Gå til innhold

Dyrt å være vegetarianer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vet ikke helt om denne heller burde ligge på forbruker & økonomi men jeg satser på å legge den her. Dere som har gått fra å være altetende til vegetarianere, merker dere veldig stor forskjell på matbudsjettet? Hvor er det billigst å handle frukt og grønt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden kjøttprodukter er dyrt, og gir lite igjen siden det er fylt med vann, er det jo mye billigere å være vegetarianer. Jeg kjøper frukt og grønt der de har det av god kvalitet, og utvalg. Soyaprodukter er dyre, men en pakke holder jo til flere middager.

Skrevet

Nei, generelt vil jeg vel ikke si at det er dyrere - men det kan jo lett bli det. Mange vegetarianere er over gjennomsnittlig opptatt av kvaliteten på maten de spiser, og handler gjerne dyrere matvarer.

På den annen side vet jeg om mange studenter som lever nærmest som vegetarianere av økonomiske hensyn - å kjøpe kjøtt til hvert måltid blir fort dyrt.

Med andre ord kommer det litt an på flere ting.

Skrevet

Jeg er vegetarianer, og har et ganske så moderat matbudsjett.

Soyaprodukter, Quorn etc er forholdsvis dyrt (men en pakke varer lenge) - jeg bruker egentlig lite av den typen produkter. Bønner, linser og kikerter er jo kjempebillig, basis-grønnsaker og frukt er heller ikke dyrt. Dersom man ikke lever utelukkende på ferdigkjøpte veggisburgere vil det garantert være billigere å være veggis enn å spise kjøtt.

Jeg kjøper ganske mye økologisk, og bruker sikkert mer av "eksotiske" og dermed dyrere grønnsaker / frukt enn "folk flest" (da mener jeg rett og slett ting som søtpotet, mango etc) - men spiser nok likevel billigere enn folk det vil være naturlig å sammenligne med.

Skrevet

Samme som frosk.

Tror jeg skal begynne med tørkede bønner og kikerter snart, tror det er en del å spare der. Jeg liker best produktene fra GoGreen, som koster 20,- per pakke. Det synes jeg egentlig er litt dyrt.

Kjøper frukt og grønt på innvandrerbutikker, der er det best og billigst.

Kjøper også mye økologisk og eksotisk, så det går nok en del der.

Jeg er ikke så fryktelig glad i soyaprodukter, så bruker ikke det noe særlig, men jeg liker quornproduktene. Spiser forsåvidt disse veldig sjeldent også. Koster ca 40,- for en pakke, og det synes jeg er litt dyrt.

Lenge siden jeg kjøpte kjøtt, så kan godt hende mitt syn på hva som er dyrt og ikke har endret seg siden da.

Forøvrig, er jeg av en oppfatning at maten ikke er der man skal knipe. Det er rett og slett så viktig, at jeg synes det er verdt pengene.

Skrevet

Den tanken har virkelig aldri streifet meg. Hvis man er vant til ferdimat, og lever på soyaprodukter fra helsekosten, så blir det kanskje dyrt, men det jo virkelig veldig mye annet man kan spise. Så jeg vil generelt si at det er billigere å være vegetarianer enn kjøtteter.

Skrevet
Soyaprodukter, Quorn etc er forholdsvis dyrt (men en pakke varer lenge) - jeg

Hvor får du kjøpt Quorn i Norge? Jeg har bare funnet det i Sverige ... og elsker det! Hadde en runde hos samtlige matvarebutikker i nærområdet for ca 1 år siden - da kunne de ikke hjelpe, verken i butikken eller hos hovedlageret.

Skrevet
Hvor får du kjøpt Quorn i Norge? Jeg har bare funnet det i Sverige ... og elsker det! Hadde en runde hos samtlige matvarebutikker i nærområdet for ca 1 år siden - da kunne de ikke hjelpe, verken i butikken eller hos hovedlageret.

ICA Maxi og ICA Supermarked. :) De tok inn Quorn fra mars i år (sånn circa), men jeg har kun sett "kylling"biter og farse her i landet. Skal visstnok komme flere Quornvarianter i butikkene etterhvert...

Skrevet

Jeg betaler hvertfall 5000 (før skatt) i måneden for i det hele tatt å kunne opprettholde et normalt grøntinntak.

Skrevet

Jeg sier som flere andre at det kommer an på hva du spiser. Som Frosk er inne på, så er basisvarer som bønner, linser og vanlige grønnsaker billigere enn kjøtt - men bruker du mye penger på halvfabrikata og soyaprodukter så blir det fort dyrt.

Skrevet
Siden kjøttprodukter er dyrt, og gir lite igjen siden det er fylt med vann, er det jo mye billigere å være vegetarianer.

Jeg synes middager med kjøtt eller fisk metter lenger enn mange vegetarmiddager, selv om man bruker nokså små mengder, så jeg er ikke enig i at kjøtt gir lite igjen. Selv om det sikkert har med tilvenning å gjøre (vi spiser nok vegetarisk minst en gang i uka, men er jo vant med kjøtt...). Men at det er forholdsvis dyrt er jeg enig i. Jeg er ganske sikker på at vi hadde brukt mindre penger på mat om vi var vegetarianere, særlig så lenge vi har god tilgang på tørkede bønner, linser o.l - en 2 kgs pose med kikerter koster vel 30-40 kr, og gir MANGE måltider sammenliknet med om man kjøper på boks i vanlige butikker (innvandrerbutikkene er stort sett endel billigere). Om man spiser egg, melk, ost o.l er jo heller ikke det spesielt dyre produkter, som gir forholdsvis mye og viktig næring.

Skrevet

Jeg spiser hverken kjøtt, melkeprodukter eller egg og handler nok for omtrent det samme som da jeg var alteter, kanskje litt mindre. Men nå elsker jeg å handle, lage og spise mat så jeg bruker mer penger på mat enn jeg strengt tatt trenger. I tillegg kjøper jeg en del økologisk. Dersom man er flink til å bruke en del billige ting som korn, ris, bønner, linser og norske grønnsaker som poteter og løk så kan det bli utrolig billig. Det er billigst å handle på innvandrerbutikker og de har som regel også et vegetarvennlig utvalg.

At kjøtt er mer mettende stiller jeg meg uforstående til. Jeg er ikke noe mindre mett etter måltidene mine nå, enn da jeg spiste kjøtt/egg/melk. Og jeg er et matvrak ;)

Fin link om å leve billig på veganmat: http://vegsandiego.com/veg/8/Veganism_on_a_Budget.htm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...