Gjest Gjest Skrevet 28. november 2008 #1 Skrevet 28. november 2008 Hvorfor er det sånn at de fleste? land har gifteringen på venstre hånd, mens Norge har den på høyre? Og er det mange land som har den på høyre?
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2008 #2 Skrevet 28. november 2008 I mange land har de ringen på venstre fordi det er hånden som er nærmest hjertet. I Norge har vi den på høyre fordi det er den viktigste hånden. I noen land er det mest vanlig å ha den på venstre, i andre land er det mest vanlig å ha den på høyre. Noen foretrekker å ha den på en annen hånd enn det resten av befolkningen har den. Jeg har min ring på venstre, fordi det er mest praktisk (jeg må håndhilse på folk mange ganger i løpet av en arbeidsdag, og særlig mange menn knuser jo nesten fingrene dine.. vondt når man har ring på). Det spiller ingen rolle hvilken hånd man har den på. Eller om man har ring i det hele tatt
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2008 #3 Skrevet 28. november 2008 Og er det mange land som har den på høyre? In other countries such as Colombia, Germany, Greece, Norway, Peru, Poland, Russia, Serbia, Spain, Ukraine, and Venezuela, however, it is worn on the right hand. Orthodox Christians and Eastern Europeans also traditionally wear the wedding band on the right hand. In The Netherlands, Catholic people wear it on the left, all others on the right; in Austria, Catholic people wear it on the right. In Belgium, the choice of hand depends on the region of the country. A traditional reason to wear the wedding ring on the right hand stems from Roman custom. The Latin word for left is "sinister", which in addition to this sense also has the same senses as the English word. The Latin word for right is "dexter", a word that evolved into "dexterity". Hence, the left hand had a negative connotation and the right a good one. http://en.wikipedia.org/wiki/Wedding_ring
Gjest Elfrida Skrevet 29. november 2008 #4 Skrevet 29. november 2008 Hvor er det egentlig de har den på venstre hånd? England, USA..og hvor ellers? Og venstre hånd er for øvrig ikke nærmere hjertet, det ligger midt i brystkassa.
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2008 #5 Skrevet 29. november 2008 I mange land har de ringen på venstre fordi det er hånden som er nærmest hjertet. I Norge har vi den på høyre fordi det er den viktigste hånden. Det spiller ingen rolle hvilken hånd man har den på. Eller om man har ring i det hele tatt Vel. I Norge er den på høyre fordi nordmenn er så praktiske...og det er ikke en kompliment. De som har den på venstre fordi det er nærmest hjertet har i det minste en tanke med hva de gjør og hvorfor. Selv vil jeg ha den på venstre: fordi det er nærmest hjertet. Det spiller derfor en rolle hvilken hånd man har den på. Klart det gjør. Det spiller for mange en stor rolle om de har ring eller ikke. Det betyr for mange mye symbolsk sett. Klart det betyr noe. På den annen side er det så mange menn som ikke lar en ring stoppe dem i å ha forhold til andre kvinner enn hun de er gift med. Det er trist.
Blåbæret Skrevet 29. november 2008 #6 Skrevet 29. november 2008 Vi hadde ringen på venstre hånda når vi ble forlovet, men det var så mange som klagde på detså vi flytta den over på høyre hånda. Vi ante ikke hvilken hånd som var "rett" så vi tok de bare på den ene. Ble helt tilfeldig
Strix Skrevet 29. november 2008 #7 Skrevet 29. november 2008 Hvor er det egentlig de har den på venstre hånd? England, USA..og hvor ellers? Og venstre hånd er for øvrig ikke nærmere hjertet, det ligger midt i brystkassa. I Sveirge har de ringen på venstre hånd. Og hjertet ligger litt mer mot venstre enn høyre, altså ikke helt i midten! Link
Gjest Elfrida Skrevet 29. november 2008 #8 Skrevet 29. november 2008 Og hjertet ligger litt mer mot venstre enn høyre, altså ikke helt i midten! LinkOk da! Uansett burde det være forholdsvis godt kjent i 2008 at det ikke er der følelsene ligger...
Ambriel Skrevet 29. november 2008 #9 Skrevet 29. november 2008 (endret) Og venstre hånd er for øvrig ikke nærmere hjertet, det ligger midt i brystkassa. Hjertet ligger i midten, men med den største delen mot venstre Ooops, så jo nå at noen allerde hadde påpekt det, før jeg leste hele tråden Endret 29. november 2008 av Ambriel
Strix Skrevet 29. november 2008 #10 Skrevet 29. november 2008 Ok da! Uansett burde det være forholdsvis godt kjent i 2008 at det ikke er der følelsene ligger... Helt enig! Men noen liker gjerne symbolikken
Grønt blad Skrevet 29. november 2008 #11 Skrevet 29. november 2008 " I Norge bæres gifteringene på høyre hånds ringfinger. Ifølge gammel overtro gikk det fra denne fingeren en blodåre direkte til hjertet." Fra skikkogbruk.no
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2008 #12 Skrevet 1. desember 2008 I Sveirge har de ringen på venstre hånd. Ja det stemmer:-) Jeg bor i Sverige sammen med min svenske mann og mange reagerer på at vi bärer gifteringene på höyre hånd. Vi bodde i norge för og giftet oss der, så derfor har vi ringene på höyre:-)
Gjest WildRider Skrevet 1. desember 2008 #13 Skrevet 1. desember 2008 " I Norge bæres gifteringene på høyre hånds ringfinger. Ifølge gammel overtro gikk det fra denne fingeren en blodåre direkte til hjertet." Fra skikkogbruk.no Jeg har faktisk en blodåre som går slik... Unormal jeg
MedMor Skrevet 1. desember 2008 #14 Skrevet 1. desember 2008 (endret) Jeg prøvde å finne ut av de reglene da jeg skulle fri. Jeg fant da ut at i Norge har man forlovelsesringen på venstre, og gifteringen på høyre. Men da jeg kom i butikken sa mannen i kassa at forlovelsesringen skulle være på høyre, så jeg målte da størrelsen på den høyre fingeren, og bestilte en ring som passet der. Vi bærer nå begge forlovelsesringen på høyre hånd, og har vel egentlig etterpå funnet ut at dette er feil. Men nå er jo ringen for stor til å passe på venstre, så nå får det være det samme. Det varierer også veldig fra sted til sted, og fra familie til familie hvilken finger man har den på. Vi skal ha den samme ringen når vi gifter oss, så da er det egentlig greit at vi allerede er vant til å ha den på høyre hånda I USA leste jeg at kvinnene ofte har forlovelsesringen på høyre (mennene har stort sett ikke forlovelsesring), og så får de begge en ny ring som de ha på venstre når de gifter deg. På den måten får kvinnen gå med bling-bling-ringen sin, og trenger ikke å legge den vekk selv om hun gifter seg Jeg trives godt med å ha ringen på høyre hånd. Jeg er høyre-hendt, og derfor ser jeg ringen oftere. Hehe Endret 1. desember 2008 av MedMor
Gjest Pascale Skrevet 1. desember 2008 #15 Skrevet 1. desember 2008 I Sveirge har de ringen på venstre hånd. Og hjertet ligger litt mer mot venstre enn høyre, altså ikke helt i midten! Link Ringen på venstre hånd stammer trolig fra da man i antikkens Egypt trodde at «kjærlighetsvenen» (vena amoris) gikk direkte til hjertet fra fingertoppen på venstre hånds tredje finger.
Gjest Marc Skrevet 1. desember 2008 #16 Skrevet 1. desember 2008 Jeg prøvde å finne ut av de reglene da jeg skulle fri. God, in Norway the women propose...I am glad I am a US citizen!
Gjest Pascale Skrevet 1. desember 2008 #17 Skrevet 1. desember 2008 God, in Norway the women propose...I am glad I am a US citizen! Nå, det er ikke alle kvinner som gjør det.
MedMor Skrevet 8. desember 2008 #18 Skrevet 8. desember 2008 God, in Norway the women propose...I am glad I am a US citizen! Nåja, det hadde vært det samme hvem av oss som hadde fridd, hadde blitt en kvinne som gjorde det uansett...
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2008 #19 Skrevet 9. desember 2008 Jeg har hørt fra mange, særlig i min besteforeldregenerasjon (de som er født rundt 1910) at venstre hånd er der man plasserer "enkeringen" - når ektefellen dør flytter man ringen over på venstre.
Gjest Gaby Skrevet 10. desember 2008 #20 Skrevet 10. desember 2008 Syns egentlig det er en fordel å ha ringen (ikke bare forlovelses/giftering) på venstre, siden jeg er høyrehendt. Da holder ringen seg finere lengre, siden venstre ikke blir brukt like mye som høyrehånda.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå