannheten ved "barnevernets" arbeid slik det er idag. Lederen for "barnevernet" i en kommune sa for en tid tilbake at "barnevernet er i en tillitskrise". Jeg er helt enig, og mener barnevernet selv må gjøre moe for å bygge ny tillit. Idag kan altså DRAP, SEKSUELLE OVERGREP og TVANGSUTSENDING AV NORSKE BARN TIL F.EKS.GAMBIA foregå uten at kontrollrutinene fanger det opp. Det er INGENTING ved dagens "barnevern" som tilsier at det er blitt noe som helst bedre enn det var etter krigen. Og dette tiltross for at det bare er 4-5 år siden "barnevernet" fra den tiden ble rullet ut i mediene som en av de største feilslåtte barnepolitiske tiltakene noen gang. Fra tid til annen kommer det en solskinnshistorie. Men når det dokumenteres så mange brudd på barns rettigheter som er "under beskyttelse av barnevernet" som det det gjør, MÅ politikerene snart snu seg å renske opp slik at de udugelige forsvinner og at nye kontrollrutiner sikrer barna i tiden fremover.
Gjest Flush Skrevet 30. november 2008 #4 Skrevet 30. november 2008 Vi trenger utvilsomt et barnevern, men ikke i den form, den kompetanse, og med de kontroll rutiner de nå arbeider etter. Dette er jeg veldig enig i. Jeg synes det blir for ekstremt av de som sier vi ikke skal ha noe barnevern i Norge i det hele tatt. Barnevern er viktig for å hjelpe barn som lever under kritikkverdige forhold. Men sånn som det er i dag opplever vi alt for ofte at: 1: Barnevernet griper ikke inn selv der de vet at barnet trenger desperat hjelp. Jeg vet via bekjente om en baby som barnevernet er sterkt involvert i. Foreldrene til babyen er rusmisbrukere, og her er det snakk om grov omsorgssvikt. Barnevernet har hentet babyen ut av hjemmet pga foreldrene lot barnet ligge mutters alene i timesvis (foreldrene var på byen), babyen var iskald og uten omsorg. Likevel får barnet komme tilbake til foreldrene sine. De som står rundt er redd barnet vil dø før barnevernet tar barnet bort for godt. 2: Barnevernet bruker tid og ressurser på saker der familien har så små problemer at de heller kunne vært hjulpet på hjemmebane. Men barnevernet har rett til å fastslå at "det vil ikke nytte med hjelp i hjemmet" uten å prøve ut noe som helst. Eller de gjør et halvhjertet forsøk på å hjelpe, og når det så viser seg at hjelpen ikke fungerer øyeblikkelig så prøver de ikke noe nytt men tar barnet ut av hjemmet. En del av problemet i punkt to her er fordelingen av ressurser. En enslig forelder som sliter med egen helse og vanskeligheter med barna samtidig får ofte avslag på bønn om hjelp, eller hjelpen som kommer er bare en liten brøkdel av den hjelpen de egentlig hadde trengt. Mangel på penger i systemet. Men dersom et barn blir tatt hjemmefra og plassert i fosterhjem så er det brått overflod av penger, det er som om alle dører åpner seg. Fosterfamilien kan få full lønn (350.000 i året eller mer) dersom en av fosterforeldrene trengs hjemme på heltid for fosterbarnet. I tillegg kommer flere tusen pr måned i utgiftsdekning. Noen kommuner gir også ekstra tilskudd for store dager (de dekker blant annet konfirmasjon for fosterbarnet), de gir fosterfamilien kjøregodtgjørelse (!) pr kilometer de må kjøre med fosterbarnet osv osv. Det er enorme summer som plutselig er tilgjengelige for å ta vare på dette ene barnet. Mens de biologiske foreldrene omtrent må lete etter tomflasker de kan pante for å få middag på bordet hjemme. Hvem er det som bestemmer at det skal være sånn???
Far til 2 Skrevet 30. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 30. november 2008 (endret) Jeg er enig med deg Flush. Det virker som om "barnevernet" ikke klarer å definere behov, hjelpetiltak og tvangstiltak, men isteden rister det hele sammen i ei gryte uten å være kritisk til innholdet som de involverte barn og foreldre må sluke uten mulighet til å påpeke at oppskriften er feil. Ser forøvrig at en liten del av TV innslaget nå er tilbake nederst på siden. Edit. Min browser bruker litt tid på å laste ned videoen under teksten som beskriver overgrepet. Endret 30. november 2008 av Far til 2
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2008 #6 Skrevet 30. november 2008 det jeg synes er skremmende er manglende kompetanse på bokstav diagnoser
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2008 #7 Skrevet 1. desember 2008 Og hvor ble det av alle de som pleier forsvare barnevernet her på Kg til enhver tid? Har dere forstått at bv gjør en del feil og burde endres på?
Julie:) Skrevet 1. desember 2008 #8 Skrevet 1. desember 2008 Vi er rett og slett drit lei av og svare far til 2 gang på gang i denne type tråder. Jeg skjønner ikke hvorfor han ikke tar saken i egne hender, utdanner seg innenfor området og kan gå i gang med endringsarbeid innenfor feltet i stedet for å buse ut her hver gang han kan finne en artikkel i en eller annen avis som beskriver hvor udugelige barnevernet er og at det trenger en kontrollfunksjon som ikke er korrupt... Jeg hadde en veldig interessant forelesning med hun som var saksbehandler under en av de mest mediaomtalte barnevernsakene i norge opp gjennom og det var mye spennende hun kunne fortelle oss om disse sakene som får så enorm mye mediaoppmerksomhet. Føler at jeg fikk også en del svar der i forhold til disse kritikkverdige sakene som har vært i media også... Vil anbefale å gå inn på nrk.no netttv og se brennpunkt fra 04- de farlige hjelperene...
Julie:) Skrevet 1. desember 2008 #9 Skrevet 1. desember 2008 Den handler om søylandsaken der barnevernet ble hindret fra å gjøre jobben sin fordi bygda samlet seg om den "perfekte" familien da barnevernet grep inn og skulle ta barna. Søyland fikk beholde barna og barnevernet kunne ikke gå inn å hjelpe til tross for at de hadde vært involvert i saken i 6 år før dette skjedde. Barnevernet gikk ut i media og forklarte at saken hadde flere sider enn hva som ble fremstilt og gikk også inn på noen opplysninger i saken og svaret var da at barnevernet utleverte uskyldige og kunne ikke gå ut i media om noens privatliv på den måten... Som sagt ble barnevernet satt på sidelinjen og barna..... De er bitre i dag. De skulle gjerne ønske at barnevernet fikk gjøre jobben sin som de ikke fikk gjort. Ei av jentene fikk dette bekreftet i dette intervjuet, vi skulle gjort mer. Jenta gikk i ettertid til sak, men fikk ikke medhold fordi barnevernet gjorde alt de kunne for å gripe inn. Jeg sier ikke at det er slik i alle saker, og selvfølgelig må barnevernet være ydmyke for at de gjør feil. MEN, jeg savner at de som kritiserer også tillater seg å være litt nyanserte og kan se at det ikke bare er å gjemme seg bak taushetsplikt. Det sier meg mer om at barnets hensyn ikke er så viktig i forhold til tilskuere i angrep. Det ble jo også fort stille i svanhild saken fra medienes side da noen fikk være med inn i rettsaken og høre hele historien.. Det var noe mer en IQ som lå bak for å si det slik... Prøv å reflekter litt rundt ting før dere hakker løs og vet om en sak som det også ble gjort sånn og sånn, mange ganger er det en grunn for at barnevernet gjør som de gjør...
Gjest WildRider Skrevet 1. desember 2008 #10 Skrevet 1. desember 2008 Jeg har opplevd 4 ganske alvorlige saker der barnevernet ikke gjorde jobben sin, 2 der de skulle for alt i verden grepet inn, og 2 der de absolutt skulle holdt seg unna. Deres manglende vuderinger og arbeid ødela mange liv, og det er ingenting de unnskylder i dag. Jeg er absolutt for en endring av hvordan barnevernet er i dag, de gjør nok mye bra, skal ikke si noe på det, men de har gjort og gjør mye galt også.
Julie:) Skrevet 1. desember 2008 #11 Skrevet 1. desember 2008 Ja til autorisering av barnevernspedagoger og sosionomer
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2008 #12 Skrevet 1. desember 2008 Jeg har opplevd 4 ganske alvorlige saker der barnevernet ikke gjorde jobben sin, 2 der de skulle for alt i verden grepet inn, og 2 der de absolutt skulle holdt seg unna. Deres manglende vuderinger og arbeid ødela mange liv, og det er ingenting de unnskylder i dag. Jeg er absolutt for en endring av hvordan barnevernet er i dag, de gjør nok mye bra, skal ikke si noe på det, men de har gjort og gjør mye galt også. Enig. Problemet med barnevernet slik det er i dag er at det ligger for mye makt i for få hender. Det finnes ikke noe kontrollorgan man kan gå til når man mener at barnevernet har trådt over sine grenser. Fylkesmannens kontor er kun involvert i høringen der det avgjøres om barnevernet skal overta omsorgen for barnet eller ikke. Både før og etter dette er barn og foreldre overlatt til noen få personer i barnevernet. Fylkesmannen kan ikke gjøre noe med saksbehandlingsfeil før det kommer opp en ny høring. I vårt fylke har fylkesmannen uttrykt undring og misnøye over barnevernets handlemåte i en sak jeg kjenner alle detaljer i. Fylkesmannen har bedt barnevernet se på rutinene sine på nytt. Men der sier det stopp. Mer kan ikke fylkesmannen gjøre. Og barnevernet følger ikke opp det fylkesmannen har bedt dem om. Så der står barn og foreldre hjelpeløse tilbake. Ingen kan hjelpe dem, og barnevernet durer i vei uten å følge egne retningslinjer. Hva skal man gjøre? Selvsagt trenger vi et barnevern i Norge. Selvsagt trenger mange barn hjelp av barnevernet. Men de kan ikke få lov til å bryte egne retningslinjer uten noen form for kontrollmulighet. I mange saker er det barna det går utover i stedet for at barna hjelpes, slik barnevernet egentlig skal.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2008 #13 Skrevet 1. desember 2008 Ja til autorisering av barnevernspedagoger og sosionomer Hvordan skal det hjelpe? *nysgjerrig*
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 1. desember 2008 #14 Skrevet 1. desember 2008 Ja til autorisering av barnevernspedagoger og sosionomer Og ja til fri rettshjelp til foreldrene OG en egen talsperson for barna. Ja til en overprøvende myndighet fra et helt annet sted enn der barnevernssaken kommer opp slik at de FAKTISK kan være helt nøytrale. Ja til mere midler til barnevernet. Ja til at kommunene og barnevernet får resurser til å informere og faktisk gi den hjelp ALLE har krav på. Og ja til at Far til 2 slutter å skrive "barnevernet" - det fjerner enhver seriøsitet fra debatten. For hver eneste negative sak som kommer frem i media - hvor mange er det som ikke kommer frem der alt ble gjort rett og barna er takknemlige overfor barnevernet? Men jeg er enig i at barnevernet har et frynsete rykte - jeg vet om folk som arbeider innenfor systemet som advarer andre mot å søke hjelp fordi man da lett får et stempel som dårlige foreldre. Det burde være slik at når man søker hjelp selv så har man allerede en stor stjerne i boken fordi man gjør det. Jeg håper at man kunne komme så langt at når man søker hjelp så får man den hjelpen, istedet for et barnevern som er opptatt av å finne feil på feil til å ta deg på. Men jeg forstår at det blir sånn når resursene mangler og alt har sviktet foreldrene og barnet innen barnevernet kommer inn i bildet. Jeg kan også opplyse at mine egne erfaringer med barnevernet er svært begrenset, men de sakene jeg HAR hørt om fra bekjente har vært positive.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2008 #15 Skrevet 1. desember 2008 Og ja til fri rettshjelp til foreldrene OG en egen talsperson for barna. Ja til en overprøvende myndighet fra et helt annet sted enn der barnevernssaken kommer opp slik at de FAKTISK kan være helt nøytrale. Ja til mere midler til barnevernet. Ja til at kommunene og barnevernet får resurser til å informere og faktisk gi den hjelp ALLE har krav på. Støtter disse helhjertet.
Saeria Skrevet 2. desember 2008 #16 Skrevet 2. desember 2008 Hvordan skal det hjelpe? *nysgjerrig* Har man autorisasjon, kan man også miste den, og retten til å utøve yrket. Dessuten er det nok en trygghet i det å ha en autorisasjon, for de som faktisk er dyktige i arbeidet sitt. Les mer her: http://www.frifagbevegelse.no/fontene/deba...icle3597719.ece
Far til 2 Skrevet 2. desember 2008 Forfatter #17 Skrevet 2. desember 2008 Har man autorisasjon, kan man også miste den, og retten til å utøve yrket. Dessuten er det nok en trygghet i det å ha en autorisasjon, for de som faktisk er dyktige i arbeidet sitt. Les mer her: http://www.frifagbevegelse.no/fontene/deba...icle3597719.ece Men hvem skal evaluere det arbeidet som gjøres ? Er det den lokale lederen (altså din sjef) ? Hvis ikke, hvordan skal kontrollen foregå og hvem skal utføre den ? Autorisasjon er kansje et minimumskrav mht kompetanse, men gir INGEN sikkerhet for at arbeidet som gjøres er forsvarlig slik jeg ser det. Dette ble f.eks. delvis bekreftet i "Gambia saken" (hvor "barnevernet" ønsket å sende ei norsk jente til stemor i Gambia, og hvor sosialsjefen i kommunen nektet å få avgjørelsen evaluert av en utenforstående, objektiv, 3.part). Innenfor ALLE yrker finnes det folk som er faglig dyktig, men som likevel ikke egner seg til jobben. Og selv faglig dyktige folk gjør feil fra tid til annen. Da må vi ha på plass et kontrollsystem som plukker ut de feilavgjørelsene som finnes uten at det går ut over barnet. Jeg kan ikke se at "en authorisasjon" gir noen større tillit til det barnevernet gjør idag. For å skape slik tillit blandt befolkningen må feilene fjernes, og et diplom på veggen bedrer ikke situasjonen. Om vi derimot opplever et åpnere barnevern som aksepterer eksterne kontrollrutiner, kritikk og krav om endringer vil jeg være den første til å gratulere med en oppegående organisasjon, - så frem feilene blir borte.
Saeria Skrevet 2. desember 2008 #18 Skrevet 2. desember 2008 Fylkesmannen? Men hvorfor ikke utdanne deg selv innen barnevern da, som en foreslo lenger oppe? Da kan du selv gå inn aktivt for endring.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 2. desember 2008 #19 Skrevet 2. desember 2008 Hvis noen er sertifisert eller har fått en autorisasjon så er det noen som har utført den kontrollen som gir disse "diplomene". Dersom personen(e) som har mottatt autorisasjon gjør en slett jobb kan disse sertifiseringene forsvinne igjen. Stilles det da krav til at barnevernet SKAL ha sertifiserte / autoriserte ansatte så vil det bli mange arbeidsledige barnevernere dersom de ikke tar den nødvendige autorisasjon eller mister den. Dvs. a) De som sertifiserer/autoriserer må være utenfor selve barnevernet i den kommunen disse skal arbeide slik at man ikke blir fristet til å "kompisere" med gode venner. b) I Norge er det stort sett organ som Det Norske Veritas som sertifiserer. Det vil si at noen må sette et krav og en standard i de forskjellige tingene barnevernet skal drive med og så må barnevernansatte vise at de gjør disse tingene. Standard og slikt er i stor grad allerede satt i forhold til lover og forskrifter, men hele diskusjonen her handler jo om at lov og forskrift ikke blir fulgt. Når noen er sertifisert og må gjennom regelmessig ny godkjenning for å oppfylle autorisasjonskrav så kan de ikke lenger synse og tro - de MÅ følge lov og forskrift. Dette er sertifisering i praksis - det er LANGT MER enn et diplom på veggen. Jeg tror dette har noe for seg - men jeg tror ikke Barnevernet selv kommer til å være noen pådriver for dette.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2008 #20 Skrevet 2. desember 2008 Fylkesmannen? Men hvorfor ikke utdanne deg selv innen barnevern da, som en foreslo lenger oppe? Da kan du selv gå inn aktivt for endring. Så hvis man protesterer mot politivold skal man utdanne seg til politi for å endre på det? Eller hvis man misliker måten lærere, førskolelærere og sykepleiere gjør jobben sin så skal man utdanne seg til alle tre for å endre ting? Det må jo være lov å mene noe sterkt om en del av samfunnet uten at man nødvendigvis skal være nødt til å jobbe innen det samme området selv. Jeg synes vi for en gangs skyld har klart å få en nyansert debatt om barnevernet her uten drittslenging og usakligheter. Jeg håper vi kan fortsette med det, for dette er en viktig debatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå