Gå til innhold

18 år og lite arbeidserfaring

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Mina_*
Skrevet

Hei:)

Jeg er en jente på 18 år som har tatt et friår..Jeg har fullført 2 år på studiespesialisering,men følte jeg trengte et friår. Derfor vil jeg jobbe. Jeg har søkt på flere jobber som ikke krever utdanning, men jeg har ikke fått svar på noen av dem, og det er over en måned siden jeg søkte. Jeg lurer på om jeg kanskje ikke er "attraktiv" for arbeidsgiver? Jeg har lite arb.erfaring, har jobber noen vakter på en kafe, og avisbud. Er dette veldig uvanlig? Føler at de forventer seg flotte CV'er.

Er det noen som er i samme situasjon, eller har vært?

Jeg er veldig lærevillig, og vil ikke sitte hjemme og glo i veggen i et år heller!

Håper på svar og/eller tips fra dere! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har i mange år vært veldig aktiv med jobbsøking fordi jeg ikke har vært helt fornøyd der jeg har jobbet før nå.

Når jeg var 18 fikk jeg meg en jobb på et bakeri og jobbet der 1 år mens jeg tenkte på hva jeg ville videre.

Min erfaring er at man må virkelig stå på, send ut MANGE søknader - til alt du overhodet, kanskje kunne tenke deg og husk at du kan si nei dersom det ikke frister etter et intervju.

Det kan være lurt å ringe for å følge opp hvordan det går med søknaden, si at "Jeg sendte en søknad og er veldig interessert. Lurte på om stillingen er besatt eller hva som er status.". Det kan være litt ekkelt, men du venner deg til deg :)

Kjenner du noen som har mye erfaring med jobbsøknader? Få noen til å se gjennom din CV og søknad, kanskje de har noen gode forslag til utbedringer eller sjekk maler på nettet.

Jobbsøking (og etterhvert jobbintervjuer) er VELDIG god erfaring for fremtiden, så tenk på det som verdifull læring.

Håper dette var til noe hjelp, og masse lykke til :)

Skrevet

Jeg har heller ikke mye abeidserfaring. Men jeg har nettopp fått meg en bra jobb nå. Det som gjorde susen for min del var å skrive en god søknad. Du er jo bare 18 år, så de kan jo ikke forvente at du har jobbet ekstremt mye før heller. Derfor bør du nøye deg med å skrive en tydelig og iformativ cv, om enn litt kort.

Fokuser heller på søkaden, og gjør den litt unik. Gjør slik at du skiller deg litt ut. Jeg er utrolig dårlig på å forklare sånt, men det jeg gjorde var å søke etter tips på nett. Fant også mange gode tips her på forumet. Hvis du søker på f.eks "skrive jobbsøknad". Og pass slevfølgelig godt på rettskriving og slike ting.

Lykke til! :)

Skrevet (endret)

Jeg tror også det ligger mye i jobbsøknaden. Jeg fikk hvertfall mye mer napp og tilbakemelding etter at jeg hadde en ordentlig omskriving av søknaden og CVn min.

Les litt på http://www.studenttorget.no/index.php?show...artikkelid=3345, ta en titt på linkene i artikkelen og se om du kan få noen gode ideer der til oppsett og hvordan du skal presentere deg. :)

edit: endret linken til samlesiden

Endret av Phaedra
Skrevet

Alle tipsene du har fått til nå er bra, men du sier ikke helt hva du søker på.. Hadde jeg vært deg ville jeg søkt så og si alt som ikke trenger arbeidserfaring. Jeg ville også søkt på alt fra 20%-100%. Kanskje det eneste du får er 30 % ett sted og 40 ett annet, med mulighet til å få ekstravakter? Når jeg søkte jobber (i august) fikk jeg tilbud om en 49 % stilling, fordi de gjerne ville "spare" 80-100% stillingene som var ledige til folk med relevant utddannelse og folk som vil jobbe over flere år (jeg skal bare ha et friår før jeg begynner på skole). Men jeg fikk også vite at det er MYE ekstrvakter der, så siden august har jeg vel jobbet like mye som 80-100% stilling og er fornøyd med det.. Uansett om det ikke er noe ekstravakter får jeg i det minste jobbe nesten 50%. Hadde jeg ønsket kunne jeg også kanskje skaffet meg en ekstrajobb et annet sted med kanskje en til to ganger i uka :)

Skrevet

Dersom du har mulighet bør du gå rundt med søknaden din til aktuelle arbeidsgivere, så de får et inntrykk av hvem du er. Be om å få snakke med daglig leder eller andre som har med ansettelser å gjøre, ikke bare gi søknaden til "den i kassa". Og du bør søke mange steder og ikke sikte for høyt i starten (utover om det er områder du er veldig engasjert i og ønsker arbeidserfaring innenfor?); dagligvare, kantinemedarbeider o.l er nok vanlige jobber for såpass unge arbeidstakere som deg, noen kleskjeder også, mens endel andre butikkjobber er mer forbeholdt folk med mer erfaring og "tyngde". Du kan kanskje be noen om å hjelpe deg med søknaden også, så du er sikker på at den er best mulig og framstiller deg på en tydelig og positiv måte - og ikke minst slik at arbeidsgiver ser at du skjønner hva arbeidet innebærer.

Skrevet
Hei:)

Jeg er en jente på 18 år som har tatt et friår..Jeg har fullført 2 år på studiespesialisering,men følte jeg trengte et friår. Derfor vil jeg jobbe. Jeg har søkt på flere jobber som ikke krever utdanning, men jeg har ikke fått svar på noen av dem, og det er over en måned siden jeg søkte. Jeg lurer på om jeg kanskje ikke er "attraktiv" for arbeidsgiver? Jeg har lite arb.erfaring, har jobber noen vakter på en kafe, og avisbud. Er dette veldig uvanlig? Føler at de forventer seg flotte CV'er.

Er det noen som er i samme situasjon, eller har vært?

Jeg er veldig lærevillig, og vil ikke sitte hjemme og glo i veggen i et år heller!

Håper på svar og/eller tips fra dere! :)

Husk at det er ikke alle jobber som blir annonsert via Nav.

Nå er det snart jul og mange vil ha julehjelp. Oppsøk butikker,matbutikker, Plantasjen, kafeer. Spør etter daglig leder.

Ta gjerne en tlf. først, om du merker antydning til at de trenger hjelp, så vær snar med å foreslå at du kan komme ned for en samtale

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...