Gjest ~Hanne~ Skrevet 18. juni 2003 #1 Skrevet 18. juni 2003 Hvordan takler du da dette? Selv synes jeg det er greit at den som spør først begynner med seg selv. Og deretter gir en forklaring på hvorfor h*n spør. Jeg er ikke interessert i å brette mer ut om min person enn det jeg velger å skrive selv. Det frister overhode ikke å svare på spørsmål utover dette, om vedkommende som stiller spørsmålet ikke er tiltalende nok i sin framferd og opptrer noenlunde som beskrevet over. Jeg vil jo da kanskje bli oppfattet som arrogant siden jeg ikke svarer direkte, men heller gir vedkommende som spør en forklaring på hva jeg oppfatter som en ok måte å stille spørsmål på. Enkelte som har kommet med personlige spørsmål til meg vil gjerne kjenne seg igjen her, og føle at dette innlegget er rettet direkte mot dem. Det er det ikke. Min hensikt er å forhøre seg om hva andre oppfatter som god oppførsel på nett, være seg i åpent forum eller via private meldinger. Så: Hva synes dere?
Gjest Lea Skrevet 18. juni 2003 #2 Skrevet 18. juni 2003 Hvis jeg synes at det spørsmål blir FOR personlig til at jeg ønsker å svare, så svarer jeg ikke. Dvs. jeg svarer at jeg ikke ønsker å svare på spørsmålet. Evt. kutter jeg ut detaljer.
Kristian (71) Skrevet 18. juni 2003 #3 Skrevet 18. juni 2003 Jeg syns det er enhvers rett til å svare på de tingene en selv ønsker å svare på. Dersom man ikke ønsker å utdype noe som en person har stilt spørsmål om, ja så bør det respekteres. Noen ser ut til å ta det til sin fordel og hevde at de har rett fordi personen de stilte spørsmålet til ikke vil svare på et personlig spørsmål. Jeg er helt uenig i den tankegangen enkelte ser ut til å ha om at dersom du sier "så mye" om deg selv, ja så er du nærmest forpliktet til å fortelle "så mye mer" også når jeg spør deg om noe.
Gjest Vega Skrevet 18. juni 2003 #4 Skrevet 18. juni 2003 Det hender jeg ikke svarer i det hele tatt - hovedsaklig fordi jeg ikke lenger er innom samme tråd. Det hender stadig vekk at jeg blir lei et emne, og svitsjer videre. Dumper jeg inn der lenge etterpå - overser jeg gjerne saken, særlig om tråden har utviklet seg videre, eller det har utviklet seg en kjølig steming. Da er det beste å la det hele ligge. Svarer ikke på mer enn jeg vil. Hender jeg gir tåkebelagte svar, men prøver å unngå det. Men kan ikke fortelle alle detaljer; jo, nå skal dere høre her...
Gjest ~Hanne~ Skrevet 18. juni 2003 #5 Skrevet 18. juni 2003 Uskyldige spørsmål kan raskt bli oppfattet som frekk og uhøflig opptreden, om spørsmålsstiller bare slenger spørsmålet ut i luften uten å gi litt av seg selv.
Usikker Skrevet 18. juni 2003 #6 Skrevet 18. juni 2003 I slike tilfeller kan man jo komme med en "hvit løgn".......for å slippe unna mer mas! :oops: En bør nok tenke seg om før man legger ut alt for mange personlige opplysninger på nettet. Man er kanskje ikke så anonym som man tror (med det så tenker jeg at noen klarer å legge sammen 1+1, og vips så er man ikke så veldig anonym lenger) Jeg synes mange er litt vel detaljerte ......... Istedet for å legge ut hint om ditt og datt - så kan man la være. Da slipper man oppfølgingsspørsmål!
Gjest ~Hanne~ Skrevet 18. juni 2003 #7 Skrevet 18. juni 2003 Forbausende mange legger sammen 1+1 og får 3. Da blir personlige spørsmål mottat med uvilje, og uansett hva man serverer av direkte svar, hvite løgner, forklaringer eller taushet i retur, så blir det brukt av andre som et bidrag til en dårlig personkarakteristikk av en selv.
Gjest Vega Skrevet 18. juni 2003 #8 Skrevet 18. juni 2003 Men hva vet vi egentlig om sannhetsverdien av hva de andre skriver/svarer - mulig noen plusser på eller trekker fra litt, såpass små forskjeller at det ikke blir ren løgn, men heller ikke helt sannheten... Det har jeg gjort - men ikke mye. Dvs. variasjoner som ikke betyr noe, men som kan virke villedende. Men så kan jo disse villedende opplysningene stemme på en prikk overens med noen man kjenner... Ser ofte beskrivelser - der jeg nesten tror jeg kjenner vedkommende. Men er ikke sikker, så jeg lar være å fundere.
SuperNova Skrevet 18. juni 2003 #9 Skrevet 18. juni 2003 Det er vel egentlig ikke noe problem, vel? Det er da bare å la være å svare på det man ikke vil - så enkelt. Det er mye lettere på nett enn IRL, synes jeg. Dessuten har Vega et meget godt poeng i at man ikke kan være sikker på sannhetsgehalten i disse "personlige opplysningene" som folk gir. Uten at jeg har noe behov for å spekulere videre i det.
Gjest ~Hanne~ Skrevet 18. juni 2003 #10 Skrevet 18. juni 2003 Jeg kan uansett ikke tenke meg at det er noen særlig god følelse når det man skriver er sant, og man får trukket dette i tvil. Eller at sannheten blir vridd på av andre, for så å fremstå som feilaktig i forhold til hva den som forteller om seg selv føler er sant. Da har jeg stor forståelse for at det kan være svært vanskelig å la være å svare.
*M* Skrevet 18. juni 2003 #11 Skrevet 18. juni 2003 Jeg svarer aldri på personlige spørsmål. Jeg synes det er skummelt at folk skal gå rundt å vite ting om meg og jeg ikke vet hvem de er. Jeg er nok også en veldig privat person!
Retz Skrevet 18. juni 2003 #12 Skrevet 18. juni 2003 Jeg har ingen problemer med dette. Får jeg spørsmål jeg ikke ønsker å svare på, så gir jeg bare beskjed om det. Om andre snakker sant eller ikke, gidder jeg ikke spekulere i. Det betyr likevel ingenting hvorvidt de gjør det ene eller det andre.
Litago Skrevet 18. juni 2003 #13 Skrevet 18. juni 2003 På diskusjonstråder så gidder jeg ikke å svare på personlige spørsmål så lenge jeg ikke selv vil. Synes det er verre på chatten. Bare fordi jeg bor i utlandet så skal folk vite nøyaktig hva jeg gjør, hvor jeg bor,hvor lenge jeg har vært der, om min mann er norsk, om jeg kjenner den og den osv. Og dette er vanligvis spørsmål som kommer fra noen jeg ikke vet noe om, og som synes det er frekt når jeg spør tilbake..... :o Noen ganger svarer jeg at jeg ikke vil svare for å beholde anonymiteten. Da hender det at folk blir litt sure... Som regel svarer jeg og omskriver jeg litt. Forteller f.eks. at jeg bor nord i byen, når jeg bor vest i byen osv. Når jeg tenker meg om så har jeg nå bodd de i de fleste bydeler i San Francisco! Rart at ingen av de som er ute etter "å ta" brukere, har tatt meg på det!
Gjest Anonymous Skrevet 18. juni 2003 #14 Skrevet 18. juni 2003 Jeg tar herved Litago og rister henne godt og grundig Jeg svarer på det jeg sjøl vil. Som noen sikkert har sett, så er noe av det svært personlig. Av den grunn, og bare derfor, har jeg valgt å holde en lav profil på andre områder. Du er forresten svært fornuftig Litago. En skal ikke si mer enn en vil.
Gjest care Skrevet 18. juni 2003 #15 Skrevet 18. juni 2003 Det er vel egentlig ikke noe problem, vel? Det er da bare å la være å svare på det man ikke vil - så enkelt. Det er mye lettere på nett enn IRL, synes jeg.
Gjest ButtHead Skrevet 18. juni 2003 #16 Skrevet 18. juni 2003 Det er mange spørsmål jeg unngår å svare på fordi det kan være med å spore opp hvem jeg er.
Gjest Anonymous Skrevet 18. juni 2003 #17 Skrevet 18. juni 2003 Etter min mening finnes det noen skikkelige "råtne egg" her som ser det som sin rett å avsløre "anonyme" og trekke deres integritet i tvil... Jeg mener også at det er respektløst å bare gi faen, uten å utdype hva en mener når en har svart på noe som den andre ikke helt skjønner...eller å si at andre ikke har skjønt bæret - uten å utdype dette nærmere.
Illuusia Skrevet 18. juni 2003 #18 Skrevet 18. juni 2003 Jeg vil jo kanskje lure på hvorfor vil noen ta opp personlige ting på nettet? Det er jo ikke akkurat slik at alle her inne er dine nærmeste venner. Det er vel et tegn på hvor ensomme enkelte sjeler er, når de velger å snakke om slikt med fremmede personer. Jeg har lest en del fryktelig triste historier her inne, men tør ikke å svare for jeg vet ikke hva jeg skal si, da er det nok best å la være så man ikke gjør ting verre, ikke sant?
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 18. juni 2003 #19 Skrevet 18. juni 2003 Jeg er helt uenig i den tankegangen enkelte ser ut til å ha om at dersom du sier "så mye" om deg selv, ja så er du nærmest forpliktet til å fortelle "så mye mer" også når jeg spør deg om noe. Dette opplever jeg nesten daglig, brukere som vil stille meg til veggs med de mest personlige spm. og når jeg ikke vil svare blir jeg hengt ut som potensiell løgner eller de slenger ut noen syrlige komm. for på den måten å fremstille meg som arogant el. Minnie
Gjest Anonymous Skrevet 18. juni 2003 #20 Skrevet 18. juni 2003 Jeg vil jo kanskje lure på hvorfor vil noen ta opp personlige ting på nettet? Det er jo ikke akkurat slik at alle her inne er dine nærmeste venner. Det er vel et tegn på hvor ensomme enkelte sjeler er, når de velger å snakke om slikt med fremmede personer. Jeg har lest en del fryktelig triste historier her inne, men tør ikke å svare for jeg vet ikke hva jeg skal si, da er det nok best å la være så man ikke gjør ting verre, ikke sant? Jeg vil nå heller si at det ofte kan være lurere å få så mange svar som mulig, så mange perspektiver som mulig på en sak, enn om man bare skulle drøftet det med en nær venn eller noen få nære venner. Det er vel ikke sikkert at dine nærmeste alltid sitter med svaret..Dette har jo også litt med andre menneskers livserfaring å gjøre..det kan føles betryggende at andre har gjennomgått det samme som deg, og kanskje endog overlevd :o Ulempen er jo at man får endel skitkasting også... Er den ikke direkte ond kan den også hjelpe deg med å få åpnet øya. Så får man prøve å skille klienten fra hveten; hvem som vet hva de snakker om og hvem som bare ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå