Gjest Cederic Rueben Skrevet 30. november 2008 #21 Skrevet 30. november 2008 De sier de elsker sin kone og barn, så hvorfor er de utro da? Så kvinner er aldri utro ???
Gjest Cederic Rueben Skrevet 30. november 2008 #22 Skrevet 30. november 2008 Det er feil, statistisk sett er det flere menn som er utro. Ikke at dette er et argument for eller mot ekteskap Statistisk sett er kvinner mest utro. Men jeg lurer på om det kan ha vært før ekteskapet...... Vel uansett så er nesten like mange kvinner utro som menn det er ikke store forskjellen
Omega Skrevet 30. november 2008 #23 Skrevet 30. november 2008 Jeg tar ikke sjansen på å inngå noe ekteskap. Noensinne. For meg representerer det en utdatert måte å fremstille relasjonen mellom mann og kvinne. En institusjon som har noe gammeldags over seg. Dessverre er tradisjonen fortsatt slik at flertallet kvinner som gifter seg tar ektemannens etternavn, og hvis de velger beholde sitt eget kommer stort sett ektemannens etternavn i tillegg, og da helst til sist. Jeg ser overhodet ikke vitsen i å fortsette denne tradisjonen. Håper inderlig at samboende par snart kan få på plass nøyaktig samme økonomiske rammevilkår som pr idag er forbeholdt par som er ektefeller. Skal innrømme at et ekteskap selvsagt blir hva man gjør det til. Man trenger ikke ta mannens navn i det hele tatt. Man trenger ikke ha kirkebryllup. Men så snart et par blir husband & wife ser det ut til at både de selv og omverdenen betrakter de på en bestemt måte som en institusjon, og ikke lenger så mye som to individer.
Drops Skrevet 30. november 2008 #24 Skrevet 30. november 2008 Statistisk sett er kvinner mest utro. Men jeg lurer på om det kan ha vært før ekteskapet...... Vel uansett så er nesten like mange kvinner utro som menn det er ikke store forskjellen Jeg tror du tar feil Har du statistikk på det? For i følge det svenske folkehelseinstituttet er en av tre kvinner utro, mens menn er enda oftere utro.
Gjest Cederic Rueben Skrevet 30. november 2008 #25 Skrevet 30. november 2008 Jeg tror du tar feil Har du statistikk på det? For i følge det svenske folkehelseinstituttet er en av tre kvinner utro, mens menn er enda oftere utro. Sverige er ikke Norge.
Bomull Skrevet 30. november 2008 #26 Skrevet 30. november 2008 Hvorfor gifte seg når vi vet at så mange menn er utro og ikke føler dårlig samvittighet når de er det. Jeg har sett og erfart så mange gifte familiefedre som er såkalt ordentlige, ogh likevel beholder de familien (den består), mens de nyter affærer på si fordi de kan (jobben, kolleger fra andre avdelinger, konferanser, pendlere, osv.) Det er så trist at jeg vurderer å ikke gifte meg. Men skal man gå rundt og mistenke en partner hele livet kan man like gjerne gå i kloster. Det er ingen/liten forskjell på utroskap blant kjærster/samboere/ektefeller.
Noli Skrevet 30. november 2008 #27 Skrevet 30. november 2008 Håper inderlig at samboende par snart kan få på plass nøyaktig samme økonomiske rammevilkår som pr idag er forbeholdt par som er ektefeller. Men skjønner du ikke at vi MÅ ha en mulighet til å la par velge selv om de vil ha de økonomiske rammevilkår eller ikke? Som ektefeller har man i dag blandt annet forsørgelsesplikt ovenfor ektefellen sin. Man har arverett. Mannen regnes autmatisk som far til barn som fødes osv. Veldig mange par ønsker rett og slett ikke disse rettighetene og pliktene, og det er disse som ganske enkelt kan velge å ikke gifte seg. Ønsker man derimot disse rettighetene og pliktene, er det ikke verre enn å inngå en juridisk forpliktende avtale, det vi i dag kaller ekteskap. Hvis du ikke vil ha de "sosiale" konsekvensene av å ha inngått ekteskap er det på ingen måte noen plikt å oppgi dette til alle og enhver. Jeg er helt for at man må jobbe for likestilling, men jeg tror ikke at du og alle andre som "krever" at samboere får ektefellers rettigheter og plikter og at ekteskapet fjernes, egentlig vet hva dere snakker om. For forslaget er særdeles lite gjennomtenkt, og det bryter mot menneskerettighetsprinsippene OG den norske grunnloven.
Gjest Emera Skrevet 30. november 2008 #28 Skrevet 30. november 2008 Jeg tar ikke sjansen på å inngå noe ekteskap. Noensinne. For meg representerer det en utdatert måte å fremstille relasjonen mellom mann og kvinne. En institusjon som har noe gammeldags over seg. Dessverre er tradisjonen fortsatt slik at flertallet kvinner som gifter seg tar ektemannens etternavn, og hvis de velger beholde sitt eget kommer stort sett ektemannens etternavn i tillegg, og da helst til sist. Jeg ser overhodet ikke vitsen i å fortsette denne tradisjonen. Håper inderlig at samboende par snart kan få på plass nøyaktig samme økonomiske rammevilkår som pr idag er forbeholdt par som er ektefeller. Skal innrømme at et ekteskap selvsagt blir hva man gjør det til. Man trenger ikke ta mannens navn i det hele tatt. Man trenger ikke ha kirkebryllup. Men så snart et par blir husband & wife ser det ut til at både de selv og omverdenen betrakter de på en bestemt måte som en institusjon, og ikke lenger så mye som to individer. Ekteskapsinngåelse er da like aktuelt nå som før, så hvordan er det da gammeldags..? Det å gifte seg har jo også blitt modernisert gjennom f. eks. kjønnsnøytral ekteskapslov og individuell bruk av etternavn. Er ellers enig med Noli. Hva er vitsen med å gjøre ekteskap og samboerskap helt likt når det gjelder rettigheter og plikter? Da vil jo samboere måtte forholde seg til akkurat like mange papirer som gifte.
Gjest Fliss Skrevet 30. november 2008 #29 Skrevet 30. november 2008 Det er jo ikke bare et papir. Det gir en del rettigheter også, blant annet arv og retten til å sitte i uskiftet bo. Man kan like gjerne gå til advokat og sette opp samboeravtale, testamente, osv .. Hvis den ene parten i et forhold ønsker særeie og/eller ektepakt så må man til advokat uansett. Hadde det vært idag så hadde jeg neppe giftet meg .. Hvorfor skal man det? Mine venninner har da akkurat like bra forhold til sine samboere som jeg har til min ektefelle .. jeg ser overhode ingen forskjell ..
Noli Skrevet 30. november 2008 #30 Skrevet 30. november 2008 Man kan like gjerne gå til advokat og sette opp samboeravtale, testamente, osv .. Hvis den ene parten i et forhold ønsker særeie og/eller ektepakt så må man til advokat uansett. Men som sagt mange ganger før: det finnes rettigheter og plikter man ikke KAN avtale utenom ekteskap.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2008 #31 Skrevet 30. november 2008 Menn er alltid utro, de tenker ikke så mye over hva de gjør. Derfor vil mange kvinner ikke gifte seg.
Ambivalent Skrevet 30. november 2008 #32 Skrevet 30. november 2008 Min samboer og jeg har vært sammen i 11 år, og bodd sammen i rundt 6. Vi har ingen planer om å gifte oss, da det er en institusjon og en tradisjon vi ikke kan identifisere oss med. Vi trives med å "bare" være samboere, og lager istedet samboeravtale og testamente. Det triste er at vi kommer fra et sted der "alle" gifter seg, og vi bli fortsatt ikke sett på som et seriøst par i mange sammenhenger (invitasjoner etc.) siden vi ikke er gift. Noe jeg synes er merkelig. Når det er sagt synes jeg det er en vakker ting å gifte seg for de som velger å gjøre det, uansett hvilke grunner de har. Ser ikke på det som noe "gammeldags".
Omega Skrevet 30. november 2008 #33 Skrevet 30. november 2008 Men skjønner du ikke at vi MÅ ha en mulighet til å la par velge selv om de vil ha de økonomiske rammevilkår eller ikke? Som ektefeller har man i dag blandt annet forsørgelsesplikt ovenfor ektefellen sin. Man har arverett. Mannen regnes autmatisk som far til barn som fødes osv. Hvem har sagt at fordi samboende par har en MULIGHET til å få samme økonomiske betingelser som ektepar, at de dermed MÅ ha disse betingelsene?
Gjest Fliss Skrevet 30. november 2008 #34 Skrevet 30. november 2008 Men som sagt mange ganger før: det finnes rettigheter og plikter man ikke KAN avtale utenom ekteskap. Neivel - hva slags rettigheter er det?
Gjest Gjest_gjesten_* Skrevet 30. november 2008 #35 Skrevet 30. november 2008 Neivel - hva slags rettigheter er det? Retten til å sitte i uskiftet bo bl.a. Har man ikke barn så har det jo ikke noe å si, men med en gang man får barn lever samboende etter min mening et risikospill.
Noli Skrevet 30. november 2008 #36 Skrevet 30. november 2008 Hvem har sagt at fordi samboende par har en MULIGHET til å få samme økonomiske betingelser som ektepar, at de dermed MÅ ha disse betingelsene? Hvis de skal måtte inngå en avtale de ikke autmatisk har, er det jo nett det samme som ekteskapet. Absolutt ingen forskjell.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2008 #37 Skrevet 30. november 2008 Retten til å sitte i uskiftet bo bl.a. Har man ikke barn så har det jo ikke noe å si, men med en gang man får barn lever samboende etter min mening et risikospill. Det endres snart. "Slik blir de nye arvereglene -Fra lovendringene trer i kraft vil samboere med felles barn som mister sin partner ha arverett og rett til å sitte i uskifta bo." http://www.dagbladet.no/tekstarkiv/artikke...p;tag=item&
Gjest AnneShirley Skrevet 1. desember 2008 #38 Skrevet 1. desember 2008 Jeg synes det er synd at samboerskap og ekteskap stadig likestilles i større grad. Etter min mening reduserer det valgfriheten. Alle ender opp som "gift" enten de vil eller ikke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå